Bensinpriset

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Vi såg ju hur allt blev när ni där nere röstade på moderaterna?

Hade vi hållt samma linje och röstat på sossarna så hade läget varit bra idag, skärskilt för förädrar.sjuklingar, arbetslösa...
Så varför ändra på ett koncept som funkar?
Men din pk-röstare, hur menar du? Sossarna har styrt landet nästan oavbrutet under hela 1900-talet? Vad är moderaternas fel? Är det så förfärligt att folk får behålla mer av sina pengar?

Vad som hade varit fasansfullt, det vore om den rödgröna röran hade styrt nu under den globala krisen (för övrigt startades krisen på hederlig sossemanér; USA:s regering tvingade banker att låna ut pengar till folk som inte hade råd att betala tillbaka). Antalet som har ett fast jobb är den samma som 2006, tänk då hur bra det hade varit om man inte hade öst in 100 000 analfabeter per år...?

Sen kan säga så här, staten ska inte sätta moralen och styra folks viljor genom att använda sig av punktskatter. Skatten och momsen på alla varor och tjänster som man köper ska bort!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Vem hade du tänkt ska betala för moms/skatten som du vill ta bort? Pensionärerna eller barnfamiljerna??
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Vem hade du tänkt ska betala för moms/skatten som du vill ta bort? Pensionärerna eller barnfamiljerna??
HAAHAHA skojar du? Seriöst??

Den som betalar skatt/moms är de som betalar och finansierar de positiva rättigheter som finns i samhället. Positiva rättigheter är ren bullshit. Googla om du inte vet vad det är. Den som blir tilldelad positiva rättigheter betalar ingenting, HUR KAN DU DÅ SÄGA ATT DE SKULLE FÅ BETALA???? Staten stjäl pengar från människor och ger till andra, vilket jag tycker är fel.

Minskar inkomsterna måste utgifterna minska, logiskt, och det finns VÄLDIGT mycket som staten kan effektivisera, men som sagt, det är staten och staten fungerar inte som ett företag. Går ett statligt bolag dåligt höjs skatterna (se på SAS), dvs. ingen effektivisering. Ett privat företag hade istället för att höja priserna (då skulle ingen köpa varorna/tjänsterna och konkurs är resultatet) effektiviserat så att produkten/tjänsten blir så billig som möjligt.

Vi har världens högsta skattetryck (Danmark ligger etta på listan men där räknas arbetsgivareavgfiten som en skatt) och borde det inte vara rena himmelriket att leva i Sverige då? Enligt ni vänsternissar så blir ju allt så jävla mycket bättre om man har höga skatter? Men nej, det leder bara till förtryck och tvång och statligt satt moral. Människor blir inte människor utan robotar i statens tjänst.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
lite off topic men..

Något jag har börjat reagera över är att dom flesta som klagar på bensinpriset är dom som kör små bilar med små motorer som inte drar så mkt. Sen ju större bil å motor man har ju mer klagar dom när man rullar in på macken.. Som i somras när vi rullade in på en mack med våran Cadillac från 1959 som är en verklig fullzice bil med sina mått på nästan 6 meter lång å nästan 2 meter bred. Motor är sedan på 390 kubiktum vilket blir nära 7 liter. direkt så börjar dom klaga över ''detta stora åbräke som bara förorenar naturen och kostar skattebetalarna pengar'' (hur dom nu får de till att de kostar skattebetalarna mer pengar bara för att de är en gammal och stor bil?). Sen börjar dom klaga högljut över att bensinen är så s*tans dyr och att de kostar så mkt.. Farsan brukar bara svara att de drabbar ingen fattig.


Men de jag vill komma till är att de ofta är miljömupparna som klagar mest över att bensinen är för dyr men dom vill samtidigt höja skatten för att rädda möljön..
Där skrattade jag rakt ut.

muotkas: Får jag fråga vad som gick åt helvete där nere? Trängselskatterna?
Världen har de senaste årtiondena förändrats snabbare än någonsin tidigare. Imorgon kommer den att förändras än snabbare. Att då rösta på ett parti bara för att inte "ändra på ett koncept som funkar" är inte riktigt en bra motivering. Om du hade sagt: "jomenvisst högern är för extrema åt det ena hållet och vänstern åt det andra, så därför tror jag att sossarna är ett bra och tryggt mellanläge" så hade jag förstått dig och till och med ansett att du valt en klok mellanväg. Men världen förändras i en takt som vi aldrig sett tidigare så att rösta på ett parti för att undvika förändring är, ja inte vet jag riktigt men för mig går det inte riktigt ihop.

