artic M.C gose modd!

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
hej! jag har länge gått och sneglat på en gammal articat zr 580 som ståt hon en polare. och nu när jag fick min moppe såld så tog jag och köppde den.
har länge gått och sneglat på den. är less på min gammla safari med 30hp...

när jag fick hem den så börja jag riva den på en gång då han hadde lyckats krocka den för 2 år sen... men som tur så va de bra bukplasten som va spräckt trodde jag.... så naturligtvis rev jag den för att kolla efter skador och hittade mer än jag hadde tänkt... och då bukplasten bara var sopor så beslöt jag mig för att krympa hela motorutrymmer med 10cm på bredden och 5 cm på längden. de är fortfarande massvis med utrymme.

saker jga tänkt göra:
bygga egna motsteg i 4kant rör som släpper genom snön och kylkanal längst ut.
modifiera chassie för djupsnö åkning
länga boggie 345-28-19 ---> 365-38-32
flödesoptimera motorn och förgasare.
mesh huv "egentilverkning"
lacka om i fräna färger "rosa/snart"

de kommer nog mer saker eftersom =)

2/06
fick hem skotern idag och börja genast riva den. de är en stadsbo som har haft den därav var de de mest hittepåiga lösningarna på de mesta och mycket vinkeljärn från biltema....
insåg snabbt att tunneln var lös. trodde de bara var att ena krängningshemmar staget var av men så änkelt va de ju inte... börja fixa bukplasten på kvällen krympa och forma om.




3/06
idag ska jag bara egna mig åt buken och försöka få klar den! de blir en hel del kapande och nitande med den plast"svetsning" osv. och naturligtvis så tog de slut på nitar... bara att åka och handla till veckan de. rensade även bort de som håller i styrstången och "torpedväggen" för de ska göras nytt och bättre!
fin spricka va?

de blir ju bara bättre och bättre...


började få ihop buken som ja vill ha den =)


4/06 finns inte så mkt mer att göra då ja inte har nå grejer hemma. så börja riva motorn lite lätt av med cylindrar och kolvar. fick mig en överaskning även där. cylindrarna såg BRA ut!? hmm kolvarna därimot är bara att byta. och desutom är ena kolven en STD och den ena måste va bytt så dom ser olika ut :mad2:

ska ladda upp en fil så får ni tycka lite om motorn vet inte hur pass stora toleranser de ska vara när de blir domhär storlekarna :amuse:
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
[video=youtube;wCIBA8sts8g]http://www.youtube.com/watch?v=wCIBA8sts8g[/video] vad säger ni om motorn? och om ni kollar på oljepumpen så har en "nippel" gått av så man kan inte sätta dit nån slang. vart kan man få tag på en ny sån? =)
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
På en så där gammal motor är det lika bra att skippa oljepumpen och blanda i tanken ist, det hade jag gjort iaf :)
Du har inte funderat på en lite häftigare matta, typ en 44a? en 32:a blir riktigt slirig om man ska ut i pudret :/

Annars blir det nog ett fint bygge! :)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
får man in olja i mitten lagret då? det går inte in nån större för de sitter en fet kylare ivägen :S
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
På din motor har du väl bara ingångar för olja i insugen va?
Isånnafall är det bara rycka pumen+axeln och göra en bricka att sätta där pumpen sitter nu :)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
nä de sitter in oljeingån under blocket för mittel lagret. och på tal om de lagret? går de att byta på ett vettigt sätt? de låter INTE bra från det :S
 

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
Jaha åfan de var ju sämre :/
För att byta mittenlagret måste du lämna in till en motorverkstad för att pressa isär veven =dyrt
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jaha som ja mistänkte då :S tur mna har lite kontakter på den sidan mmen de lär ju ändå kosta en hel del :S kan ju även vara så att de är väldigt torrt då den ha stått i 2 år ^^ hoppas på de :p ska dela motorn och se över den =)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Ta inte bort oljetanken, varför ska man göra det? Bara för att motorn blir äldre? Kan garaanera att 98% av dom skotrar som går utan separatsmörjning, gör det pga. okunniga/nojjiga ägare, och inte pga. det inte fungerar. Kul projekt för övrigt, älskar ZR1an. Har haft en likadan 580 med 385 matta med 42mm kammar. Funkade fint.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
nä känns som att vevlagren inte få smörja då de är kolvstyrning. hua vilken lång matta :eek: vilken drevning bör jag använda mig av? 140kmh mer eller mindre? =)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
nä känns som att vevlagren inte få smörja då de är kolvstyrning. hua vilken lång matta :eek: vilken drevning bör jag använda mig av? 140kmh mer eller mindre? =)
Vad sitter det för drevning nu? 140km/h mer eller mindre?? :p du ska nog inte dreva upp, endast ner ett eller två kugg =)
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
de sitter inte orginal nu! har ingen aning har inte kört skotern men tror det är en väldigt låg drevning på den :p
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
vänta med drevningen till sist av allt, det är det enklaste du gör sedan. Bygga om han, testa på första snön, sedan kan du dreva till höger och vänster.
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
jaha 7/06 jag som behöver material för att kunna göra mer..... då lyckades ju naturligtvis turbon havirera på dragbilen så nu har man ingen bil att dra släp med på 2 veckor :S

sjukt liten turbo! lagom för skoter :p
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
körde du turbo på den? :p skapligt de! är lite småsugen på en liten turbo men de blir lite väl dyrt och de känns inte som om motorn kommer klara mer än de 116hp den är på XD
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
8/06 börja leka lite med tunnelförlägningen =)

10/06 har fått variatorn borttagen idag. klöv även motorn. och vart förvånad att vevlagret på svänghjulssidan satt löst på axeln... man kan ta bort de och sätta tillbaka de om man vill ska de vara så?





den har börja blive blå... INTE bra!

varför har man en vikt på svänghjulet? och varför är de så stort då de bara är 3 spolar?
 

beckvall

Välkänd medlem
4 maj 2010
778
0
16
sundsvall
11/06 har börja flödes portat plock och cylindrar inte klar än dock =) och har börja tillverka nya boggie fästen bak, nya hål som är 3 och 5cm högre än orginal =) inte klara än heller :p