artic M.C gose modd!

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
är de någon som har en 365x38x44 att sälja så säg till! annars har jag en 365x40,6x51 som en vill sälja på men då måste ja kapa kammarna och de är väl ingen bra ide?
och är de nån som har en 580 vevstake i bra skick så säg definitivt till!
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
13/06
nu har min far tage tag i vevaxeln som va i så dåligt skicka, ja frågade om hur stora toleranser de ska vara och nu är de hans avdelning helt..... han kan såntdär utan och innan blir helt yra av alla betäckninger osv. så som de ser ut nu så ska veven metallsprutas och svarvas om och få en väldigt hög lagertolerans så lagren sitter fast! en har ja gjort boggie fästena bak färdiga och även lägningen. tunnelförlägningen ska kapas och bockas en kant på längst bak sen är den färdig. och boggie plåtarna ska svetsas.

lite saker som ska köpas in är
matta 365x40,6x51
1 kugg mindre drivhjul
och tilverka en egen kylare i små kopparrör
och köpa en fartvinds kylare som de sitter på bilar.

den kommer bli såhär lång på ett ungefär 144" =)

 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kul projekt !
Veven såg inte kul ut. Nu verkar du få den fixad. Annars kolla på att köpa en beg från USA, de priser jag sett inkl frakt,tull är det inte värt att fösöka laga allt för mycket. Har själv spanat efter delar till en 550 (samma vevparti).

Vad ska du med dessa till ?
tilverka en egen kylare i små kopparrör
och köpa en fartvinds kylare som de sitter på bilar.
Räcker inte dina nya fotstegskylare samt ev främre och bakre kylar del.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
nä veven är en historia i sitt de. om de bli billigare att fixa den görs de annars blir de en ny. kylarna som sitter på nu vilket är orginal tillåter inte att sätta upp en 44 eller 51 matta. så orginal kylarna åker så mattan får plats och jag tänker köra kylvattnet i fotstegen som ja ska göra sjävl i 4kant rör. sen ska de göras 2st kylare av kopparrör 12mm som är 50cm långa och 20 bred och dom ska placeras längst bak i tunneln och sen går kylarvattnet vidare där ifrån fram till en liknande kylare som ska placeras inanför en krockbåge som jag också ska tillverka :p

de kann aldrig bli för mycket kylning för min körstil XD mycket transport sträckor på skogsvägar som ofta är plogade =) sen vill jag kunna varva lite =) har en tanke på turbo om jag har pengar över på slutet ^^
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
har inte svetsat de än. de kommer förmodligen göras till veckan då jag har tillgång till tig svets. och ja de va alu
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
15/06
så nu har man fått hem materialet till fotstegen och styrhållaren. pappa gjorde en fuling och lånade jobb bilen. fick även en ny flaska gas till svetsen och de behövdes! 40bar i 11 l/m gick de åt. nu ska bara de gammla fotstegen kapas bort och festen för tunneln göras. och jag tror ja behöver mer material.... de vart 1.6meter kvar på 12 meter totalt.... men men roligt är det :p

har funderingar på att dreva ner den med 1 kugg på drivhjulen för att få in en 51 eller 44 matta.
och när de gäller färgvalet så lutar de år rosa och svart :p med helokitty katten istället för artic ketten XD



de tog ungefär 2 timmar att göra dem =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
18/06 de är betydligt mycket mer arbete än jag trott så hela skotern ska ändra form så de är en del arbete kvar på stegen, sen ska fot holkarna göras om. men fotstegen sitter med en aluminium nit bak och vikar på ramen fram och dom he helt stumma! de gillas =) sen ska dom nitas i tunneln osv kan bara tänka mig hur stabilt de kommer bli =)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
jag trodde först det skulle se förjävligt ut med fotsteg i 4-kantsprofil men se så fel man kan ha ibland! =) Riktigt snyggt faktiskt, om du vill ha bättre grepp så kan du fästa skruvdubb på fotstegen =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
trodde också de skulle se lite konstigt ut men hela skotern är ju så pass kantig så de smälder in på något sätt :p ja jag har tänkt göra det med =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
22/06 har inte haft så myckert ork på länge nu jobb och allt men ikväll så fick ja fingrarna ut och gjorde lite. gjorde klart styr ramen och fästena för de nya fotstegen. efter de så tippade jag upp den på sidan och de skulle jag INTE gjort! de verkar som hela vänstersidan har fått sig en ORDENTLIG smäll en gång i tiden...... halva framvagnen är omsvetsad "lagad" och de är bara att riva upp och göra om för de ser inte klokt och och är trasigt igen. sen så tog ja mig en närmre titt på boggin... skenorna är bra slitna. man ska efter dra alla skruvar med delastning med jämna intervaller vilket den förra äger tycks har glömmt... kanske nya skenor ev fixa dom.




ska eventuellt iväg och köpa en matta till helgen 40,6-365-51 men visst är de samma bredd på boggi skenorna på en sådan matta som en vanlig 38?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
om du menar tunneln så är den 43.5mm invändigt så de är inga problem. jag menar centrum mellan skenorna.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
ja de är ju de han menar, skenornas bredd är ju densamma, men cc mellan skenorna brukar vara större, om det är så eller inte vågar jag inte svara på
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
tack så mycket du allsmäktiga användare! hehe en till fråga. går det att bocka om skenorna fram så man får en snävare böj på dom så man kan sänka boggien utan att mattan klättrar? den måste ner typ 4 cm eller mer efter höjningen bak.