Syst3m: Som vanligt så försöker du trumma in ditt budskap åt både höger och vänster sjungandes penningens lov. Men på flera sätt missar du målet.
Du är den första som har sagt att staten tvingade bankerna att låna ut. Hur skulle det kunna gå till i the land of the free? Alla andra säger att staten satte för frikostiga låneregler.
SAS är lite av ett sorgebarn, ett företag som inte i tid förändrades för att möta de nya tiderna. Hade de bara på en gång slimmats så hade SAS varit ett riktigt bra och bärande företag. Men skatterna förändras inte bara för att SAS skulle gå lite dåligt. Även statliga företag drivs som företag, staten är aktieägare och den tillsätter en styrelse som driver företaget. Om företaget går dåligt så måste aktieägarna gå in och skjuta till pengarna, din skattesedel är på intet vis beroende av hur SAS går för tillfället. LKAB är ett annat företag som däremot går med vinst. Och ska man jämföra med boliden så är det ett högeffektivt bolag som har järnkoll på inkomster och utgifter. Boliden är visserligen välskött men inte i samma liga; enligt de personer jag har pratat med i alla fall. Och alla vinster som kommer från LKAB går direkt till aktieägarna, dvs skattebetalarna och är direkt ansvarigt för att minska på skattesedeln. Man kan driva SAS många år med förluster bara på ett års inkomster från LKAB.

Dock håller jag med dig om skattetrycket.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Mitt budskap är att var individ ska behandlas som en individ och ha friheter och rättigheter. Andra människor äger ingen rätt att bestämma över andra. Andra människor är just staten. Punkskatter bestäms av politiker som på så sätt sätter moralen och styr dina val... Rent praktiskt skulle det innebära att bensinen skulle vara skitbillig och ta slut och marknaden skulle ta fram en ersättning. Nu förlänger man oljeberoendet istället.

Gällande ekonomi förespråkar jag marknadsekonomi - där efterfrågan styr utbudet och inte staten. Men nu orkar jag inte mer. Läs på liberalapartiet.se för mer info, gör det så får du nog mer förståelse då jag inte är bra på att debattera :p
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Mitt budskap är att var individ ska behandlas som en individ och ha friheter och rättigheter. Andra människor äger ingen rätt att bestämma över andra. Andra människor är just staten. Punkskatter bestäms av politiker som på så sätt sätter moralen och styr dina val... Rent praktiskt skulle det innebära att bensinen skulle vara skitbillig och ta slut och marknaden skulle ta fram en ersättning. Nu förlänger man oljeberoendet istället.

Gällande ekonomi förespråkar jag marknadsekonomi - där efterfrågan styr utbudet och inte staten. Men nu orkar jag inte mer. Läs på liberalapartiet.se för mer info, gör det så får du nog mer förståelse då jag inte är bra på att debattera :p
Vad menar du? Säger du inte emot dig själv på de ställen jag har färgmarkerat?
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Vi har världens högsta skattetryck (Danmark ligger etta på listan men där räknas arbetsgivareavgfiten som en skatt) och borde det inte vara rena himmelriket att leva i Sverige då?
Jag skulle kunna säga att vi lever i himmelriket egentligen! Jag tror inte ett land, per capita, har ett bättre välmående än var vi har.
Om man säger så här: Det är väldigt svårt att bli lika fattig som en person t.ex nere i Bosnien (U-land).
Sätt dig i soffan och reflektera lite och jämför med andra länder först innan du uttalar dig!


Eller mycket vill ha mer.....jävla gnällspikar.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jag skulle kunna säga att vi lever i himmelriket egentligen! Jag tror inte ett land, per capita, har ett bättre välmående än var vi har.
Om man säger så här: Det är väldigt svårt att bli lika fattig som en person t.ex nere i Bosnien (U-land).
Sätt dig i soffan och reflektera lite och jämför med andra länder först innan du uttalar dig!


