Tänkte jag skulle prova med en projekttråd här då jag själv tycker om att sitta och läsa om andras projekt. Dessutom kanske man kan få lite input från er andra
om vad ni tycker och tips vad som ev. kan göras på bättre sätt . Har sett att de blivit en del turbogubbar här på slutet vilket är grymt kul.
Köpte skotern för två veckor sedan som ett repobjekt av en kompis då han tröttnat, han köpte den själv som ett repobjekt för två år sen men inte haft tid eller möjlighet att skruva i den. Den gick att starta och varva upp till runt 5000 rpm, men inte mycket mer än så. Hostade och missade om vart annat.
Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag det är TurboMountain här på forumet som är upphovsman till detta bygge
Det som är gjort sen innan (som jag upptäckt) är:
Uppborrade/Omnikasilade cylindrar till 800cc.
85mm orginalkolvar från M8/CF8 (07-09).
Svarvad orginaltopp, kompförhållande vet jag inte men det är tagit ur rätt bra med en squishbredd på 12mm.
Boondocker Controlbox.
TD04HL-16T Turboagg - laddtryck okänt men min tanke är att ligga på 8 psi till en början.
Intercooler modell okänd.
Hemmabyggd "plenumlåda".
Racepak Avenger dual EGT.
GIK-turbo laddtrycksmätare.
Mekanisk oljepump med hemmabyggd oljetrycksregulator.
8" billet vändhjul med egen offsetaxel (tror jag)
A-arms skydd.
Ventkitt.
Styrhöjjare.
Lågruta.
Började felsöka ganska omgående så fort jag fick in den i garaget. Gick igenom hela elhärvan och mätte upp i princip alla kablar, alla givare, sensorer, tps, stator osv. Satte in en soppatrycksmätare och mätte trycket - 46psi stadigt. De enda egentliga felet jag hittade medan jag höll på med elen var statorn som bara visade 8,0 respektive 8,1 ohm på "charge coilsen". Dessa ska ligga mellan 13-20 ohm enligt servicehandboken och elschemat. Dock så mätte jag inte upp vad spänningen låg på vid tomgång vilket jag borde gjort innan jag började riva mer. Tänkte jag skulle kolla insugsgummin och reedsen så jag började plocka av allt eftersom. Både gummin och reeds var riktigt fina. Nu kunde jag titta in insugskanalen och inspektera kolvarna. Upptäckte ganska fort att en kolvring på magsidan bränt fast/spikat fast så de var lika bra att plocka toppen och lyfta cylindrarna på en gång. Sagt och gjort.
Fina på ovansidan i alla fall.
Vet inte om detta är orsaken till att den gick dåligt men oavsett så är det något som jag måste fixa. Övre ringen sitter fast längst in i spåret. Körde ett komptest på den innan jag rev den och den visade 9,1kg på bägge cylindrarna. Andra kolven såg helt ok ut.
Började inspektera cylindrarna lite noggrannare och det ser ut som nikasilet släppt längst upp i loppet i cylindern som den dåliga kolven satt i.
Inte snyggt!
Hur som helst så kommer jag skicka iväg båda cylindrarna för nytt holländskt nikasil och lägga en order på två nya orginalkolvar + packningssats från staterna. Blir troligtvis från http://www.countrycat.com eller http://www.arcticcatpartshouse.com om ingen annan har något tips på ett bättre ställe?
Sen tänkte jag även bygga ett nytt soppasystem för att slippa regulatorn i tanken som dessutom inte går att justera grundtrycket på. Det blir en extern regulator med en egen retur till tanken.
Skulle även vilja veta vart man kan köpa ett sånt där meshfilter till turbon, tänkte jag skulle sticka upp det genom huven så man får ner lite friskluft i rovan
Just det - Turbon måste jag också renovera med ett nytt "cartridge". Eller byta hela agget mot ett fräscht alternativt nytt kina-agg.
Vill också att någon säljer en 10:as M-dyna till mig!
om vad ni tycker och tips vad som ev. kan göras på bättre sätt . Har sett att de blivit en del turbogubbar här på slutet vilket är grymt kul.
Köpte skotern för två veckor sedan som ett repobjekt av en kompis då han tröttnat, han köpte den själv som ett repobjekt för två år sen men inte haft tid eller möjlighet att skruva i den. Den gick att starta och varva upp till runt 5000 rpm, men inte mycket mer än så. Hostade och missade om vart annat.
Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag det är TurboMountain här på forumet som är upphovsman till detta bygge
Det som är gjort sen innan (som jag upptäckt) är:
Uppborrade/Omnikasilade cylindrar till 800cc.
85mm orginalkolvar från M8/CF8 (07-09).
Svarvad orginaltopp, kompförhållande vet jag inte men det är tagit ur rätt bra med en squishbredd på 12mm.
Boondocker Controlbox.
TD04HL-16T Turboagg - laddtryck okänt men min tanke är att ligga på 8 psi till en början.
Intercooler modell okänd.
Hemmabyggd "plenumlåda".
Racepak Avenger dual EGT.
GIK-turbo laddtrycksmätare.
Mekanisk oljepump med hemmabyggd oljetrycksregulator.
8" billet vändhjul med egen offsetaxel (tror jag)
A-arms skydd.
Ventkitt.
Styrhöjjare.
Lågruta.
Började felsöka ganska omgående så fort jag fick in den i garaget. Gick igenom hela elhärvan och mätte upp i princip alla kablar, alla givare, sensorer, tps, stator osv. Satte in en soppatrycksmätare och mätte trycket - 46psi stadigt. De enda egentliga felet jag hittade medan jag höll på med elen var statorn som bara visade 8,0 respektive 8,1 ohm på "charge coilsen". Dessa ska ligga mellan 13-20 ohm enligt servicehandboken och elschemat. Dock så mätte jag inte upp vad spänningen låg på vid tomgång vilket jag borde gjort innan jag började riva mer. Tänkte jag skulle kolla insugsgummin och reedsen så jag började plocka av allt eftersom. Både gummin och reeds var riktigt fina. Nu kunde jag titta in insugskanalen och inspektera kolvarna. Upptäckte ganska fort att en kolvring på magsidan bränt fast/spikat fast så de var lika bra att plocka toppen och lyfta cylindrarna på en gång. Sagt och gjort.
Fina på ovansidan i alla fall.
Vet inte om detta är orsaken till att den gick dåligt men oavsett så är det något som jag måste fixa. Övre ringen sitter fast längst in i spåret. Körde ett komptest på den innan jag rev den och den visade 9,1kg på bägge cylindrarna. Andra kolven såg helt ok ut.
Började inspektera cylindrarna lite noggrannare och det ser ut som nikasilet släppt längst upp i loppet i cylindern som den dåliga kolven satt i.
Inte snyggt!
Hur som helst så kommer jag skicka iväg båda cylindrarna för nytt holländskt nikasil och lägga en order på två nya orginalkolvar + packningssats från staterna. Blir troligtvis från http://www.countrycat.com eller http://www.arcticcatpartshouse.com om ingen annan har något tips på ett bättre ställe?
Sen tänkte jag även bygga ett nytt soppasystem för att slippa regulatorn i tanken som dessutom inte går att justera grundtrycket på. Det blir en extern regulator med en egen retur till tanken.
Skulle även vilja veta vart man kan köpa ett sånt där meshfilter till turbon, tänkte jag skulle sticka upp det genom huven så man får ner lite friskluft i rovan
Just det - Turbon måste jag också renovera med ett nytt "cartridge". Eller byta hela agget mot ett fräscht alternativt nytt kina-agg.
Vill också att någon säljer en 10:as M-dyna till mig!
Last edited: