Bensinpriset

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Enligt statistik:
http://www.spi.se/statistik.asp?art=56
Bensinpriset 1991 var 8.51 kr/liter
Bensinpriset 2008 var 12.50 kr/liter

Enligt statistik från scb så var den genomsnittliga årliga förvärvsinkomsten 1991 127 200 kr över hela riket över alla personer från 16 år och uppåt.
Den genomsnittliga förvärvsinkomsten 2008 var 229 600 kr över hela riket från 16 år och uppåt.

Konsumentprisindex 1991 var 3319.
KPI 2008 var 4390.
Den tabellen som visar de siffrorna utgår från att KPI 1914 var 100.


Så för att sammanfatta:
Bensinpriset har på 18 år gått upp 31.92%(1)
Inkomsterna har gått upp 44.599303%(2)
KPI har gått upp 24.3963%(3)

Om lönerna har gått upp 44%, KPI har gått upp 24% och bensinpriset har gått upp 32% så tycker jag snarare att bensinpriset har sjunkit en aning. Det är lite oroande att det bensinpriset höjts så mycket i förhållande till KPI men det är ändå marginellt om man jämför med den mycket glädjande lönehöjningen. Att KPI har gått upp så lite i förhållande till inkomsterna visar ju snarare hur mycket mer man får för varje krona och hur mycket rikare vi har blivit. Det var INTE bättre förr med andra ord.
Förövrigt så är SCB: s hemsida lite råddig till en början.

Fotnoter:
(1) 12.50-8.51=3.99 > 3.99/12.50=0.3192
(2) 229 600-127 200=102400 > 102400/229 600=0.44599303...
(3) 4390-3319=1071 > 1071/4390=0.243963...
Förklaring till uttrycket KPI: http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentprisindex
 

Bre

Medlem
13 jan 2008
28
0
1
Vindeln
Är ju skatten vi måste komma åt på nåt vis, tycker ju personligen att i större städer och närmast kustbandet där det finns möjlighet att åka buss, tunnelbana etc. etc. kan bensinen få kosta dubbelt så mycket som längre in i landet där folk mer eller mindre är tvungna att använda bilen för att tjäna sitt levebröd. Hur man sen ska lösa detta vet jag inte riktigt, men ett alternativ vore väl att beroende på var man bor och hur dom kommunala färdmedlen ser ut kunna få göra högre avdrag för bensinen på deklarationen.

En grej man skulle kunna göra för att visa att det är allvar är att när man tar bilen till jobbet på morgonen så istället för att parkera på sin vanliga arbetsplats så ställer man bilen tvärs över närmaste större väg, om dessutom fler på jobbet gör så blir den vägen ofarbar tills bilarna bärgats bort.
Om dessutom massor av människor runt om i landet gör så borde ju effekten bli rätt så stor, viktigt är ju att alla får veta varför alla bilar står så, till slut måste ju nån börja fatta att vi inte accepterar skattehöjningarna längre.
Visst det kan nog kosta en del i början med böter och diverse, men håller man på nog länge så till slut kan det ju kanske löna sig i slutändan.



När det gäller bensinen till skotern så finns inget riktigt bra argument till att sänka bensinpriset, skotern är ju ändå mest ett nöjesfordon, visst det finns vissa som använder sin skoter i sina verksamheter men återigen, avdrag på deklarationen eller nån annan smart lösning.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
När det gäller bensinen till skotern så finns inget riktigt bra argument till att sänka bensinpriset, skotern är ju ändå mest ett nöjesfordon, visst det finns vissa som använder sin skoter i sina verksamheter men återigen, avdrag på deklarationen eller nån annan smart lösning.
Finns även en hel del bilar som är rena nöjesfordon, samt ATV:s och motorcyklar!!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Är ju skatten vi måste komma åt på nåt vis, tycker ju personligen att i större städer och närmast kustbandet där det finns möjlighet att åka buss, tunnelbana etc. etc. kan bensinen få kosta dubbelt så mycket som längre in i landet.
bara för att du själv inte bor där eller?i större delen av sverige går det att åka buss om man vill.om man vill dvs.jag kan iaf åka buss varenda dag om jag vill.varför skulle jag
 

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Hoppas att det ine är någon som kommer att rösta grön till nåsta år,
Alla ska bo i storstan och åka kolektivt ingen ska bo i glesbyggden,det är tydligen så det kommer att bli .vi i glesbyggden vi måste ju tanka bilen för att komma till jobbet .här finns ju inga bussa.
Jag tycker det ät för jävligt att dom ska ta död på glesbyggden.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Hoppas att det ine är någon som kommer att rösta grön till nåsta år,
Alla ska bo i storstan och åka kolektivt ingen ska bo i glesbyggden,det är tydligen så det kommer att bli .vi i glesbyggden vi måste ju tanka bilen för att komma till jobbet .här finns ju inga bussa.
Jag tycker det ät för jävligt att dom ska ta död på glesbyggden.