Eller mycket vill ha mer.....jävla gnällspikar.
Anledningen till att Sverige ligger högt upp på listan är: 1. Bra naturresurser. 2. hög statsskuld som kommer ge tillbaka snart. 3. tänk hur långt fram och hur mycket bättre vi hade haft om vi inte hade varit trygghetsnarkomaner.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Anledningen till att Sverige ligger högt upp på listan är: 1. Bra naturresurser. 2. hög statsskuld som kommer ge tillbaka snart. 3. tänk hur långt fram och hur mycket bättre vi hade haft om vi inte hade varit trygghetsnarkomaner.
Jag tänker såhär: Tänk istället hur mycket bättre vi hade varit om inte socialdemokraterna hade orsakat krisen i början av 90-talet som vi än inte har hämtat oss från. Tack vare att de höll gränserna stängda och att sverige var och är en exportekonomi så samlades pengar i sverige och hela landet blev en tryckkokare. När moderaterna kom till makten så släppte de alla spärrar och pengarna forsade ut och orsakade en kris. Hade inte socialdemokraterna ångat på i samma gamla hjulspår när världen förändrades så hade det aldrig blivit så.
För att ge ett riktigt bra exempel på hur ddr-sverige fungerade på den tiden så ska jag nämna historien om när före detta moderatledaren Ulf Adelsohn åkte till Hong Kong 1982. Han köpte en trådlös telefon. En kul manick på den tiden. Numera omsprungen av mobiltelefonin. Men eftersom att han inte hade köpt den av televerket (telia för yngre läsare) så blev han polisanmäld(för på den tiden hade televerket(eller dagens telia) monopol på att sälja telefoner) och sedermera dömd till dagsböter i domstol á 300kr.

Yeeha, teknikfientlighet blandad med konservatism och bakåttänk. Det är exakt det vi inte behöver i framtiden. För om ni tycker att världen har förändrats snabbt hittills, vänta bara för snart kommer det att gå ännu snabbare.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Läste det här på nyheterna på blocket.

Rödgröna vill höja bensinskatten
Sverige 28 apr 09:40
Den rödgröna oppositionen vill höja klimatskatterna om de vinner höstens val. Bensinskatten ska höjas med 49 öre per liter och kraftbolagen måste betala extra skatt på övervinster, skriver DN. Sammanlagt blir det höjningar på elva miljarder kronor.

Den största skattehöjningen blir på bensin, 29 öre litern första året och 20 öre andra året.

- Det är vår gemensamma bedömning att den inte ska höjas mer än så under mandatperioden, säger Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand till DN.
- Vi har fått kompromissa i den här frågan. Från Miljöpartiets sida har vi varit beredda att göra mer, men vi tycker att det här paketet är bra.


Då vet man vilka man inte ska rösta på i valet.
 
4

426H

Den största skattehöjningen blir på bensin, 29 öre litern första året och 20 öre andra året.
Dessutom betalar vi ju moms på bensinskatten, alltså blir prishöjningen minst 36 öre litern första året och 25 öre litern andra året.
 
4

426H

Anledningen till att Sverige ligger högt upp på listan är: 1. Bra naturresurser. 2. hög statsskuld som kommer ge tillbaka snart. 3........
Sverige har ingen hög statsskuld. Finansminister Anders Borg och de övriga allianspartierna har städat duktigt i sveriges finanser de senaste åren. Jämfört med många länder har vi faktiskt en hyggligt bra statsfinansiell situation nu, tom bättre än tex Tyskland som brukar vara känt för att ha ordning på sin ekonomi. Så här stor kommer statsskulden i förhållande till BNP att vara vid utgången av 2011 (prognos av EU-kommissionen):
Sverige: 45%
USA: 65%
Spanien: 75%
Tyskland: 80%
UK, Frankrike: 85%
Portugal: 90%
Irland: 95%
Japan: 110%
Italien: 120%
Grekland: 135%

Tack vare detta betalar vi mycket låga räntor på våra lån idag. Det är ju bara att hoppas att tokstollarna Sahlin, Wetterstrand & co inte kommer till makten och sabbar allt igen.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..tänkte bara flika in att jag tankade på affärn i klimpfjäll i lördags, och vad f*n, 14,50:- litern för 95okt.
Dra åt hele..... inte helt okej, där skulle man nästan kunna spekulera om brist på konkurrens snarare än gröna politikers dåliga samvete...
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
..tänkte bara flika in att jag tankade på affärn i klimpfjäll i lördags, och vad f*n, 14,50:- litern för 95okt.
Dra åt hele..... inte helt okej, där skulle man nästan kunna spekulera om brist på konkurrens snarare än gröna politikers dåliga samvete...
Det är inte affärn i klimpfjäll som sätter priserna på soppan..Just bensinen står en lokal förmåga för och har satt priserna efter eget huvud! Var där i påskas och priset var desamma då.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
..tänkte bara flika in att jag tankade på affärn i klimpfjäll i lördags, och vad f*n, 14,50:- litern för 95okt.
Dra åt hele..... inte helt okej, där skulle man nästan kunna spekulera om brist på konkurrens snarare än gröna politikers dåliga samvete...
Ungefär desamma sa vi när kompisens lillebror vart tvungen å tanka där i lördags, som tur va klarade vi oss andra hem till borga campingen där 98oktan kostade 14.10 om ja minns rätt...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vad gäller bränslepriset så är det ju dyrt totalt sett men ändock så är det inte dyrare än vad det var förr i tiden, vad vi ändå måste fråga oss och de vi väljer vart 4 år är vart skatteintäkterna egentligen tar vägen och vad/var vi får tillbaka det vi betalar in.

