Bränsle freeride 146 2014

Polartech

Välkänd medlem
3 jan 2013
114
0
6
Tjäna undrar bara hur fungerar 800an på 95 oktan.det börjar ju bli slut på 98a oktan nestan över alt.har nånn provat med 95 oktan?
 

A Stenvall

Välkänd medlem
6 dec 2013
272
1
16
30
Sikfors, Piteå
Etec 800 funkar fint på 95!! Personligen kör jag 98 så länge som möjligt, men jag har aldrig märkt nån praktisk skillnad när jag vart tvungen att köra 95
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
E-tec är konstruerad för 95, att tanka 98 ger inga fördelar.
Enda gången det är fördelaktigt att tanka 98 är inför sommarförvaringen.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Tycker dock att man bör tanka 98, ger mer marginal mot etechens alla hyss och är ett rent bränsle utan etanol i. Visst finns det inte så går 95 bara bra men finns 98 så åk det!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Ju lägre oktan man kan köra utan att motorn spikar och kolven smälter ju mer hästkrafter får du ut.

Högre oktan gör att du kan bla öka kompression och därigenom få mer effekt men är en motor gjord för 95 så går den bäst på 95.

Däremot om den spikar så backar moderna motorerna tändningen och då tappar du effekt. Jag har aldrig varit med om det på min.

Kör 95

Tror ni mig inte:

Googla higher octane lower hp
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
98an är ren än, den diskussionen hade vi våras här på forumet! Iaf i norr och Västerbotten, resten av Svergie?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Nästa gång du är och tankar på en bemannad station där det finns både 95 & 98 fråga då när dom fyllde på tankarna senast och hur mycket. Sen brukar man inte vilja tanka 98an... Därför kör jag enbart på 95 då vet man vad man får!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
98 oktan är inte renare eller bättre. 98 oktan är till för motorer anpassade för 98 oktan punkt!

95 oktan tankar dom flesta och således är det störst omsättning på 95 = nyast, fräschast bränsle.
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Och ändå ställer min skoter ner tändning (iof kör jag AC nu mera) och V8an börjar spika på 95...
Därimot är det ide att köpa 98 på mackar som har har lite omsättning, annars kan det bli problem!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Macke78: Det är ju dock välkännt att A-C 800 behöver 98 Oktan för att inte gå skit å spika m.m.
Vad för V8 du har vet jag inte, men tydligen vill den ha 98. ;)
Det beror ju dock inte på etanolen eller dylikt i 95. Utan på kompressionen m.m. kräver 98 helt enkelt.

Om skotern går bra på 95 är det ju rätt onödigt enligt mig att köpa ett bränsle som är 50öre dyrare. Dom 20kr du sparar på en tank kan man ju lägga på en Snickers istället så man orkar lyfta skiten när man kört fast... ;)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Menade snarare som motargument att 98 ändå har ett högre oktantal även om den inte har samma omsättning som 95. Jag tyckte nog att min boondocker med spi system var stabilare i varven med 98 i tanken, så är det bara!
Att den sen går bra på 95, visst gör den det, men tycker den höll ut längre innan den gick in i etec "väggen" och hamnade på 7500rpm med 98. Och ja, så gör etec efter långa fullgasrepor, iaf dom kör med. Och nej, det beror inte på variatorkalibrering utan är motorstyrningen som bestämmer!

Jo, stroker vinkeln kräver 98, skulle nog gärna behöva några oktan till, lika dant ACn, den behöver tom booster för att gå bra. Men är man klåfingrig så är man.... ;-)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Ja omsättningsargumentet är ju mest att det blir större risk för vatten å skit om det är liten omsättning.

Märker man att maskinen går bättre på 98 är det ju bara köra på 98. Men om man inte märker någon skillnad är det ju rätt onödigt att köra på ett dyrare bränsle bara för sakens skull.