Dock har ju alla i större städer en boendekostnad som är låt oss säga 200% högre än dom som bor på mindre orter

Självklart tycker jag bensinen borde vara billigare
Men folk som grinar om att dom är så utsatta i glesbygden och måste flytta för att bensinpriset gick upp med 10 öre borde se över sin ekonomi istället




Nåja vi börjar komma av topic så låt oss återgå dit
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Är ju skatten vi måste komma åt på nåt vis, tycker ju personligen att i större städer och närmast kustbandet där det finns möjlighet att åka buss, tunnelbana etc. etc. kan bensinen få kosta dubbelt så mycket som längre in i landet där folk mer eller mindre är tvungna att använda bilen för att tjäna sitt levebröd. Hur man sen ska lösa detta vet jag inte riktigt, men ett alternativ vore väl att beroende på var man bor och hur dom kommunala färdmedlen ser ut kunna få göra högre avdrag för bensinen på deklarationen.

En grej man skulle kunna göra för att visa att det är allvar är att när man tar bilen till jobbet på morgonen så istället för att parkera på sin vanliga arbetsplats så ställer man bilen tvärs över närmaste större väg, om dessutom fler på jobbet gör så blir den vägen ofarbar tills bilarna bärgats bort.
Om dessutom massor av människor runt om i landet gör så borde ju effekten bli rätt så stor, viktigt är ju att alla får veta varför alla bilar står så, till slut måste ju nån börja fatta att vi inte accepterar skattehöjningarna längre.
Visst det kan nog kosta en del i början med böter och diverse, men håller man på nog länge så till slut kan det ju kanske löna sig i slutändan.



När det gäller bensinen till skotern så finns inget riktigt bra argument till att sänka bensinpriset, skotern är ju ändå mest ett nöjesfordon, visst det finns vissa som använder sin skoter i sina verksamheter men återigen, avdrag på deklarationen eller nån annan smart lösning.

helt rätt med det där med bilarna, man skulle se till att hela sverige gjorde de samtidigt:)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Enligt statistik:
http://www.spi.se/statistik.asp?art=56
Bensinpriset 1991 var 8.51 kr/liter
Bensinpriset 2008 var 12.50 kr/liter

Enligt statistik från scb så var den genomsnittliga årliga förvärvsinkomsten 1991 127 200 kr över hela riket över alla personer från 16 år och uppåt.
Den genomsnittliga förvärvsinkomsten 2008 var 229 600 kr över hela riket från 16 år och uppåt.

Konsumentprisindex 1991 var 3319.
KPI 2008 var 4390.
Den tabellen som visar de siffrorna utgår från att KPI 1914 var 100.


Så för att sammanfatta:
Bensinpriset har på 18 år gått upp 31.92%(1)
Inkomsterna har gått upp 44.599303%(2)
KPI har gått upp 24.3963%(3)

Om lönerna har gått upp 44%, KPI har gått upp 24% och bensinpriset har gått upp 32% så tycker jag snarare att bensinpriset har sjunkit en aning. Det är lite oroande att det bensinpriset höjts så mycket i förhållande till KPI men det är ändå marginellt om man jämför med den mycket glädjande lönehöjningen. Att KPI har gått upp så lite i förhållande till inkomsterna visar ju snarare hur mycket mer man får för varje krona och hur mycket rikare vi har blivit. Det var INTE bättre förr med andra ord.
Förövrigt så är SCB: s hemsida lite råddig till en början.

Fotnoter:
(1) 12.50-8.51=3.99 > 3.99/12.50=0.3192
(2) 229 600-127 200=102400 > 102400/229 600=0.44599303...
(3) 4390-3319=1071 > 1071/4390=0.243963...
Förklaring till uttrycket KPI: http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumentprisindex



Jepp, fine nu har vi det svart på vitt... Bensin priset har blivit billigare, så då var ju denna diskution slut!
 

Bre

Medlem
13 jan 2008
28
0
1
Vindeln
Kul ändå att det finns folk som måste missförstå allt, visst finns det bilar m.m som också är nöjesfordon men det är ju inte riktigt så jag menar.

Vad jag menar är att folk som behöver bilen för att ta sig till och från jobbet (vare sig man kör med sin sportbil eller vad det nu kan vara) för göra större avdrag på deklarationen t ex.

Visst, dom flesta skulle säkert kunna ta bussen eller något annat kommunalt färdmedel till jobbet, men det finns väldigt många som INTE har den möjligheten, jobbar själv skift ca 5 mil hemifrån och det finns ingen buss som går så att det passar mina arbetstider och bara på mitt jobb är vi nog ett tiotal som har det så.
 
