artic M.C gose modd!

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
så nu har mna satt ihop framvagnen, dock behöver jag en ny stötdämpare då den är slut. sen är styrtornet klart för färg. sen skulle ja behöva svetsa färdigt mina dropbrackets. men då kom min farfar och norpa svetsen.... sen ska man nita ihop tunneln och måla den. fotstegen ska de bara svetsas vattenanslutning på sen är dom klar för färg.. och sen är mitt block och vev på väg från staterna nu =). har även satt på de nya drivhjulen så nu är de en frågång mellan den främre kylaren och mattan på 7mm ;)


 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ser fint ut! men skaru lacka eller polera tunneln? helhetsintrycket blir sjukligt mkt bättre me en fräsh tunnel enlig mig! :D
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
ja den ska målas har redan köppt dyrfärg till det =) ja mitt mål att att få den som ny så gott som går =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
så lite resultat på grejerna! har även fixat fotstegen helt klara bara lite färg som sak på dom de kommer göras imorgon tror jag =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
så va ett tag sen man fick nå gjort men nu ha man fått hem alla grejer och lite marerial. böja göra en kylare med. den ska sitta under tunneln men ni förstår =)

var iväg och låna tig svets och press i bergeforsens kraftverk. och bockade boggie skenorna lite så man får bättre svängradie!

har även monterat ihop blocket och vevstaken portat och färdig med allt små pill. även viktat in kolvarna till 418 g styck. nu finns de gnista och allt ska på med förgasare imorgon och starta upp och se att den går =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jaha man pillar på lite då och då. nu har ja vare i väg och köppt nya slides. och sedan plockat ihop boggien. fick även borra nya boggie fästen fram så ja vart tvungen att sänka den.... lättare sagt än gjort kan ja säga! men de vart väl hyvsat till slut =) så nu står den på egna fötter och bara de tråkiga kvar att göra! :D'


och tror vintern är på väg! en ruggigt fin och kall höstkväll
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jaha då vart de kul igen! när jag testa motorn så hadde jag ingen variator på. satte dit den här om dagen och teststartade.... då kasta veriatorn ca 4mm av med den igen och kollade veven. mycke riktigt så va den krokig på variator sidan..... tur man ha en reserv vev och ta delar av! så in på Bäcks Motorslip för stakbyte och balansering så jag ville använda den som saknar stake. får den till veckan, sen har man satt ihop en "kylare" hoppas den funkar...

ska börja binda ihop bygget nu. inte allt för mycke kvar. hyven och buken kommer ta mest tid att göra. då jag inte har något av dom. men men man lär sig saker! och de är det värt =)



 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
tackar tackar =) ja den börja jag med då noskonen är färdig som ska göras i stål/alu. blir förmodligen inge denhär helgen då jag ha lovat att jag ska fixa en bil. men förmodligen nästa eller i veckan =)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Mycket inpad av ditt bygge minst sagt,,blir klart rå! Jag har själv en fin 580 utan motor 95a,,som står o skräpar tyvärr (ev till salu om någ är sugen bygga om).

Eller kan man lämna den till dig för att få en klon :)

Men jag funderar på kyliningen som du gjort i kopparrör. Det ser ut att bara vara ca 12-14mm innerdim på rören och kopplas den kylaren in på bef kylsystem "tror" jag inte flödet räcker.

Eller har du någ annan typ av special inkoppling till övriga systemet?

Om inte någ specialinkoppling så blir det enormt lång sträcka vattnet ska tränga sig genom denna kylare och då måste nog dim vara bet grövre för att inte strypa flödet totalt. Din kylare ser ut att vara uppimot 5-6 meter lång sammanlagd kopparlängd!
Vanliga kylelement till skoter har nästan lika bra flöde genom sig som övriga rörsystemet ca 30mm ,,och bygger bara ca 30cm långt bara.

På kompisaren tc 900 har vi strypt ner ingången i motorn ner till ca 19-20mm men bara under en sträcka av 7cm! Där någonstans gick gränsen i dim under kort sträcka innan vi förlorade för mycket flöde.

Risken är att vattnet går för sakta genom kylslingan och därmed även motorn :scared:
 

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Riktigt fint bygge! Har börjat smida på ett par fotsteg också till min lynx fast dom blir i rundrör istället ;) Har du någon vikt på dina?

ett tips är ju att sätta någon skruv med vassare skalle i fotstegen, liknande dubbskruv men det kanske du tänkt göra :)
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Det finns ett par andra problem med det här också, smäller man in en sten i den där kylaren så blir den garanterat helt tät, koppar är ruskigt mjukt.
Sen ska man aldrig blanda koppar och aluminium i ett kylarsystem, fick lära mig detta då jag har byggt ett par vattenkylningssystem till datorer, blir överjävligt mycket korrision på kopparytorna. Det råder delade meningar om det men efter att ha provat kan jag säga att kopparen inte ser så vacker ut efter ett år. Jag rekommenderar varmt att köpa en färdig kylare i alu, dels för flödet och dels så att man inte blir stående ute i vildmarken med en kokande motor :)

I övrigt skitsnyggt! Keep it up!
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Tror nog inte det ska vara någon fara med kopparn, Kör också koppar/alu i min dator och har gjort så ett bra tag! Kan det ha och göra med att du inte använde rätt Kylarvatten?

Blir nog skitbra med skotern!!
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
Mycket inpad av ditt bygge minst sagt,,blir klart rå! Jag har själv en fin 580 utan motor 95a,,som står o skräpar tyvärr (ev till salu om någ är sugen bygga om).

Eller kan man lämna den till dig för att få en klon :)

Men jag funderar på kyliningen som du gjort i kopparrör. Det ser ut att bara vara ca 12-14mm innerdim på rören och kopplas den kylaren in på bef kylsystem "tror" jag inte flödet räcker.

Eller har du någ annan typ av special inkoppling till övriga systemet?

Om inte någ specialinkoppling så blir det enormt lång sträcka vattnet ska tränga sig genom denna kylare och då måste nog dim vara bet grövre för att inte strypa flödet totalt. Din kylare ser ut att vara uppimot 5-6 meter lång sammanlagd kopparlängd!
Vanliga kylelement till skoter har nästan lika bra flöde genom sig som övriga rörsystemet ca 30mm ,,och bygger bara ca 30cm långt bara.

På kompisaren tc 900 har vi strypt ner ingången i motorn ner till ca 19-20mm men bara under en sträcka av 7cm! Där någonstans gick gränsen i dim under kort sträcka innan vi förlorade för mycket flöde.

Risken är att vattnet går för sakta genom kylslingan och därmed även motorn :scared:
man får tacka =) hehe jag är tyvär inte sugen på en till artic efter denhär ;) hehe nja kanske nån annan skoter än artic i så fal ;)

ja när de kommer till kylarna har jag räknat rätt mycket. det är i själva värket 2 st separata kylare bak. det går ett rör ut till dom under sadeln som sedan delas till de båda kylarna allså palarelt kopplade. röret ut är 22 ID och de rören jag har är 15. och totala längden per kylare är 2.4 meter så de ska inte finnas nå förluster om man räknar areor. och sen är de 1 meter 10x20 rör i fotstegen.

de ni säger om

ja på mina steg sitter de biltemas plåtskruv och dom är sylvassa! sitter berg på dom =)

ja men har man glykol i kylsystemet så ska de inte coridera vad jag vet =)