Bygga egen slutburk/ljuddämpare till 2-taktare... ?

E

Ej medlem/Inloggad

göra egen slutburk?

tjenare
är det många som har provat detta, skulle behöva lite hjälp med hur man ska gå till väga, vad man ska tänka på osv. skicka gärna bilder..
tack på förhand.
 

_Juntti_

Medlem
9 nov 2005
6
0
1
Slutburk

Har funderat på att försöka bygga en egen slutburk till min summit -00. Tänkte höra lite om någon har en bra ritning eller några bra tips tack på förhand / Mats
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tjenna... ja vad jag har hört så måste 4 takt också ha ett visst motstånd....
Och 2 taktare har man ju hört är så jääävla känsliga... så det där med att köra med utan ljuddämpare tycker inte jag man ska rekomendera :D....

Men ändå fast jag hört en massa prat om det jag skriver om så är jag också sugen på att svetsa ihop en egen... Och då har jag tänk så här...
Andvända en billjudämpare av mindre slag och böjjar... svetsa ihop det och dunka på och prova kanske är en ide? :D
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
man kan bränna kolven med för lite motstånnd men de tar ju ett tag



Errrnst skrev:
Alltså jag har hört talas om att om man inte har "Rätt motstånd" i en burk så finns det en chans att motorn skär. Jag menar när jag hade moppe så var det så att man inte skulle köra den utan Slutburk för då kunde den skära, det borde väl funka på samma sätt som en skotermotor?
Eller är det arean på utblåshålet som gör detta motstånd? Blev lite förvirrad nu...

Eller är det så att jag är helt ute och cyklar med allt detta om motstånd?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Göra Egen Slutburk ?

:) Hallåjsan...

Hade tänkt att göra en egen slutburk till min Ski-Doo Mach-1 (1991) och funderar på en del saker,
Har funderat på att bygga en likadan som på bilden ungefär :
http://www.blocket.se/vi/9176713.htm?ca=4_s
(hoppas att den är kvar)
Mina mått är 25cm lång, 11cm i radie, och använda mig av 0.8mm plåt, måttet på röret som är längs ut på pipan dvs den delen som går in i slutburken är 50mm ,
Ska man bara göra dämparen ihålig inuti eller ska man göra en insats som en bil ljuddämpare
(ett rör med massa hål i och dämparull över )
eller hur ska det se ut inuti den ? :confused:
Är ute efter det där lite smatriga, vassa och pigga ljudet som illar i magen, och jag bor i en liten by så hur mkt det låter spelar inte så stor roll bara den går att köra *hehe.:p
Tror ni att detta skulle kunna fungera och ge något häftigt ljud ?

Mvh.// Hampe
 
Senast redigerad av en moderator:

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
Sv: slutburk till edge x 600 -01

lånar det här ämnet och frågar om det är nån som har erfarenhet av hur effektfullt det skulle kunna bli att sätta in en värre slutburk än orginal i min edge 800 xc -01? eller låter det bara värre?
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Sv: slutburk till edge x 600 -01

Slutburken/Ljuddämparen påverkar inte effekten!! Detta gäller alla 2-taktare.
Givetvis till en viss gräns, knackar man igen burken helt och hållet kommer ju inte avgaserna ut och då går den ju sämre...

Finns heller inget motstånd eller liknande i en slutburk, det sköter exp-kammaren.

Fatta!:rolleyes:
 

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
Sv: slutburk till edge x 600 -01

Slutburken/Ljuddämparen påverkar inte effekten!! Detta gäller alla 2-taktare.
Givetvis till en viss gräns, knackar man igen burken helt och hållet kommer ju inte avgaserna ut och då går den ju sämre...

Finns heller inget motstånd eller liknande i en slutburk, det sköter exp-kammaren.

Fatta!:rolleyes:
Aha :D då blir det ingen slutburk då, har väl egentligen krafter nog i min skoter.
Men det är ju kul o testa hur långt man kan gå.:cool:
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Sv: slutburk till edge x 600 -01

Köp ett v-kitt för "slutburks-pengarna". Bra mycket bättre investering är min åsikt.
Varför öka effekten när man inte har utnyttjat all effekt än och koncentrerat den till körstilen? Dreva ner 2 kugg i kedjehuset också när du liks är på gång...

:)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Sv: Göra Egen Slutburk ?

Ja men du 2stroke som kanske vet skall den bara vara ihålig eller ska de vara som på billjuddämpare(ett rör med massa hål igenom hela dämpen med dämparull på ? har kollat dom flesta trådar och ingen säger nått om hur innehållet ska se ut! vet du? Tacksam för svar!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sv: Göra Egen Slutburk ?

:) Hej !

Det spelar egentligen ingen roll om den rent konstruktionsmässigt ser ut som en "BIL" ljudämpare inuti.
Det viktiga är att du ser till att ljuddämparen i sig inte skapar ett mottryck mot de avgaspulser som producerats/skapats inne i expansionskammaren.
Därav måste du vara noga med att se till att du genom hela ljudämparen bibehåller en area som är ca 1,5-2,0 gånger så stor som expansionskammarens utloppsdiameter ( Stinger size ).

De allra flesta "BIL" ljudämpare klarar inte detta !
Det finns dock rena sk. fullflödesdämpare till BIL som förvisso nog duger till
2-taktare men som oftast är lite stora rent fysiskt för att få plats i buken på skotern.

Hoppas du blev lite klokare ! :rolleyes:


-
 

plingan

Aktiv medlem
2 apr 2006
72
0
6
Jämtland
Sv: slutburk till edge x 600 -01

Köp ett v-kitt för "slutburks-pengarna". Bra mycket bättre investering är min åsikt.
Varför öka effekten när man inte har utnyttjat all effekt än och koncentrerat den till körstilen? Dreva ner 2 kugg i kedjehuset också när du liks är på gång...

