Bästa skotern i skogen

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
29
Bräcke
Vi har haft och har fortfarande två stycken foxar och de går skitbra! Farsan har haft dem till jobbet.
Men nu till den här säsongen har han fått en Tundra Extreme -13 :)
I foxen har en av kolvarna gått lite mer än 3000 mil.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
åttiotalsfläktis? jag vill se när du ska dra stötting med din pro rmk, kommer nog gå jäkligt bra..... int
Ställer du upp mot min Ockelbo 300 förlorar du, såvida du inte kapar bort skidorna och A-armarna, så den blir lika smal som min ;)

Man kan alltid hitta två tallar som står "precis" sådär tajt, att en Obo 300 går emellan... :D
Okej, på det är dom bättre... :)

Rundvikarn

Välkänd medlem
Har idag kört bergsklättring för att "kappköra" min gamla BR250TF från-89 mot en
kompis RMK 800 .

Det är en ruskig skillnad i komfort, motorstyrka och körstil .

Överallt där RMK:n tar sig fram vrålande och sprutande snö i 10-
meters kaskader glider jag fram OVANPÅ snön i makligt tempo .

Men visst ser det betydligt mäktigare ut då han far fram med skidorna
pekandes mot himlen och snön står som en basun bakåt .

Däremot kan jag stanna mitt i en backe och smyga igång igen utan att spinna
medan han gräver sig mot jordens medelpunkt om han försöker samma sak .

Det är en jämförelse mellan två helt skilda världar men jag tycker faktiskt
gammskotern är vinnaren om man ska ta sig fram ospårat .

Framför allt om man väger in bränsleekonomin .

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har idag kört bergsklättring för att "kappköra" min gamla BR250TF från-89 mot en
kompis RMK 800 .

Det är en ruskig skillnad i komfort, motorstyrka och körstil .

Överallt där RMK:n tar sig fram vrålande och sprutande snö i 10-
meters kaskader glider jag fram OVANPÅ snön i makligt tempo .

Men visst ser det betydligt mäktigare ut då han far fram med skidorna
pekandes mot himlen och snön står som en basun bakåt .

Däremot kan jag stanna mitt i en backe och smyga igång igen utan att spinna
medan han gräver sig mot jordens medelpunkt om han försöker samma sak .

Det är en jämförelse mellan två helt skilda världar men jag tycker faktiskt
gammskotern är vinnaren om man ska ta sig fram ospårat .

Framför allt om man väger in bränsleekonomin .
Ja,vad ska man säga...BR250TF vs RMK 800,tror du vinner över rmk.n endast på stenhårda spår,där han är tvungen att stänga av pga.överhettning,har varit med på den tiden det begav sig med BR,ET340TR/P,Karibo,panther lång,pol.longtrack.lynx 250,mm.gammel skit,vilken dag som helst i veckan knyter jag ett rep mellan bakstötfångarna,å drar runt vilken som helst av gammelskitet mellan träden i skogen efter min rmk 800(överdrivet sagt)det där är bara fabler&sägner att nå slätkamms matte försedda 25hk maskiner tar sig bättre fram i lös puder(har haft maskinerna ni snackar om när jag var ung)enda som klår rmk.std mellan träden(när det är riktigt tight är en smal jävla ockell.300s,men då rundar man bara trädet å viker framför&ger järnet så skit skotern bakom far ner i ett hål å fastnar)Sluta snacka skit för h-vetet.(bränsle ekonomi är oväsentligt,tar dig med tegnäs ekonomisk/framkomlighet alla 7 dagar i veckan)
Orka...nån tok kan ju fan tro vad ni säger.fan vad less man blir,håll er till sanningen istället.

Reactions: Lynx800

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Ställer du upp mot min Ockelbo 300 förlorar du, såvida du inte kapar bort skidorna och A-armarna, så den blir lika smal som min ;)

Man kan alltid hitta två tallar som står "precis" sådär tajt, att en Obo 300 går emellan... :D
Vars fan kör du?där vars träden står så tätt,rammlar det ju inte ens snö ner på backen mellan grenarna,killen dricker ju grogg hemma efter tävlingen med guldmedaljen runt halsen,medans du fortfarande brölar/luktar bränd gummi rem mot en trädstam...

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Ja,vad ska man säga...BR250TF vs RMK 800,tror du vinner över rmk.n endast på stenhårda spår,där han är tvungen att stänga av pga.överhettning,har varit med på den tiden det begav sig med BR,ET340TR/P,Karibo,panther lång,pol.longtrack.lynx 250,mm.gammel skit,vilken dag som helst i veckan knyter jag ett rep mellan bakstötfångarna,å drar runt vilken som helst av gammelskitet mellan träden i skogen efter min rmk 800(överdrivet sagt)det där är bara fabler&sägner att nå slätkamms matte försedda 25hk maskiner tar sig bättre fram i lös puder(har haft maskinerna ni snackar om när jag var ung)enda som klår rmk.std mellan träden(när det är riktigt tight är en smal jävla ockell.300s,men då rundar man bara trädet å viker framför&ger järnet så skit skotern bakom far ner i ett hål å fastnar)Sluta snacka skit för h-vetet.(bränsle ekonomi är oväsentligt,tar dig med tegnäs ekonomisk/framkomlighet alla 7 dagar i veckan)
Orka...nån tok kan ju fan tro vad ni säger.fan vad less man blir,håll er till sanningen istället.
Ord och inga visor, men jag håller med dig i sak! :)

