Bygga egen slutburk/ljuddämpare till 2-taktare... ?

lizzelizze

Medlem
20 apr 2007
6
0
1
Umeå
Re: Svetsa egen slutburk!

En fråga bara...
Hur gjorde ni eran insats ?
Är det mesta raka rör eller har ni gjort så att avgaserna ska åka en viss "omväg" så att det blir motstånd ?
Jag har inte så stor koll på det här med motstånd osv... !? :rolleyes:

.
 
Senast redigerad av en moderator:

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
Sv: Svetsa egen slutburk!

jo vi gjorde en liten liten insats så inte avgaserna åker bara rakt. ska tebba rita i paint å se om de blir nått.!

http://www.pixbox.se/pic_show_id9473586.html

bara en platta i mitten me ett hål i. sedan ska de ju vara 3 utblås men vi gjorde bara 2 ist. för mera motstånd.
eftersom den är i 2mm plåt och en insats inne som stadgar så blir de inte sånt jefla eko i den som man kan tro att de blir i en plåtburk.
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Sv: Svetsa egen slutburk!

Motståndet har ingen betydelse, men för att få en acceptabel ljudnivå så måste du göra gångar med hålborrade rör med isolering runt tex.

Min erfarenhet av SLP och Hotseat (troligen lika som SLP) var att det bara gav ett OLJUD och ingen effekt.

MEN delar av körkänslan är ju ljudupplevelse, så varför inte.

Den kommer iaf. troligen att leva om för mycket.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: Bygga egen slutburk till 2-taktare... ?

.. kommer inte med tipps, men med en fråga som säkert kommer att göra många glada, om den besvaras.

EXAKT vad säger lagen om dB nivåerna på en skoter, jag vet att polisen kan göra mätningar vid om de vill... men vilka grunder står de på? vilka exakta siffror är vill jag gärna veta, men om ingen vet så går det väll bra med erfarenhetsbaserade svar.

Kanske lite off-topic nu men:
Det är mycket snack här i forumet den sista tiden och väldigt många verkar besvärade av det stora intresset personer har för att prova att bygga egna slutburkar och pipor. Visst, vissa blir lite väl kreativa och gör att deras maskin tjuter som fan hela tiden när de kör omkring.

Men om man vill prova så borde man få den bästa hjälp man kan, eller hur? har du inget konstruktiv kritik så ta de lungt innan du helt dissar personen som vill försöka.
Svar som "försök inte, det KOMMER att gå illa" hjälper inte, oftast så vet du som kritiker säkerligen ingenting om personen som vill ha hjälp, du vet inget om resurser, motivation, ev. erfarenet i mekanik, fysik eller maskinkomponents utbildning.
Konstruktiv kritik borde vara den enda kritiken här på forumet, SJÄLVKLART skall de vare en yttrande frihet, *med modifikation*, här. Men tycker man att person A. som frågar hur an gör så borde inte person B. säga indirekt att person A. är dum i huvet.

Nu så har jag svävat iväg här, något jag vill klargöra är att jag inte pekar ut någon alls här, detta är min ytterst personliga åsikt. Jag själv tycker att det är otroligt intressant med allt som rör "gör det själv" biten i skotermekandet

personen som tycker att jag har fel får gärna säga det, detta är dock fel plats, skapa isåfall en ny tråd och PMá mig om det. . .

så . . slut..
mvh och lyckatill alla "DIY"are där ute!!
//Jörgen
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
BRA SKRIVET !!

melmaq :

Mycket bra skrivet !! :)

Du verkar definitivt ha fattat vad detta Forum går ut på !!

...denna tråd skall strikt handla om de personer som önskar bygga sig sin egen slutburk/ljuddämpare!!

De personer som inte har något att tillägga kring det tekniska ikring detta skall hålla sig borta ifrån denna tråd.

INGET ANNAT !!


Se även :
http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=12173




.
 

mxz_fluffy

Välkänd medlem
4 apr 2007
172
0
6
östersund
Nu har jag läsa hela tråden och det jag har kommit fram till är att pipan är viktig för att motorn ska ha rätt motstånd att pumpa ut avgaserna igenom.

Slutburken kan man göra mer "friflödande" och det enda som händer är att man ev. tappar nån hästkraft om den är "för" gles.
Är det någon som har provat rensa ut innehållet i orginalburken ??
 
Senast redigerad av en moderator:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Haha jag har, eller nästan. Gjorde en exakt kopia förutom att kopian var rensad på innehållet och det lät inte så bra, nu skojjar jag inte (sitter å smågarvar lite :rolleyes:) men det lät som 400 tokfulla trummare satt och bankade skiter ur sina bongotrummor! Mina polare som var med när jag provstartade den låg å garvade i snön vid minus 20 utan ytterkläder :eek:.

Problemet med den orginalburk jag hade till 650:n var att det satt 2-3st hålborrade runda plattor som ska slå sönder avgaserna/ljudet och genom plattorna satt det ett större rör i mitten som oxå var hålborrat och en hel del dämpningsmatrial. Som jag skev tidigare var jag tvungen att bygga några nya slutburkar innan jag vart nöjd igen :D Så det är nog lättare om du köper en fullflödes dämpare av rätt dimension.
 
