Bensinpriset

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
"Bensinpris

God dag,

Jag har hört att bensinpriset kan inom den närmaste framtiden komma upp till Sek 17,00
Vill du, att bensinpriset sänks istället?
Det är möjligt!
Men man måste agera... NU!

Men man måste göra det klokt!

Förra året försökte man pressa oljebolagen, genom att inte köpa bensin på vissa dagar.
Direktörerna skrattade, för dom visste att bensinen, som inte köptes på måndagar, köptes ändå sedan på tisdagar.
Lite strul lyckades man orsaka, men någon större effekt kunde man inte se.

Någon har kommit på en idé, som kan fungera, om vi verkligen vill.

Läs vidare och bli en av oss!

Bensinen kostar i dag ca. 13,00 sek/liter.

Vi känner alla till, att oljebolagen gör jättevinster.

Försök komma ihåg, när vi lät priset komma upp till 10,00 sek, då påstod man, att oljan håller på att ta slut.

I dag försöker man inte ens påstå, att oljan är på väg att ta slut – det finns mer olja i dag än för 35 år sedan och då kostade bensinen 2 kr liter.

Vi måste bli mer aggressiva och visa, att konsumenterna kan göra något.

Att kunden får ha rätt!

Det enda sättet är att slå där det gör mest ont, Plånboken!

Det kan vi göra!

Hur?

Vi behöver alla våra ATV, bilar, båtar, mopeder o.s.v. och vi måste köpa vår bensin, men vi kan påverka priset.
När vi agerar tillsammans kan vi starta ett Priskrig!!!

Vi föreslår:

Att vi inte köper bensin av dom 2 största bensinbolagen, Statoil eller Preem.

När dom 2 största oljebolagen inte lyckas sälja bensin längre blir dom tvungna att sänka priset för att få kunderna tillbaka.
Detta leder till priskrig och alla andra bolag är tvungna att följa med.
"

Sen skrevs en massa kedjebrevsinfo, men jag tycker grundtanken är rätt bra - om vi samordnar oss kan vi kanske starta ett priskrig.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
fan heller. min familj äger en preem mack och om vi ska sälja bensinen billigare så går vi ju back, vi betalar ju ett visst pris för att få bensin och utifrån det måste vi ju sätta ett högre pris för att gå +. läs på innan du börjar skriva massa skit
 
Senast redigerad av en moderator:

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
fan heller. min familj äger en preem mack och om vi ska sälja bensinen billigare så går vi ju back jävla noob, vi betalar ju ett visst pris för att få bensin och utifrån det måste vi ju sätta ett högre pris för att gå +. läs på innan du börjar skriva massa skit
håller med det är inte mackägarna som ska drabbas.. det är ju oljebolagen som sätter priserna
 

dennan

Välkänd medlem
5 mar 2008
168
0
6
31
Edsele
Om de nu finns mer olja än vad de gjorde för 35år sedan vad ska vi göra för att bensinen ska sjunka i pris? Att gå på mackägare kommer man nog inte så långt på utan man måste ju på oljebolagen som levererar bensinen till mackarna.Men då till frågan hur får vi oljebolagen att sänka priserna?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Men hallå.
Nu är det ju inte enskilda mackföreståndare som går i förlust om detta skulle bli av.
Det är ju oljebolagens bränsle som inte köps. Och då måste dom sänka priserna - vilket gör att, om mackföreståndaren är med på det, bränslepriserna sänks.
-Men visst, utebliven försäljning av bränsle är ett minus i kassan, tills det att oljebolagen sänker priserna till human nivå. Dvs. inkomstbortfall en kortare period.

Kalla mig jävla noob hur mycket ni vill men själv kan jag inte bidra mer till detta, då jag redan undviker Statoil och Preem.

