Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Man tappar ju alltid en massa oljetryck när en motor /turbo blir varm ,,,frågan är hur het oljan är och hur högt oljetryck du har kvar. Turbons lager behöver inge högt tryck när den bara laddar under 1 bar typ 2 bar duger på en glidlagrad turbo enligt Mc express. Om du väljer tjockare olja typ 15-50w så kan du få högre tryck lite ber på oljemärke. jag skulle nöja mig med bara 1,5bar för det är e billig turbo och den belastas väldigt lite.
Jo, jag kör med 10-60w nu men när oljan blivit riktigt varm så går trycket ner till 1 bar och ganska fort efter det ner till 0,5bar. Det var då jag märkte det när det började klinga/plinga oregelbundet ur luftfiltret, antar att bladen tar i huset. Har insett att det inte går att hålla på jiddra med en kinaturbo så en ny äkta garret GT2871R med kullager är påväg från GIK-turbo nu. Priset just nu är riktigt överkomligt, de skulle gå upp i pris igen efter nyår. Den kommer den 29e enligt posten. Så jag skruvar dit den då och sticker till Kittelfjäll och provar vidare (med en extra låda öl om det skulle bli fiasko) :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
De lät bra men ta o fundera på Askers smörjning av turbon för då slipper man oljebehållare och motorn får lite mer smörj. Då kan du även losa oljepumpen du har och bara ta oljan från org oljepump.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
De lät bra men ta o fundera på Askers smörjning av turbon för då slipper man oljebehållare och motorn får lite mer smörj. Då kan du även losa oljepumpen du har och bara ta oljan från org oljepump.
Jo jag har den lösningen i bakhuvudet, men nu har jag ju både pump och tank på plats så de får sitta kvar den här säsongen åtminstone. Tänkte jag skulle prioritera en ljuddämpare nu. Men jag får inte riktigt ihop askers bilder på ljuddämparen. Hoppas han kan förklara den lite bättre. Den perforerade "lådan" sticks ner i en plåtlåda som man lindar med brandfilt för att sedan sticka ner i ytterligare en plåtlåda?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ska försöka :)

Dämparen består av en innerdel av perforerad plåt och ett ytterskal, mellan dessa är det brandfilt. Sen är det inget mer.
Alltså 2st delar perforerad plåt och ett ytterskal.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Hehe tackar :) Du skrev att man "relativt enkelt" kunde justera mottrycket, är rörbiten på undersidan inte helsvetsad så den går lätt att få lös eller har du gjort någon specialare för det? Hur fäster man brandfilten när man väl lindat den? och vilken typ av butik säljer brandfilt?

Ska försöka :)

Dämparen består av en innerdel av perforerad plåt och ett ytterskal, mellan dessa är det brandfilt. Sen är det inget mer.
Alltså 2st delar perforerad plåt och ett ytterskal.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
För att justrera röret så får man kapa bort svetsen, kör helsvetsat så det är väll inte jätte enkelt men relativt enkelt ändå :) Brandfilten fästes inte utan den bara lindas och sen trycker man på ytterhöljet så hålls filten på plats. Brandfilt finns att köpa typ överallt köpte min på clasohlson.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Blev det nån bromsning?
Jajjemän. Var ner till Mulle på M-performance i Mora för snart 2 veckor sedan. Har inte riktigt haft tid att uppdatera här. 186hk på 8400rpm på 0.4bar (6psi) laddtryck med 0.65 i bfsc blev det, med en vevhustemp på 90 grader kan tilläggas. Tanken var att justera upp trycket till 0,5bar men vafasen, fick till den bra på 0,4 så vi la tid på att justera på bränsleboxen istället. Kopplade aldrig in kylanläggningen så vi körde 2 pulls åt gången med 15-20 minuters paus emellan istället. Tror det var -10 grader i rummet maskin stod i så man blev lite frusen :)

Har lagt ut maskin på blocket nu också, enbart för att jag känner att tiden inte räcker till. Vore kul om den blev kvar här på forumet. Men den går bra nu, varvar 8350 med 81g på mds-vikterna. Hade nog matat på ännu mer med en brantare helix. Kör med en rak 36a nu.







 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
väldigt fint bygge de blev av den här.. du har gjort ett bra jobb :) med ic och 0.6-0.7 bar hade den nog lämnat 220 friska. synd du vill sälja, men blire rätt köpare så kommer den ju leva vidare och utvecklas mer..
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Ja jag är nöjd med resultatet och effekten, mulle tyckte den var väldigt stark :) Har ingen intercooler på den, vet inte om det är nödvändigt faktiskt.

Inte omöjligt att den ger några hästar till då man kör den i snön så den får riktig kylning och att pipan hinner bli riktigt genomvarm och komma upp i maxtemp. Han hade bromsat "hundratals" F7or innan och de ligger alltid mellan 130-133 hästar orginal i dynon. Även sett bromspapper på en Polaris 800 med silberturbo-kit även den med 0,4bars laddtryck och den puttade ut 170hk i samma dyno.

Får väl se om det är någon som slår till, annars får den bli kvar i garaget. Det är väl nya fotsteg och uppdatera bakdelen på tunneln till nyare tappning som står på tur isåfall. Tragiskt att det är typ 10cm snö här där man bor bara. Man blir ju deprimerad :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Fina siffror, speciellt med den tempen, f7ans tappar massor med effekt då den blir varm å drar ner tändningen