Bygga egen slutburk/ljuddämpare till 2-taktare... ?

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Beställde precis -Two-stroke Performance Tuning- Så nu ska det bli fart på 650 :p... Hehe första boken jag köper i mitt liv :D

Intressant detta med "slutburkarna".... får se i fall det blir bygga av för mig också beroende på i fall mina kommande pipor lever om för mycket...
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Hej, hur ska man gå tillväga när man bygger en burk, material osv.? strävar efter ett liknande ljud: http://www.youtube.com/watch?v=_mDwRue-FoM&feature=related

Själv så har jag en speedtech burk men vill att den ska låta lite ettrigare, kanske vore det bästa om man kapade av den burken på mitten sedan mixtrade med innehållet och svetsade ihop den igen? Vad borde jag isf göra med innehållet då?

är en f5:a jag pratar om.

MVH
:)
 

hebbe

Medlem
9 dec 2005
36
0
1
Sundsvall
Har för tillfället PSI pipor på min Indy 650 utan slutburk, endast stingers. Är ett jäkla ojud...
Tror ni att en simons universal ljuddämpare kan göra susen?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Började bygga en slutburk för nån vecka sen.
kan skriva hur jag gick till väga.

först tog jag innerdiameterns mått på stingern på pipan, 38mm.. sen räkna jag ut arean vilket är r*r*Pi (19*19*3.14=1133.540000000) och man skulle ha 1.5 till 2 gånger större areaA*2 (1133.540000000*2=2267 eller 1133.540000000*1.5 =1700.31) sen delat med den nuvarande arean med Pi A/Pi (2268/3.14=721.974522293) sen tar man roten ur (721 roten ur= 26.8) och talet man får är radien på sting.ern röret som ska gå igenom slutburken. röret blir då 26.8*2 = 53mm i inner diametern.


Min burk ser ut: 200mm lång 100 mm i diametern, 50 mm rör (hitta inte rätt dimension på röret.)


Borrade 3mm hål med lagomt mellan rum, får inte var för stora hål då slits ullen ut snabbt.. och ska igentligen vara rätt hål och avstånd också, men vet inte hur man ska få reda på det... ?


Sen tog jag och svetsade ihop den och det blev inte dom snyggaste fogarna jag sett.... : (men det får duga..


Men resultatet verkar lovande.. ska bara fixa nån ljud dämpnings ull och stoppa in och se om det går och köra med burken! : ) och måste svarva ett rör som jag stoppar mellan stingern och ibörjan av slutburken.. är för mkt glapp dära..
då var första burken byggd..:beer:
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Är väl inte bra när den pekar framåt så att snö packas in där? Eller kör du med skidlyft helatin? :)
 

skoter_freak

Välkänd medlem
5 jun 2006
634
0
16
33
Kiruna
Ser bra ut, vart oxå sugen på att bygga egen till srx:en:D

Dock håller jag med föregående talare, du skulle lutat burken framåt istället så att den pekar bakåt utblåset eller satt den rakt.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
pitabried: jag har bockat den så den iaf pekar ner mot marken nu iaf :) men endast skidlyft hade ju inte varit fel...

men jag misstänker att det är alldeles för få hål i röret som går igenom burken..
den verkar vare lite högljud men jag har inte fixat nå ull till dämparen ännu så får se sen..

jag blev iaf nöjd på resultatet! : ) har bara inte haft tid o fara ut o köra nått...
 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå

Lånar bilden lite, är det stingern den röda pilen pekar på? och då är det de den gröna pilen pekar på som ska vara 1,5 till 2 ggr större?
Simon
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
nästan rätt, eller så som jag förstod de så mena du bara att delen som går över stingern skall vara 1,5 till 2 gånger större...
fast du kanske inte menade så,,
röda pilen är stingern iallfall och röret som går genom hela slutburken från början till slut ska vara 1,5 till 2 ggr större.. där dom blåa pilarna är markerade..


bara och bygga på!! : )
 
Last edited:

