Bensinpriset

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nu har vi börjat komma in på politik............... Så jag vill bara be er om att sluta prata politik.
Helt rätt!

Att däremot värdera olika alternativ och lyfta fram kända fakta och på så sätt skapa en opinionstanke här i mikrokosmos är inte politik utan demokrati vilket är vårt ofta enda sätt att påverka tanken och på så sätt i förlängningen effektuerandet av det där vi inte ska prata om här.

Även om då olika överväganden snuddar vid något "färgalternativ" så innebär inte detta med automatik att det ska vändas till färgsättning åt något håll utan ses/värderas för vad det egentligen är, att ideligen hemfalla till ena eller andra sidan ligger ju mera på trångsynthetens agenda vilket ju inte tjänar vare sig demokrati eller utveckling på vettigt sätt.
 
D

Draken

.."När oppositionen i onsdags meddelade att de vill höja bensinskatten med 49 öre de närmaste två åren blev de sågade av alliansen. En av dem som kritiserade förslaget var Maud Olofsson.
- Det här drabbar landsbygden, basindustrin och skogsindustrin, sade Centerledaren.

Vad hon inte berättade var att hennes eget parti också har diskuterat en höjning - med mer än dubbelt så mycket som de rödgröna...."


http://www.expressen.se/Nyheter/1.1970877/c-morkar-hojning-av-bensinskatten
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Gällande bensinpriset på små/mindre bensinstationer och deras egensatta priser har också en liten parentes, alla bensinmackar som ligger utanför tätort har ett tillägg på bensinpriset. Nu kan inte jag svara på hur mycket just klimpfjäll har men priset går inte jämföra med din statoil/OKQ8 mack i stan.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
bristandekonkurrenstillägget?

har du rätt så är de ju jävligt tragiskt att de höjer kostnad för glesbygdsmackar, riktigt illa, hoppas du har fel groban :-/
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
bristandekonkurrenstillägget?

har du rätt så är de ju jävligt tragiskt att de höjer kostnad för glesbygdsmackar, riktigt illa, hoppas du har fel groban :-/
Kan säga med 100% att tillägget finns, har själv sett fakturor. Det är ett sorts "frakt tillägg" från leverantörerna. Men tillägget är inte så högt som mackens höjning av bensinen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är väl så att det finns 3 olika zoner som styr bränslepriset hos dom olika bensinbolagskedjorna. Närmast depåerna ärzon 0 = 0 öre påslag, nästa zon kallas zon 1 = 1 öre påslag och slutligen längst bort kallas zon 2 = 2 öres påslag på bränslepriset.

Sedan så finns det ju fristående företagare som bedriver egen bränsleförsäljning och köper in bränslet direkt från något av bensinbolagen. Dom får stå för hela frakten själva fram till sin mack.
Därför har dom ju inte samma möjlighet att konkurrera med dom stora bolagen, som egna stationsnät över landet, utan blir i regel istället tvingade att ha ett litet högre pris på bränslet för att överhuvudtaget få det att gå ihop, allra helst då man i dom flesta fall ligger i områden där bensinbolagen själva tycker det blir för små volymer för att ha igång mackar på sådana ställen.

Att man då får betala 20-30 öre mer på en fjällannläggning för bränslet, är ju inte direkt så anmärkningsvärt anser jag.
Ponera att man är upp över en weekend och kör upp 100 liter extra bränsle, förutom det som man har med sig i den fulltankade skotern, gör att man kanske får betala 20-30:- extra för bränslet, för att slippa besväret med att ha med egna dunkar. Det känns då inte direkt så betungande för plånboken om man ser till vad allt annat kostat under samma helg.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
426H och Lynxfun: Självklart är det omöjligt att föra den här diskussionen utan att den blir politisk. Men jag vill undvika att vi blir extrema åt något håll för då är det inte kul längre.
 

cobrajet

Välkänd medlem
Det jag stör mig MEST på är att ca 75% AV dom som gnäller över att bensinen är så dyr, är folk som SJÄLVA röstar rödgrönt.. och inte har en pejling om vad som händer,och vad deras parti håller på med.. Det kallar jag noll koll.

Godnatt!
WORD, hur F-N kan någon rösta på sossarna när släptåget består av miljöpartiet och kommunister?????????????????
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
WORD, hur F-N kan någon rösta på sossarna när släptåget består av miljöpartiet och kommunister?????????????????
Nej det är ju det jag menar. De är helt enkelt för dåligt insatta i politiken.
Nä för fan vi vill ha blå seger 2010 för att vi ska fortsätta köra skoter någolunda billigt.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Allt beror ju på hur man ser det.

Vill man få de bättre på arbetsfronten mot arbetslöshet, bättre avtal osv så ska man rösta rött.
Men för bensinpriset så blir de ju säkert ingen höjdare då de gröna kommer med.
 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Med tanke på dom nya löneavtalen som kommer då och då så lär vi varken ha mer eller mindre pengar kvar efter en höjning. 20 spänn litern om 10år spelar ingen roll om min månads lön höjts med några tusen, Det är min filosofi!
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
För dig kanske det inte gör så stor skillnad, inte heller för många här inne som redan har jobb. Men det blir mycket lättare för oss ungdomar som kommer ut på arbetsmarknaden och ska få vårat första jobb så vi också har råd med dom där 20kr/L som de kommer bli så småning om tyvärr.
I dags läget är de ruskigt svårt för oss ungdomar som ska börja jobba, har man inte kontakter så blir det riktigt svårt.

Som tur är så ska man göra lumpen och då vidgar man vyerna på arbetsmarknaden en aning.

Nu drar vi iväg lite åt off topic hållet...
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Allt beror ju på hur man ser det.

Vill man få de bättre på arbetsfronten mot arbetslöshet, bättre avtal osv så ska man rösta rött.
Men för bensinpriset så blir de ju säkert ingen höjdare då de gröna kommer med.
Men är det säkert? Jag vet inte men min uppfattning är att de nu efter bara en mandatperiod håller på att ställa saker som de vill ha det och på vägen kan en hög arbetslöshet vara att vänta. Men inte är det lätt för varken ungdomar eller vuxna att få jobb och med det i åtanke så undrar jag verkligen hur de röda hade tänkt göra med alla invandrare som behöver assimileras några år innan de ens är att tänka på för att hamna på arbetsmarknaden.

Men i slutändan så avgör en sak allt; Beatrice Ask har inte stått på arlanda och vinkat av några egyptier i blöja till ett amerikanskt regeringsplan. Det har Tomas Bodström gjort, socialdemokraterna får inte min röst så länge han sitter kvar.
Det är verkligen oförlåtligt.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Beatrice Ask kan knappast påstås vara något bättre än Tomas Bodström!
Hennes idé att skicka brev i gredelin färg till MISSTÄNKTA sexköpare var inte det smartaste hon kläckt ur sej..
Sen att en person inte har en juridisk utbildning på denna position tycker jag är helt uppåt väggarna!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Kanske inte. Men Tomas Bodström kan definitivt påstås vara en sämre justitieminister än Beatrice Ask. Ett dumt uttalande är inget i jämförelse med att ha kommit med det första förslaget till fra-lagen och utvisningen av egyptierna. Han har mycket på sitt samvete.