Bildkritikstråden och fotoskola

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Fin motljusbild..

Här kommer en gammal bild från Ansätten..



(Denna bild är tagen av Mike)
 
Last edited:

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Riktigt bra för att vara en mobilbild..

Tanken är att man ska kommentera andra bilder annars blir det en vanlig bildtråd...
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Denna då? Vi tar detta en steg längre from nu.
Gör inte bara om den, utan ge org. bilden ett omdöme samtidgt isf...
Hit it!



(Denna bild är tagen av Zapper)
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Kan den bilden bli så mycket bättre? Bra skärpa på skotern och snön samt skön bakgrund med oskärpa... Enda man kan göra är väl att gå med varmluftpistol på buken :)

Edit: Inte en skoterbild, men fick en kamera i 20års present och håller på att lära mig lite så jag tog med mig hunden och gick ut för att fota.
Vad tycker ni om denna bild? Vad kan jag ställa in bättre på kameran?



Kamera: Panasonic Lumix DMC-TZ7
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Nordland: Jag skulle lägga på en aning mer skärpa på föraren då det ser ut som fokusen ligger mer mot vänster skida, justera lite nivåer men inte mycket. Kanske beskära den lite mer på vänster sida. Annars är det en riktigt skön bild, gillar blicken man ser från föraren!
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag som kör, dock inte fotat den. Men jag som redigerat den, ändrat lite nivåer osv...



Denna tog jag från bilen påväg till riksgränsen, bara redigerat den lite lätt i ps. Blev själv nöjd med den..



Säg till om bilderna är stora, sitter på 2048x1152 så det blir ju aningen mindre för mig
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
16:9 is king. Fem minuters pill, och jag tycker den är snällare iallafall :eek: Får ursäkta lite dålig improvisation när jag utökade skogen.
Gällande originalbilden är fokusen nära på perfektion och felar på en halvmeter ungefär då den hamnar på skoterns högra skida. Antar att du inte stod så pass nära heller, så det är lite svårt när man skall beräkna fokus och samtidigt ta kort på distans när föremålet rör sig.




16:9 is still king tycker jag. Markerade fjällkammen med lite mjukt ljus på airbrushen och försökte få till lite större kontraster utan att smeta till. Lite för mycket himmel på originalet kanske.

 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Nordland,
Visst är det underbart att man har så skilda meningar inom foto, det är nog det som gör det så roligt! :)
Den senaste bilden, så ligger skärpan på snöröken till vänster, så jag skulle lagt på lite ytterligare skärpa på förare samt ökat på kontrasterna lite.

Rannerking,

Du har fått utfrätta partier av himlen, där den möter trädtopparna. Och hunden i sig har blivit lite väl mörk. Men det är ett bra motiv, försök lätta upp ljuset på hunden, och dämpa himlen lite, kan bli en kanonbild på din bäste vän.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Riktigt bra för att vara en mobilbild..

Tanken är att man ska kommentera andra bilder annars blir det en vanlig bildtråd...
ja kom på de i efterhand, ska nog hålla mig bort från denna tråd då jag inte kan något om varken kornighet eller ljus på bilder :D
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Rannerking,

Du har fått utfrätta partier av himlen, där den möter trädtopparna. Och hunden i sig har blivit lite väl mörk. Men det är ett bra motiv, försök lätta upp ljuset på hunden, och dämpa himlen lite, kan bli en kanonbild på din bäste vän.
Vad beror dom uppfrätta partierna på?

Någon som kan ge en guide på Photoshop på hur jag kan lätta upp upp ljuset på hunden och dämpa himlen? Hade varit kul att lära sig.

Jag har Photoshop elements 7.0...
 

zapper

Snowmobile Crew
15 okt 2009
30
0
1
Sollentuna
Vad beror dom uppfrätta partierna på?

Någon som kan ge en guide på Photoshop på hur jag kan lätta upp upp ljuset på hunden och dämpa himlen? Hade varit kul att lära sig.

Jag har Photoshop elements 7.0...
De utfrätta partierna på himlen beror på att den delen av bilden, är inte så lätt när man har ett man har motivet i skugga och bakgrunden är ljusare.
Tycker inte att det gör så mycket att vissa partier är utfrätta på denna bild.

Men visst går det att fixa så det blir mycket bättre, kommer med en guid inom kort.

Så här ser bilden ut efter lite snabb fix...

 
B

Biosteel

600xrs vad har du gjort med bilden ? föst på för mycket kontrast runt skotern så snön blivit blå ???