Höll på att glömma, skatten är fortfarande den största boven i dramat, kolla noga upp vilka ni ska rösta på i valet.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
här har vi en som vet vars de ligger.. idag betalar vi skatt på skatt..alltså vi säger att soppan kostar kring 5kr/l...resten är skatter..vilket i mina ögon är typ 150% skatt..vilket är HELT sjukt..
visst nog kommer de bli konsekvenser om vi slutar handla på mackarna.. men som sagt så är de skatten vi betalar..sänker vi soppa priset så måste vi öka något annat..vad ja tkr är att man hade kunna höja spritskatten mera. och sänka bensinskatten..för vad vi än gör så måste skatten ner på bensinen för att de ska bli billigare.och höjer vi inge annat då då blir vi lidande i slutändan...

detta är mkt bland annat att sverige tycker om att dela ut pengar som vi själv egentligen inte har råd med att göra.samt att vi har skulder till EU som ska betalas...
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men måste ändå säga att vi MÅSTe göra nånting åt detta.annars kommer inte en vanlig medelsvensson ha råd att tanka i framtiden...
som de ser ut idag så är de nästan värt att handla en nyare dieselbil och ta dem där 3000kr extra i vägskatt för de lönar sig i längden i och med halverad soppaförbrukning samt billigare bränsle..
 

toker

Välkänd medlem
20 jan 2008
108
0
6
Bara ett litet inlägg, enl. en mackägare jag känner som har drivit mack sedan 70talet (hans far innan det sedan 40talet) så får man idag mer bensin för en genomsnittlig svensk timlön än för 35år sedan, nån som tänkt på det? Sen är det faktiskt varken oljebolag eller mackägare som blir miljonärer på att bränslepriset går upp, det är herrarna i OPEC som skrattar och häller ut dyr whisky bara för att dom kan. Skatten är ju en femma för sig men det får väl vi skylla MP för och se till att dom aldrig kommer i närheten av riksdag regering nånsin nåmer.
Att man sen ser folk stå på macken och svära över dyr bensin och i nästa sekund köpa en halvliter vatten för 17spänn det är bara skrattretande...
 

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
det ända rätta är att rösta så långt från grönt som möjligt, det enda jag grundar min röst på, inte i närheten av grönt å då faller halva antalet partier bort sen är det bara köra ole dole doff
 

pol.aris

Aktiv medlem
19 feb 2010
96
2
6
sorsele
jag har då personligen aldrig köpt bränsle av någon av dessa stora oljebolag.
Emme.G.H. skrev antagligen sådär för att han ska få många julklappar på jul
helt sjukt vilka priser altså !
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Sv: Re: Bensinpriset

det ända rätta är att rösta så långt från grönt som möjligt, det enda jag grundar min röst på, inte i närheten av grönt å då faller halva antalet partier bort sen är det bara köra ole dole doff
Tyvärr stundar mörka tider, Wetterstrand är omåttligt populär eftersom mp kommer att bli (relativt) stort kommer dom att ha ett mycket stort inflytande över ett försvagat S med en mycket svag partiledare. De kommer att utpressa S så räkna med skattehöjning på bensin och diesel.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
jag har då personligen aldrig köpt bränsle av någon av dessa stora oljebolag.
Emme.G.H. skrev antagligen sådär för att han ska få många julklappar på jul
helt sjukt vilka priser altså !
asså vi tjänar ju inge mkt mer för att bensin priset stiger. vi köper ju bensin/diesel för en viss summa sen så säljer vi ju det för en summa som är högre än vad vi köpte det för annars går vi ju inte +.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
asså vi tjänar ju inge mkt mer för att bensin priset stiger. vi köper ju bensin/diesel för en viss summa sen så säljer vi ju det för en summa som är högre än vad vi köpte det för annars går vi ju inte +.
Snarare att du säljer med förlust.. Om du tex får en leverans med bensin tisdag då priset ut till kund är 13.30kr på onsdag sänks soppa priset 30öre och håller i sig till nästa leverans..Detta gör att du säljer för som bäst plus minus noll..