Rundvikarn

Välkänd medlem
Tror någons skoter blev sårad.....
Faktum kvarstår , vid vår högst ovetenskapliga provkörning fanns det ingenstans där RMK
klättrade uppför berget som BR inte kunde ta sig , dock i mycket lägre fart .
Sedan är ju tegsnäsarna ALLTID det mest ekonomiska alternativet , oavsett skoter .

En liten tanke bara , vilka är det som är mest beroende av att ta sig fram i snön ??
Renskötarna , eller hur ?
Och vad kör de för typ av skoter ????
I regel lätta långbandare med lite motor ......

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag har också en Rajd R46-L med 390x46cm matta på 152kg vikt. 24 vilda hästkrafter och en helt sjuk förmåga att ta sig fram i djup lössnö. Eftersom det i princip bara är matta hela undersidan (fotstegen slutar precis vid tanken) finns det inget att hänga upp skotern på. Det går utmärkt att köra uppför hällmarker med djupsnö där det inte går att ta sig fram ens på skidor. Och man kan stanna och fortsätta var som helst förutom att svänga på en femöring runt tallarna.

Men fort går det inte, däremot kan man dra pulka i samma hastighet, ospårat.

För de som inte provat går det inte att förklara.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Faktum kvarstår , vid vår högst ovetenskapliga provkörning fanns det ingenstans där RMK
Sedan är ju tegsnäsarna ALLTID det mest ekonomiska alternativet , oavsett skoter .

En liten tanke bara , vilka är det som är mest beroende av att ta sig fram i snön ??
Renskötarna kör inte gamla skotrar nu för tiden. Summit är en relativt vanlig lappmoppe numera. Ta en tur uppåt där samer/renskötare håller till så får du se vad dom kör. Ev hittar du en gammal på 50 nya.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Sen att renskötare samer osv kör relativt motorklent tror jag beror på mindre klater, mindre underhåll, länge bränsleförbrukning, fläktkylt, billigare i inköp och försäkring mm faktorerna kan göras många.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Har sedan flera år arbetat på gruvorna och vindkraftbyggena däruppe och träffat mycket folk .
Det där med skoterval verkar vara en generationsfråga , de äldre håller kvar vid sina "lappmoppar"
medan de yngre gillar bla nya Tundran med fyrtaktare .

Men det är inte många år sedan i stort sett alla körde forest fox eller liknande .

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala

Var nog lite för hård i skriverierna:bigsmile:men såklart så är det sak samma vilken som helst av nyare lös snö maskinerna som du testar mot,summit,rmk,arctic M,lynx BD...vet inte dock hur yammas 4-T står sig i skogen vs gammel...
Proffs samer använder inte gammla modeller,dom är skrotade för länge sedan&finns inte nya såna att köpa,är väl mest nå plast lappar som har kvar dom gammla modellerna,2000mil för ett proffs är ju inte ovanligt/säsong.
verkar mest som att dom använder Brp 600,både 4-T&E-tec,å en del fläkt moppe alt.dock är ju största problemet med vatten kylt att det blir isklump av skotern,lätt att räkna ut om man susar runt från morgon till kväll dagar i sträck&driver renar....
Att ex.vis en pro rmk skulle vara bra att driva renar med i smygfart hela dagar,är ju inte möjligt(skulle ha kokat sönder för längesedan)&det är ju inte påståt heller,men att nån gammal skoter tar sig fram bättre i djup lös före,än någon av dom nya lös snö modellerna köper man inte.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
ACE600 har väl elfläkt också, så det problemet är löst. Under de senaste åren har jag nästan bara sett ACE600-or när det gäller renskötsel och nya skotrar. Det förstår jag - smidiga, tysta (viktigt när man kör mycket), och bränslesnåla. Skillnaden mellan en och tre liter milen förstår alla, när man kör flera tusen mil årligen.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Var jag bor kör lapparna sen förra åren nästan alla med Lynx 49 600Ace Några har redan kört runt 800mil med sina 2013 modeller.

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Att dom går varma är ju inget problem(vad dom säger själva iallaf.)problemet med vatten kylt är ju all is som blir i boggie&tunnel,ett jävla hackande efter dagens slut&ibland nån gång emellanåt,om dom inte har varm garage å köra in i,fast ute i skogen/stugorna finns det ju normalt sett inga avtinings platser.

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Att dom går varma är ju inget problem(vad dom säger själva iallaf.)problemet med vatten kylt är ju all is som blir i boggie&tunnel,ett jävla hackande efter dagens slut&ibland nån gång emellanåt,om dom inte har varm garage å köra in i,fast ute i skogen/stugorna finns det ju normalt sett inga avtinings platser.
Alltså,e-tec...