Enduron värmenöp! Funderingar?

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Hallå!
Var ute å körde idag, skotern började gå dåligt för att till slut bara lägga av och tvärstumma i motorn. Testar att dra igång den igen men som sagt är det tvärstumt. Låter den vara ca 1 minut och testar igen och då går motorn runt hur fint som helst men startar inte. Låter den stå och svalna i 30 minuter och kollar sedan stiften som var snustorra. Så ja hällde i lite bensin i cylindrarna och efter ett tag med lite gas startar den igen och går hur fint som helst. Körde ca 3-4 mil efter det med och den gick som vanligt.

Och nu till frågan.
Även om den går bra och inte låter konstigt från motorn, ska man ta och kolla igenom lite och byta kolvringar,packningar osv?
Är det något mer man behöver göra t.ex. kolla efter något i motorn?
Nån som vet?
Tacksam för svar/Hasse
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Hade jag varit du hade jag lyft av cylindrarna för att kika till ringar/kolvar..

Men om man väl har rivit så kanske det är lika bra att byta iallafall ringarna! ;)
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Jaha, ska kolla ringarna och kolvarna. De konstiga är ju att den gick bra efteråt så de kan väl då inte va olja/bränsle tillförseln då?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
jo det jag mena va att den går juh uppenbarligen för magert om den nöp.. kolla så du har rätt blandnig bränsle/olja/luft, den kan gå bra efteråt men den kommer säkert nypa åt dig igen o då garanterar jag att u är inte långt ifrån en skuren motor...
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Ja ja ska ta å kolla upp de då för nån skuren motor vill ja inte ha. Hur kollar man att man har de rätta mängderna då? Är ett kolvbyte ett måste om den har värmenype?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Ja ja ska ta å kolla upp de då för nån skuren motor vill ja inte ha. Hur kollar man att man har de rätta mängderna då? Är ett kolvbyte ett måste om den har värmenype?
Ja helst då du kan ha bränt ringarna...
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Samma skit för mig idag! Har nya kolvar som gått kanske 20mil. Fan vad less man blir, dock startade min igen efter 5min och gick hur fint som helst :p Ska kika igenom kylsystemet och oljan somsagt, börjar fundera om den får för lite bensin? Körde hem den 1.5mil lugnt, och den funkade hur bra som helst, dock så låter den lite konstigt nånstans ifrån, vibrerade som, dock kan det varit nått annat också. Testade gasa full gas och allt funkade som det skulle, vågade dock inte hålla nå länge
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Samma skit för mig idag! Har nya kolvar som gått kanske 20mil. Fan vad less man blir, dock startade min igen efter 5min och gick hur fint som helst :p Ska kika igenom kylsystemet och oljan somsagt, börjar fundera om den får för lite bensin? Körde hem den 1.5mil lugnt, och den funkade hur bra som helst, dock så låter den lite konstigt nånstans ifrån, vibrerade som, dock kan det varit nått annat också. Testade gasa full gas och allt funkade som det skulle, vågade dock inte hålla nå länge
Tog längre tid innan min startade med när de väl gjorde det så gick den kanon, körde en sträcka lugnt sen flera fullgas repor och den gick som vanligt, körde efter det ca 4 mil och den gick hur bra som helst så ja vet ej vad som hände med min eller va som var fel egentligen. Ska kolla igenom lite ändå för säkerthets skull.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hur skadad blir motorn av ett lätt värmenyp? Min var "stum" i ca 15 - 30sekunder Efter det så gick han hur fint som helst igen, har ingen lust att köpa nya kolvar eftersom jag köpte kolvar för 2000:- för 1vecka sen
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
jah har iof en kompis som gjorde en supertabbe, han köpte en mxz 600 02 då helt ny (detta va då 02 =) )som hade gått då ca 20 mil, och han höll på att köra in den o han bara lalla på men olje lampan va av nån anledning ur funktion så han körde vidare med tanken att han fyller på 2t olja när den lyser, men iaf på morgonen när vi klev upp i stugan o skulle börja våran tur så körde vi runt o lekte lite på en myr o skotern bara tvärdog, o efter en liten snabbkoll va den helstum + inte en droppe olja i den, o uppgiven som han va hämtade vi 2t olja i stugan o åkte tillbaka till skotern skruva av tändstiften o fyllde olja ner i cylindern (och i behållaren) o lät den stå i ca en timme för att vara säker på att ev brända kolvringar skulle lossna, sen åkte vi dit o drog igång den o den gick bättre än nånsin??
så han åkte med den i 2 år utan att göra nånting åt saken o den gick hur bra som helt om inte bättre än andra av samma skoter :p ...
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Jaså, de var som fan ;) kanske man inte behöver byta något då om man har tur.
Ja hur skadad blir motorn av ett lätt värmenyp, min var inte stum i mer än 15 sek?