23 okt 2007
15
0
1
Kalix
Personligen har jag aldrig hört någon som bränt en kolv på grund av för litet motstånd. Inte ens på den tiden då alla tvåtaktare åkte runt utan "explotionskammare", pipa, rör eller vad man vill kalla det.

Det var inte förrän en smart snubbe, som jag inte kommer ihåg vad han hette kom på att man kunde bygga en "vägg" av avgaserna med hjälp av ett rör som var smalt, tjockare och sedan smalnade av igen som man började använda pipor på 2-taktare.
Han ide´gjorde att han och hans stall i roadracing vann överlägset över de som körde avgaserna direkt ur cylindern.
Det som bränner en kolv är som sagts tidigare varma avgaser som kommer tillbaka.
Givetvis kan man bränna en kolv på andra sätt, men då är det mer troligt tjuvluft, stift eller något helt annat, inte på grund av för lite motstånd.

(nu var det inte här det var meningen att det var här svaret skulle komma , alltså har jag gjort något galet. skit samma, måste till jobbet fort fort.)
 
Last edited:

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
inte nån risk o förstöra en kolv pga för litet motstånd, men motorn kommer ändå gå som ett stycke rööv eftersom att den inte lyckas bygga upp ett tryck i pipan.
men om man kör helt utan pipa kan det ändå finnas risk att motorn kommer nypa pga att den får för lite soppa.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Skilj på Äpplen och Päron....

inte nån risk o förstöra en kolv pga för litet motstånd,
men motorn kommer ändå gå som ett stycke rööv eftersom att den inte lyckas bygga upp ett tryck i pipan.
men om man kör helt utan pipa kan det ändå finnas risk att motorn kommer nypa pga att den får för lite soppa.
Denna tråd handlar inte om Expansionskammaren ( Pipan ) utan om själva slutburken/ljuddämparen !!!

Håll isär begreppen !



.
 
23 okt 2007
15
0
1
Kalix
Sv: Skilj på Äpplen och Päron....

Denna tråd handlar inte om Expansionskammaren ( Pipan ) utan om själva slutburken/ljuddämparen !!!

Håll isär begreppen !



.
Tycker det ändå är rätt, efterssom det var snack om att burken skulle ha motstånd. Men om man tillochmed kan köra utan rör, så borde det förstås att man i stora drag kan göra vad som hälst med burken. Detta är i utkanten av diskutionen, men ändå tillräckligt relevant. (Tycker jag.)
När det gäller ljudnivån, så borde man kunna "sätta snurr" på luften/avgaserna/ljudvågorna som i en turbobil. En bil med turbo låter som många säkert noterat lite mindre än en utan om de har samma volym, dimension på avgasystem osv.

Nu menar jag inte att folk ska börja sätta turbo på sina skotrar, utan att jag ska göra det på prov. I slutburken.
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
Tjena, Jag har byggt min egenslutbuk, andvände en speedtech burk som mall. tog alla mått och klippte där efter till plåtar och började bocka. Satt en mindre rör genom hela burken och borrade massa 4mm hål i det, stoppade seden dämpar ull emellan det rörer och ytter röret. Sen Svettsade jag på ett stag och krokar till fjädrarna.
Burken funkar bra, Låter mycket men riktigt skönt. Låter grövre på låga varv men runt 5000 börjar den skrika riktigt rejält!
Men såhärefteråt kan jag säga att det är nog smartare att köpa en ny om man kan få en för ca 1800, då matrial,svettsgas, tråd, och all möda kostar typ lika mkt.
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
hallå, har själv en speedtech burk till min f5:a. Men jag undrar om man kan göra nåt med den för att få den att låta högre!?
:)
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
polaren bygger egna slutburkar av en simons biljudämpare han tar bara röret som sitter i orginal burken och sätter det i den nya djudämparen låter skönare men samma effekt som före :)
 

MX470

Välkänd medlem
18 nov 2007
112
0
6
Våmhus
Om man nu ska göra en Slutburk av en gammal Billjuddämpare, ska man ta ur stoppningen i Ljuddämparen om det finnst något, eller ska man låta det vara kvar ?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Polaren bygger egna slutburkar av Simons biljudämpare, han tar bara röret som sitter i orginal burken och sätter det i den nya ljudämparen låter skönare men samma effekt som före :)
Här hittar ni bilder och mått på Simons befintliga BIL fullflödes ljuddämpare :

http://www.ray.se/NH/universal.htm


Om man nu ska göra en slutburk av en gammal Billjuddämpare, ska man ta ur stoppningen i Ljuddämparen om det finnst något, eller ska man låta det vara kvar ?
Läs nedanstående svar/inlägg i denna tråd så får ni nog svar :

* 17
* 19
* 32
* 36
* 39


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lite bilder ( idéer ) på fullflödes dämpare...

Här kommer lite bilder ( idéer ) på fullflödes dämpare av lite olika slag för er som funderar på att bygga egna....

Bara eran egen fantasi sätter gränser för hur de kan se ut inuti ;)













.