Bygga egen slutburk/ljuddämpare till 2-taktare... ?

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
33
Västernorrland
Sv: Nja !

1. Primär + Sekundär motstånd = Avgas systemets Totala motstånd !
Expansions kammaren kanske står för drygt 95% av det "viktiga" motståndet ( = Primär motstånd )
Resten är slutburkens uppgift att fin tuna det allra allra sista !
eller också kan man laborera med olika långa och grova stingers och därmed ha raka rör ut men det vill vi ju inte ha ;) ;).

Där håller jag med dig fullt ut. Klart, bygger man pipan så att den behöver lite "fine tuning" / Sekundärmotstånd, som det antagligen görs idag så har du alldeles rätt.

Men det går att bygga en pipa som sköter precis allt själv, det är just det Bell gjorde tror jag och sedan satte han på en ljuddämpare som inte påverkade något alls.

Fast nu i detta fallet håller jag med dig! :D
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Bygga egen slutburk ?

Jag och en kompis ska bygga en egen slutburk.
Men nu till frågan,
Kan det hända nåt typ att motorn skär & måste man byta munstycken eller nåt annat ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Sv: bygga egen slutburk ?

Vad är det som säger att han kommer att förlora effekt om han gör det riktigt??
 

Supersport

Välkänd medlem
12 mar 2005
180
0
6
Sv: bygga egen slutburk ?

Du bör byta munstycken men det är ju bara att kolla stiften efter ett tag när du kört!
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Sv: bygga egen slutburk ?

tvivlar rätt starkt på att en slutburk kommer kräva att man bestyckar om maskin.

gör det ordentligt med samma längd som org burken osv, från tex en simonsburk så lär det inte behöva tappa spec mkt effekt, eller byta munstycken.
 

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
Sv: bygga egen slutburk ?

modda en biljudämpare så den passar på ditt system det funkar skitbra
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Sv: bygga egen slutburk ?

Bara för att man har en slutburk betyder det inte att man automatiskt tappar effekt! Gör man det riktigt och räknar ut rätt motstånd går det att hitta några extra hk. Byggde en avstämd burk till min x-rs 600 och det gav 4 hk extra vid 7900 rpm i dynon.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Sv: bygga egen slutburk ?

Men spelar det någon roll om jag inte bygger den efter orginal dimensionerna ?
För en kompis brukar bygga slutburkar men jag tror inte han bygger efter org. Han svetsar in järnbitar sicksack innuti och han säger att det funkar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sv: bygga egen slutburk ?

Jag byggde en egenslutburk p.g.a att min va orginal va sönder, jag byggde den efter samma area som ogrinalet hade och bruken hade rejäl dämpning så den låter som orginal fast lite mer smattrigt från trippeln vart det vid höga varv. Har kört med folk som har köpes slutburkar och det går inte att köra med dom för det låter så sjukt mycket att man gråter från öronen så om du ska bygga en egen burk prova bygga några olika så det inte låter som en 100.000.000 får som e kåta. Jag byggde 3 stycken innan jag vart helt nöjd.
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Sv: bygga egen slutburk ?

Jag håller absolut med er, men det är ändå ett fritt val, tills man har någon slags lag att stödja sig på så kan man juh inte bestämma åt andra vad dom ska göra.

han frågade juh inte vad ni tyckte om att han skulle montera en egen slutburk, utan snarare vilken effekt det skulle ha på motorn, samt hur han bäst skulle gå tillväga.

som jag sa, är juh bara att starta en egen tråd om hur dåligt det är med folk som kör med slutburkar istället för att starta gräl i nån annans, det är sånt som gör att folk slutar skriva, och inte orkar engagera sig seriöst i forumen.

glad påsk på er, även ni som har hemmagjorda slutburkar.
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Sv: bygga egen slutburk ?

han har ju fått svar, en slutburk på en sån motor kommer inte att ge någon märkbar effekt alls, snarare förlora än att få hk, dessutom så måste man ju räkna ut volym, motstånd mm med hjälp av storlek på motorn, hk och volym på första delen av avgassystemet, så det är inte lätt att få det så bra att det går att få ut någon större effekt.
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
Sv: bygga egen slutburk ?

läs frågan hans... det var ingen fråga om den skulle ge nån effekt.

det tror jag dom flesta förstår att en hemmagjord slutburk förmodligen tappar en hel del effekt, utan han ville ha lite fräckare ljud, och frågan bestod i huvudsak om motorn kunde ta skada utav montering av slutburk, och om man skulle bestycka om den?.

inte hur mkt hk man skulle tjäna på det, och ja.. det har han fått svar på, kanske en moderator skulle ta och låsa den här tråden nu, och sen får dom som vill fortsätta diskutera huruvida man ska montera eller inte montera pga störsel för andra, starta en egen tråd.
 
R

Robin

Sv: bygga egen slutburk ?

Jag håller absolut med er, men det är ändå ett fritt val, tills man har någon slags lag att stödja sig på så kan man juh inte bestämma åt andra vad dom ska göra.
Finns redan en lag som gör att slutbrukar blir olagliga!
Ändrar ljudets karakttär och överstiger den dB nivå som står inskrivet på registeringsbeviset därmed blir den olaglig och du kan få böter för det.
Det är samma sak med pipor.

//Robin
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Sv: bygga egen slutburk ?

Det förstår väl dom flesta att om man gör en modifiering som åstakommer effektförlust inte är speciellt bra för en motor, och med effektförlust i motorn så måste man ju gasa mer för att det ska gå få upp nån fart och det innebär ju ökad soppaförbrukning.

För att förenkla svaret åt en del, så ja, en motor kan ta skada av att slänga på en hemmapulad slutburk.
 

lizzelizze

Medlem
20 apr 2007
6
0
1
Umeå
Svetsa egen slutburk!

Hejsan alla skoter grabbar!
Jag hade tänk mig att svetsa en egen slutburk till min Yamaha v-max sx 700 trippel -97 här i helgen.
Jag undrar om någon har något tips hur jag ska göra.
Jag har skaffat mig rostfri plåt, rör osv. '

Jag hade tänk mig att i själva burken göra väggar och sätta in lite isolering.

Länka gärna ritningar, hur ni gjorde, eller räkande på motstånd osv.

TACK.
 
Senast redigerad av en moderator:

black_sirpa

Välkänd medlem
13 jul 2006
380
0
16
33
Kiruna
Sv: Svetsa egen slutburk!

tjenare.,! ja å polaren gjorde en till en ski-doo f3 -98 de var lättare att göra den fyrkantig istället för rund. de tog en väldigt lång kväll att göra den., men den blev bra. en liten insats gjorde vi till den för att inte tappa allt motstånd., och den lät väldigt bra också inte så jefla högt heller.

ja bifogar lite bilder.

http://www.pixbox.se/pic_show_id9464266.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id9464268.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id9464267.html