:)
Jag har drevat ner 2 kugg och har ett variatorkitt.;)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Sv: Göra Egen Slutburk ?

:) Hej !

Det spelar egentligen ingen roll om den rent konstruktionsmässigt ser ut som en "BIL" ljudämpare inuti.
Det viktiga är att du ser till att ljuddämparen i sig inte skapar ett mottryck mot de avgaspulser som producerats/skapats inne i expansionskammaren.
Därav måste du vara noga med att se till att du genom hela ljudämparen bibehåller en area som är ca 1,5-2,0 gånger så stor som expansionskammarens utloppsdiameter ( Stinger size ).

De allra flesta "BIL" ljudämpare klarar inte detta !
Det finns dock rena sk. fullflödesdämpare till BIL som förvisso nog duger till
2-taktare men som oftast är lite stora rent fysiskt för att få plats i buken på skotern.

Hoppas du blev lite klokare ! :rolleyes:


-
Absolut Tack så mycket:)
 

J00r

Välkänd medlem
4 jan 2006
282
1
16
35
Skellefteå
Sv: slutburk till edge x 600 -01

Klart du ska ha slutburk, jag byggde min egen!

Sök upp någon tillverkare som gör ljuddämpare till bilar eller liknande sen ber du att få köpa en liten ljud dämpare för en lagom peng sen svetsar du bara på rör så det passar till pipan. Svårare än så är det inte.

För mig vart kostnaden endast 350kr
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hemligheten med avgas system........

Slutburken/Ljuddämparen påverkar inte effekten!!
Detta gäller alla 2-taktare.
Givetvis till en viss gräns, knackar man igen burken helt och hållet kommer ju inte avgaserna ut och då går den ju sämre...

Finns heller inget motstånd eller liknande i en slutburk, det sköter exp-kammaren.

Du har fel !

Expansions kammaren( pipan ) = Primär motstånd/mottryck
Slutburken( ljudämparen ) = Sekundär motstånd/mottryck

Hemligheten med en 2-taktares avgas system är att få till det totala motståndet rätt !

Har du en för "Tät" slutburk ( = För högt mottryck ! ) så vänder värmen ifrån avgaserna åter mot motorn och du kommer att få ett haveri.
( Gäller även om man har fel storlek på "stingern" , men det är en helt annan historia.... *he he he* :D )

Har du en för "Gles" slutburk ( = För lågt mottryck ) så blir det totala motståndet motståndet för litet vilket leder till sänkt effekt !


Prova för skojs skull att helt plocka bort ljudämparen så kommer ni själva att se att det är så det funkar....
det kommer visserligen att låta som om eran maskin gör 300 Km/h på tommgång men så är inte fallet........ den kommer att gå sämre än innan !
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Sv: slutburk till edge x 600 -01

Källa? Jag har läst 2-stroke performance tuning A. Graham Bell och enligt den boken är det endast pipan som bestämmer allting, slutburken/ljuddämparen ska man bygga så att den inte påverkar!

Det första du sa håller jag med dig om, men att ljuddämparen ska stå för en viss del av motståndet för att pipan ska fungera riktigt stämmer som sagt inte enligt Bell...
och om det nu skulle göra det är det frågan om det ens är märkbart...

Exp-kammaren = 2-taktarens hjärta.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Sv: Hemligheten med avgas system........

Du har fel !

Expansions kammaren( pipan ) = Primär motstånd/mottryck
Slutburken( ljudämparen ) = Sekundär motstånd/mottryck

Hemligheten med en 2-taktares avgas system är att få till det totala motståndet rätt !

Har du en för "Tät" slutburk ( = För högt mottryck ! ) så vänder värmen ifrån avgaserna åter mot motorn och du kommer att få ett haveri.
( Gäller även om man har fel storlek på "stingern" , men det är en helt annan historia.... *he he he* :D )

Har du en för "Gles" slutburk ( = För lågt mottryck ) så blir det totala motståndet motståndet för litet vilket leder till sänkt effekt !


Prova för skojs skull att helt plocka bort ljudämparen så kommer ni själva att se att det är så det funkar....
det kommer visserligen att låta som om eran maskin gör 300 Km/h på tommgång men så är inte fallet........ den kommer att gå sämre än innan !
instämmer
en sak till e att effektuppbyggnaden blir lidande med ett för lågt mottryck eftersom pipan inte når upp till sin rätta temp föratt returpulserna ska bli korekt till den aktuella motor/pip kombinationen:(
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nja !

1. Det är endast pipan som bestämmer allting, slutburken/ljuddämparen ska man bygga så att den inte påverkar !

2. Det första du sa håller jag med dig om, men att ljuddämparen ska stå för en viss del av motståndet för att pipan ska fungera riktigt stämmer som sagt inte.
och om det nu skulle göra det är det frågan om det ens är märkbart...

3. Exp-kammaren = 2-taktarens hjärta.
3. Japp , Expansionskammaren är 2-taktarens hjärta

2. Klart som f**n att det är märkbart !
Varför tror du annars de flesta maskiner får lägre/sänkta prestanda/effekt med eftermarknads burkar !

1. Primär + Sekundär motstånd = Avgas systemets Totala motstånd !
Expansions kammaren kanske står för drygt 95% av det "viktiga" motståndet ( = Primär motstånd )
Resten är slutburkens uppgift att fin tuna det allra allra sista !
eller också kan man laborera med olika långa och grova stingers och därmed ha raka rör ut men det vill vi ju inte ha ;) ;)



.