Betraktar man det ensidigt ur oss skoteråkares perspektiv så kan en enkel beräkning hjälpa till.

Säg att det finns 150 000 snöskotrar i bruk varje säsong, de körs 100 mil och förbrukar i snitt 3 liter per mil (300 liter per år=4000 kronor med ett bränslepris på 13,50 varav 7,86 kr (58 %) är moms och punktskatter som går in i statskassan.

150 000*4000=600 000 000 (Sexhundramiljonerkronor)

58% av dessa 600 miljoner blir ca 350 000 000 (350 miljonerkronor)

Vad får vi tillbaka och hur?

Många kommuner betalar ut runt 150 kronor per ledkm i skötselbidrag, antag att vi har 40 000 km leder i landet och alla kommuner (vilket inte är fallet) bidrar med 150 kr per km så blir det 6 000 000 (Sexmiljonerkronor)

Man kan fortsätta med räkneexempel hur långt som helst men kontentan blir att även om alla skoteråkare skulle vara medlem i en klubb och betala ca 200 kr per skalle så skulle en andel av 5-10 % av skatteintäkterna på enbart bränslet göra underverk för ekonomin runt leder och deras underhåll.

Utöver detta så kommer allt annat vi skoteråkare köper för vårt nöje såsom tillbehör, oljor, kläder, maskiner mm, det finns olika uppskattningar på totalsumman utan någon ordentlig fakta bakom men säkerligen tillför vi moms och punktskatteintäkter på en totalsumma av 8-10 miljarder och 5 % på de moms och skatteintäkterna skulle räcka väldigt väldigt långt.

Nu ska vi inte göra politik av detta, vi har och får det vi förtjänar och röstar efter i vår demokrati men nog borde vi ställa krav på våra folkvalda så finansieringsfrågan får en lösning?!
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nu har vi börjat komma in på politik. Hur man än diskuterar politik så fastnar folk i respektive läger och börjar försvara sina ståndpunkter tills att det ballar ur fullständigt. Så jag vill bara be er om att sluta prata politik.
 
4

426H

Nu har vi börjat komma in på politik. Hur man än diskuterar politik så fastnar folk i respektive läger och börjar försvara sina ståndpunkter tills att det ballar ur fullständigt. Så jag vill bara be er om att sluta prata politik.
Håller i princip med, men det är svårt att inte komma in på politik när man diskuterar bensinpriset eftersom 2/3 av priset är politik (skatt).
Hur som helst tror jag vi kommer att tycka att 14.50 kr/l är billigt om några år oavsett vem som vinner valet. Sen tycker jag inte heller att man skall gnälla för priset är 1 kr högre (30 öre högre intäkt för mackägaren) på avlägsna mackar ute i fjällvärlden. Vi skall vara glada så länge det överhuvudtaget går att köpa bensin i tex klimpfjäll och saxnäs. Det finns inga pengar att tjäna på att sälja bensin på sådana ställen, och tyvärr kommer nog mackägaren i klimpfjäll att inse det också så småningom. Och då finns det ingen bensin att köpa längre....
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Det finns inga pengar att tjäna på att sälja bensin på sådana ställen, och tyvärr kommer nog mackägaren i klimpfjäll att inse det också så småningom. Och då finns det ingen bensin att köpa längre....
joo, klart de gör de, eftersom de ovan sades att affären inte hade med bensinen att göra..
Det jag menar är att oftast tjänar ju mackägare på att ha pumparna eftersom det gör att folk kommer in och köper godis mm.
Har Pumparna i klimpfjäll inte samma ägare som affären så tjänare ju inte pumpägaren på affären, snarare tvärtom, affären har pumparna i närheten men slipper all involvering av dem. Iof så har de ju en kassa för pumparna där inne. Kommer inte ihåg ifall de fanns kort/sedel där ute.

jaja, nog med gnäll från mig sida, visst svider de hur som helst när de höjer priset, men de e ju inte de som är huvudproblemet för mig känns de som. Det som grämer en när de gäller att tanka är ju just det att man måste tanka, den aktionsradie man har gör ibland planeringen inför långa fjällresor lite jobbigare än vad den skulle ifall skotern bara tom 1 iställe för 2 liter per mil..