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Okej tack, jo jag menade att hela röret skulle vara 2 ggr större;)
var bara lite osäker på vad stingern var, och det är arean av stingern som ska vara 1,5 till 2 ggr större eller?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
japp! : ) bara o ta fram räknaren.

jo nog tror jag det funkar fint.. men blir ett eländigt jobb om du ska ha rund..
 

zätabojj

Välkänd medlem
11 feb 2007
132
0
16
luleå
Okej, nja jag tror att den får bli fyrkantig, blir enklare.
jo jag kollade på bilderna där uppe och gjorde nå likadant, tänker inte ha nå ull så det blir nog rätt annorlunda ljud än original hoppas jag:rolleyes:
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
hehe, som nån tidigare skrev är att man får göra några slutburkar innan man blir nöjd..

min slutburk jag byggt är jag då inte helt nöjd med. den låter som satan.. har inte orkat sätta in ull i den dock.... men jag kommer antagligen inte och andvända den efter jag sätter dit crank rör eller nått så jag står ut resten av vintern!.

men nog blir det säkert och bygga fler slutburkar i framtiden! : )
 

braap

Välkänd medlem
25 nov 2006
394
0
16
Kan man göra ett rakt rör till firecat som slutburk? får väl en ***** effekt förlust men funkar det utan att påverka motorn negativt? har bara hört nån som gjort det :S
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Vet inte om det har avhandlats redan, orkar inte läsa igonom.

En 2-t avgassystem är speciellt uträknat och avstämt, dom som inte riktigt vet vad dom pratar om brukar bara säga att det är för att motorn ska få rätt mottryck.

Det det igentligen handlar om är att en tvåtaktsmotor använder avgaserna för att trycka tillbaka "läckgaserna" in i cylindern igen.

Alltså när det har exploderat i cylindern så far kolven ner å utblåsporten visas. Då far avgaserna ut och samtidigt så forsar det in nya färska gaser in i cylindern genom insugsportarna.
Av bara farten så fortsätter en del av dom färska gaserna genom cylindern och ut i avgassystemet på en gång.

Då är det så att avgaserna som nyss har lämnat cylindern har då stött på ett motstånd i avgassystemet och studsar tillbaka in mot cylinden och på så sätt trycker dom in dom färska gaserna som for ut i avgassystemet (smitgaser).

Ändrar man då på nånting i avgassystemet så förändras tiderna det tar för avgaspulsen ett studsa tillbaka mot cylindern å trycka in smitgaserna igen.

Det man oftast brukar labba med är avståndet från utblåset å fram till böjen.


Att bara byta avgassystem tjänar man sällan ingenting på, man kan snarare försämra. Det gäller även att hitta rätt bestyckning. Det gör man lättast genom att lära sig läsa av tändstiften.
Man kan också ta hjälp av en eller två avgastempmätare. Två rekomenderas


//Ehnebom
 

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Hej har kanske ett ovanligt problem.....min skoter låter som dom på filmerna och går riktigt bra, mitt problem jag vill få den så tyst som möjligt med så lite effekt förlust som möjligt. Jag har en Polaris Indy Ultratouring 700 från 97 och original systemet på dom stryper effekten ganska kraftigt. Köpte beggade PSI pipor där dom små dämparna (ÖL burkarna) på sluter var bort kapade. Tänkte nu bygga egen slutburk, skall jag satsa på Ull och perforerad plåt eller kammare och vinklar som slår sönder ljudet eller kanske bådeoch?? Utrymmet är lite begränsat. Hittade också en fiffig funktion på Ultran, på originaldämparens utblås satt en avgastemp givare som är kopplad till styrboxen. När jag skulle provstarta hade jag inte den inkopplad och då tänder den bara till och sen stannar. Det måste ju betyda att om den går för snålt så att avgastempen blir för hög så stannar den eller??



http://www.pixbox.se/pic_show_id18003503.html
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hej ska också bygga en slutburk..

Men har inte tagit lös burken och mätt stingern ännu. Men det ser ganska litet ut sen blir det ju som en "boll" vars slutburken går över.

Har mätt vars den kommre ut där är röret ganska precis 2", så borde det inte gå att ta ett 2" rör hela vägen då?