artic M.C gose modd!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
OK då är jag lite lugnare ang kylningen :) Men jag rek att montera tempmätare för du har förlängt kylslingan flera meter mot vanliga element så flödet lär vara stryp en hel del ändå. I sämsta fall får du problem med farten på vattnet ändå . ARCTIC vattenpumpar är bet svagare än ex polaris utanpåliggande remdrivena pump. Jag har bytt ut min thundercat pump mot polaris pump och den är svinstark i tryck o flöde. Jag bytte i första hand pga jag tog bort balanceaxeln på motorn.

Så om du mot förmodan får tryckproblem så klatra dit en polarispump,,det är inte så svårt eller dyrt. (500kr blocket)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
så nu ha man fått lite gjort! slutburk och lite annat smått ha även börja på min buk som ska göras i aluminium! och ny balanserat och riktad vev och en ny stake sitter även i! finns inge bättre än när allt är rakt och fint =) satte person rekord på att plocka ihop en motor allafall! 43min från lös vev till startklar motorn rätt nöjd =)
och givetvis en teststart efter det. och den lilla slutburken sjunger rätt så gött!
sadeln är även klar för att kläs nu, mer gjort på den sen bilden.



 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
då ha man börja på en buk. då orginalet var total förstört.de kommer ta några timar detta men förmodligen värt de med! och kom på en sak när jag hadde komme en bit.... jag behöver en TIG svets som klarar AC hehe så de vart en dyyyyr buk dehär!

notera även min fina oljetank! spolarvätske behållare igentligen men ha lurat den att tro att den är oljetank! ;)



 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
ser bra ut, men ta å byt ut skidorna mot nå svarta slp pp eller dyl! dom där drar ner mkt på helheten
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
de är kul att få positiv respons =)

så nu har ja lyckas låna hem en AC TIG men naturligt vis så glömde jag alla elektroderna till den... och gas då den ja fick med hadde kvar ca 70 bar och de var bara ett litet tag de räckte. men ska väl försöka få klar den i veckan =)

har fått tag på ett par skidor en polare hadde liggandes med CTRL från nån lynx, pluss att dom vägde ca hälften så mycket som orginal, och dom va knappt använda vilket är ett till plus =) jag vill desuton hålla kol på motorn så jag lyckades vinna en aktion på en multimätare 2 vatten temp varv spänning i elsystem shift light och lagrar max varv, de kommer va guld värt sen när man ska ställa in variatorerna!


 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
så lite syslöjd på lördags kvällen tog väl ca 3 timmar, hadde inte så mycket att göra då ja inte hadde nån TV..... men de vart ju nå vettigt gjort då allafall =)

överdraget är inte fastsatt än på själva sadeln så de är därför de se skrövligt ut! =)


 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
man får litta gjort var kväll! har kommit under fund med tig svetsen att den bästa stälningen att svetsa i var upp och ner. allså framåtböjd och svetsa på insidan! då slapp man skaka och hadde bättre koll på smält pölen! :D nu är de bara nån stackars liten plåt kvar sen är buk "helvetet" klar och allså kan man börja sova på nätterna utan all ångest.... :D


 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
så nu är de huv tillverkning! kan dock inte bestämma mig för någon form =( kan ni hjälpa? jag tycker den röda linjen är rätt snygg =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
ja nu är huven så gott som klar! och lika så buken. nån liten bit kvar =)





och fivk hem min fina mätare. så ja testa den på min cross som är trimmad av srs, ha altid tyckt den ha varva mycke och så var de med! 18200 rpm 125cc hehe och skotern va upp i 7900. undra va orginal varven ligger på?