4

426H

Eller så kan man köpa en rysslandsfond, ger en bra hedge mot höjda oljepriser.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
fan heller. min familj äger en preem mack och om vi ska sälja bensinen billigare så går vi ju back, vi betalar ju ett visst pris för att få bensin och utifrån det måste vi ju sätta ett högre pris för att gå +. läs på innan du börjar skriva massa skit
Hehe, det lustiga är att preem i Luleå oftast är billigast. Att man sedan har 50öre och 35öre i rabatt gör ju inte saken sämre.
Men statoil undviker man ju gärna.
 

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Det jag stör mig MEST på är att ca 75% AV dom som gnäller över att bensinen är så dyr, är folk som SJÄLVA röstar rödgrönt.. och inte har en pejling om vad som händer,och vad deras parti håller på med.. Det kallar jag noll koll.

Godnatt!
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Hehe, det lustiga är att preem i Luleå oftast är billigast. Att man sedan har 50öre och 35öre i rabatt gör ju inte saken sämre.
Men statoil undviker man ju gärna.
Gilla Gilla:pde är ju ba att skaffa ett preem kort så har ni ju typ 30 öre rabatt elr nå:p
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Preem är verkligen det mest ekonomiska. Synd att det inte finns överallt så därför kör man med shell.
Men jag förstår inte vad alla har emot statoil? Jag har aldrig fått så bra service som på statoil, de har bra och förmånliga villkor och dessutom är det i princip världens mest stabila företag. Visst är det dyrt men med tanke på öppettiderna så får man ändå vara nöjd.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
lite off topic men..

Något jag har börjat reagera över är att dom flesta som klagar på bensinpriset är dom som kör små bilar med små motorer som inte drar så mkt. Sen ju större bil å motor man har ju mer klagar dom när man rullar in på macken.. Som i somras när vi rullade in på en mack med våran Cadillac från 1959 som är en verklig fullzice bil med sina mått på nästan 6 meter lång å nästan 2 meter bred. Motor är sedan på 390 kubiktum vilket blir nära 7 liter. direkt så börjar dom klaga över ''detta stora åbräke som bara förorenar naturen och kostar skattebetalarna pengar'' (hur dom nu får de till att de kostar skattebetalarna mer pengar bara för att de är en gammal och stor bil?). Sen börjar dom klaga högljut över att bensinen är så s*tans dyr och att de kostar så mkt.. Farsan brukar bara svara att de drabbar ingen fattig.


Men de jag vill komma till är att de ofta är miljömupparna som klagar mest över att bensinen är för dyr men dom vill samtidigt höja skatten för att rädda möljön..
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
lite off topic men..

Något jag har börjat reagera över är att dom flesta som klagar på bensinpriset är dom som kör små bilar med små motorer som inte drar så mkt. Sen ju större bil å motor man har ju mer klagar dom när man rullar in på macken.. Som i somras när vi rullade in på en mack med våran Cadillac från 1959 som är en verklig fullzice bil med sina mått på nästan 6 meter lång å nästan 2 meter bred. Motor är sedan på 390 kubiktum vilket blir nära 7 liter. direkt så börjar dom klaga över ''detta stora åbräke som bara förorenar naturen och kostar skattebetalarna pengar'' (hur dom nu får de till att de kostar skattebetalarna mer pengar bara för att de är en gammal och stor bil?). Sen börjar dom klaga högljut över att bensinen är så s*tans dyr och att de kostar så mkt.. Farsan brukar bara svara att de drabbar ingen fattig.


Men de jag vill komma till är att de ofta är miljömupparna som klagar mest över att bensinen är för dyr men dom vill samtidigt höja skatten för att rädda möljön..
Håller och hållet med ditt resonemang.
Får miljöpartiet sin vilja igenom hamnar nog soppapriset på 30kr/L.

Tycker också att dessa personer som gnäller om att priset är högt borde gnälla på rätt ställe! Att gnälla och skälla på personalen på macken är helt felaktigt, de är inte den lokala macken som styr priset eller skatten framförallt..
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Det är precis lika farligt att rösta på såssarna eller kommunisterna som att rösta på MP, då de ingår i samma allians. Tänk på det norrlänningar, som röstar S för att det är tradition.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Det är precis lika farligt att rösta på såssarna eller kommunisterna som att rösta på MP, då de ingår i samma allians. Tänk på det norrlänningar, som röstar S för att det är tradition.
Vi såg ju hur allt blev när ni där nere röstade på moderaterna?

Hade vi hållt samma linje och röstat på sossarna så hade läget varit bra idag, skärskilt för förädrar.sjuklingar, arbetslösa...
Så varför ändra på ett koncept som funkar?