Bildkritikstråden och fotoskola

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Lägger upp bilden igen då det inte gick så bra förra gången.
Är ingen fotomänniska men gillar bilden. :D
 

zapper

Snowmobile Crew
15 okt 2009
30
0
1
Sollentuna
Ok Ska försöka göra en liten guid då. Själv kör jag fortfarande med photoshop 7.0 och har inte kollat så mycket på elements heller. Men de borde gå att göra på liknande sätt där.

Då börjar vi med att öppna bilden i bildredigeringsprogrammet, en självklarhet kan tänkas...

Jag börjar med att duplicera bakgrunden i lagerpaletten.



Därefter väljer jag raster bland lagerstilar för att göra bilden ljusare. Men jag vill ju inte att allt ska bli ljusare. Då tar jag ock lägger till en lagermask och på så sätt kan jag maskera bort det som inta jag vill ska påverkas. Genom att måla med svart färg maskerar man och vill man ta bort maskeringen målar man med vit färg. Så det är väldigt smidigt att finjustera.



Nu tyckte jag att effekten blev för liten så jag tog och duplicerade den tidigare kopian för att förstärka effekten.



Nu vill jag göra himlen lite mörkare. Därför dupliserar jag bakgrunden ock väljer istället multiplicera bland lagerstilarna. Där maskerar jag bort allt annat än himlen. Tycker nu effekten blir lite för stor så då är det bara att dra ner opaciteten på lagret.



Så då har vi en färdig bild.



Detta går visserligen att åstadkomma på fler sätt men fördelen med att jobba med lager är att det lätt går att ångra sig och att man inte förstör originalet.Fördelen genom att använda lagerstilar på detta sätt istället för att använda sig av till exempel nivåer är att man inte tillför något brus i bilden.
 

zapper

Snowmobile Crew
15 okt 2009
30
0
1
Sollentuna
Lägger upp bilden igen då det inte gick så bra förra gången.
Är ingen fotomänniska men gillar bilden. :D
Helt klart en bra bild. De enda jag har att anmärka på är det röda plastlocket eller vad det nu är som stör. Annars bra komposition och skärpedjup.
 
6

600xrs

600xrs vad har du gjort med bilden ? föst på för mycket kontrast runt skotern så snön blivit blå ???
en hel del kontraster, sen ändrat färgnivåerna... vet inte, var i en period där jag drog ner färgerna manuellt och hårda kontraster :)
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Helt klart en bra bild. De enda jag har att anmärka på är det röda plastlocket eller vad det nu är som stör. Annars bra komposition och skärpedjup.
Tackar!
Haha jo locket stör en hel del, var bara tänkt att det skulle bli en bild på motorn, men blev en helt okej bild ändå. :)
 

DennisA

Välkänd medlem
14 sept 2007
318
0
16
Sweden
Här kommer lite bilder från mig som jag gärna skulle vilja ha lite feedback på.
Vad använder ni andra för program när ni redigerar bilder?




 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Taget med sony ericsson k800i



Skit dålig bild men. dyrt med en riktig kamera
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
bacc,

Locket är något som du rättar till på 20 sekunder i PSE8 eller liknande.

Detta gjordes på 20 sekunder, eller liknande.
Annars är bilden riktigt ball!

 

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
32
Någon som vet om det finns någon trailer eller liknande för photoshop cs2. Har lite svårt att lära mig
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
monzz,

Adobe erbjuder 30-dagars trialversioner på samtliga sina program.
Dock så finns ej CS2 längre att tillgå, då den senaste versionen heter CS4.

Dock skulle jag rekommendera dig att tanka ner 30-dagars på Photoshop Elements 8, otroligt bra program som tillfredsställer de flesta hobbyfotografer.
Sen när du provat klart, så är det faktiskt inte dyrare än att man har råd att köpa det heller, ungefär 1000 pickadoller går det lös på.
 
E

ejwbegysv

Följande bild kan nu ses i STORT format på M-performance i Mora, en hel vägg är nu tapetserad med bilden hehe :


:beer: