Bildkritikstråden och fotoskola

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
lite för mycke lynx tycker jag
nja kan nog itne håla med om det, dendära gul/svarta saken skulle man fått flyttat ur bild, då hade det varit vackert:)
men för att inte gå allt för mycket OT så tycker jag bilden ser bra ut, bra skärpa lagomt ljus/skugga, ja det ser bra ut:)
 
M

Maaattiii



Skärpan på huven vart lite för vass, men orkade inte göra något åt det :cheesy:
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
nja kan nog itne håla med om det, dendära gul/svarta saken skulle man fått flyttat ur bild, då hade det varit vackert:)
men för att inte gå allt för mycket OT så tycker jag bilden ser bra ut, bra skärpa lagomt ljus/skugga, ja det ser bra ut:)
inte just för att de var en lynx utan för att jag tycker det borde bli en bättre bild då
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
intressant tråd för en som jag som inte har ett hum om hur bra bilder egentligen kan se ut efter lite redigering =)

men, som night stalker just nämde.. Gimp är ett gratis bildbehandlingsprogram som kan lika mycket om inte mer än Photoshop.. några som använder det här?
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
ètt tips för er som bara vill ha ett enkelt redigeringsprogram så rekomenderar jag picasa 3 som är en gratis tjänst från google, enkelt att ändra skärpa,ljus,skugga och sånna enkla saker.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
här har jag tagit med min k850i. tycker den blev väldigt fin men skulle vara kul om någon kunde hjälpa mig att skärpa den eller göra något snyggt med..

 

Xen0

Välkänd medlem
7 sept 2008
212
0
16
Luleå


bild som jag tog i sommras, har den inte i högupplöst då min hårddisk med alla mina bilder på
kraschade. Tagen med en Eos 20D med ett "budget" Sigma 70-300
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den som först kan förklara vad man egentligen ser på denna bild, alltså hur den är tagen, vinner en påse Bassetts vingummin.
Synd att jag bara hade mobilen... Pisskvalitet.

 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Den som först kan förklara vad man egentligen ser på denna bild, alltså hur den är tagen, vinner en påse Bassetts vingummin.
Synd att jag bara hade mobilen... Pisskvalitet.
Jag tror jag vet :becky:
Du står på ena sidan av ett hus, tar kort genom fönstret på den sidan du står på, rakt genom huset där flickan står framför ett fönster(hon är alltså på andra sidan huset inte inuti det), väldigt flummigt förklarat.

Anledningen till att bilden ser ut som den gör är för att:
Du tar ju kort genom ett fönster vilket resulterar i att du själv och din omgivning reflekteras, det resulterar också i att du inte kan se det inuti huset särskilt bra eftersom det är mörkt där inne, anledningen till att du ser flickan så bra på andra sidan huset är för att det är ljust där vilket resulterar i att det ''filtrerar'' bort en hel del utav reflektionerna.

Du ser med andra ord: Dig själv och din sida av huset, inuti huset, och flickan på hennes sida av huset :)
 
D

Deleted member 9532

"Zapper"

Akta dig för överskärpning av bilden. Jag gissar att du lagt på en oskarp mask?