Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.628
797
113
Kramfors
Toppen kan inte bara mätas lös som du gjort den måste mätas fastskruvad på motorn. Ställ kolven i topp och häll i olja tills det kommer jäms med tändstiftsgänga längst upp. 2 cl räknas sedan bort som gängan innehåller. Jag tror säkert den kommer ner i ca 10-1 då.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Toppen kan inte bara mätas lös som du gjort den måste mätas fastskruvad på motorn. Ställ kolven i topp och häll i olja tills det kommer jäms med tändstiftsgänga längst upp. 2 cl räknas sedan bort som gängan innehåller. Jag tror säkert den kommer ner i ca 10-1 då.
Jag gjorde precis så med gamla toppen, mätte även det förbränningsrummet löst så den här gången mätte jag bara nya toppen löst för att få fram skillnaden och på så vis räknade jag ut nuvarande kompf. Beställde 10,5:1 men det blev 10,24:1 så man får väl vara nöjd :)

De brukar gå att porta den interna rätt rejält
Ska absolut kolla upp det först. Men det känns lite B att hålla på med hjälpfjädrar och grejjer för att hålla nere trycket.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Du ska absolut inte behöva en extern wg. Jag kör med en wastegate mojäng som heter garrett 480009-9 som ska vara från 7 psi och något uppportat hål för wastegatedasslocket.
Får den rätt mängd bränsle och inte misständer på något sätt så får du inga laddspikar, så får man laddspikar så är det bestyckningen man får kolla på.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Du ska absolut inte behöva en extern wg. Jag kör med en wastegate mojäng som heter garrett 480009-9 som ska vara från 7 psi och något uppportat hål för wastegatedasslocket.
Får den rätt mängd bränsle och inte misständer på något sätt så får du inga laddspikar, så får man laddspikar så är det bestyckningen man får kolla på.
Hmm, jag ska kolla hur mycket som går att ta ur bakom locket i avgashuset. Man skulle isåfall haft en wg med grundtryck på kanske 4-5psi och en "kulventil" på slangen för att ställa upp till rätt tryck.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Kul den är igång igen! Ang wg så hade jag själv ett snuskigt jämt å stabilt wg system, detta var dock en extern 50mm wg. Då med kalleanka bränsleboxen såklart å min bränslemapp var inte helt 100%, kunde ladda stabilt 0,3bar till ca0,6bar (9psi).. Så det systemet funkade kanonbra, men som asker säger så ska interna wgn "egentligen" funka bra, tror att din släde skulle må kanon av ett vettigare sprut, iaf typ pc5a med mapsensorn.. Såg du hade det på att-göra listan så de kan jag varmt rekomendera :)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
De va då fan vad den här tråden hade hamnat långt bak :unsure: Nu har det ju börjat komma små vita flingor från himlen även här i Övik och det gör ju sitt för skotersuget :tongue1:

Slet fram skotern för någon vecka sen och har fixat lite av det jag hade tänkt hinna med i sommar som inte blivit gjort. Har flyttat upp hela turbopaketet ~40mm så oljetanken inte behövde hänga ner igenom buken och anpassat resten av prylarna för det. Monterat en 38mm Tial MV-S. Bytt till ett M8 -09 expansionskärl som har slanganslutningen till tunnelkylarn bakåt istället för rakt ut mot turbon och byggt ett supportstag under turbon.

Lite nya prylar:


Pipan kortad och wg'n inpassad. Svarvade till en ny fläns till inloppet på wgn med lite längre avstick än den som följde med:


Svetsade dit en 1/8" NPT mutter också för mottrycksmätning. Å lite färg på det:


Här ser man supportstaget för turbon:


Monterat:





Nu är det inte så mycket kvar innan jag kan åka neröver för en bromsning och mappning. Ska byta en oljeslang och förlänga tryckröret från turbon lite bara, å lägga igen hålet i buksidan efter oljetanken. Är sugen på att bygga upp luftfiltret så jag slipper ha det under huven också, men det får bli efter bromsningen om det är nått kvar av den här skotern efter en dag i bänken :becky:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.628
797
113
Kramfors
Nu håller vi tummarna att det lirar!! De här är intressantaste tråden tack vare att du kör en glidlagrad turbo hoppas verkligen de funkar bra för rullagrade är ju så dyra. Jag har missat vart du köpt oljepumpen eller vad den kommer ifrån?
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Äntligen är en övikstråd igång. Det är kanske en idé att köpa ett bukskydd så har du ju löst hålet och har extra skydd.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Tackar! Jaa jag vet inte riktigt vad som skulle kunna ställa till det för mig nu.. Men man vet ju aldrig.. Ang oljepumpen så är själva infästningen mot blocket från orginalpumpen, sen är det påsvetsat en simpel pumpdel från en mc av duocentrisk typ. Kan inte se att den någonsin kommer att kasta in handduken. Googla "gerotor pump" eller "duocentric pump" så ser du hur simpel den är :)

Bild på min pump:


 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Blev ett cold air intake som de så läckert heter ikväll :rock: Är det ingen här som har en rak helix att sälja? och kanske en orange sekundärfjäder?





 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Jag har en ny orange sekundärfjäder och åker ner till Övik imorgon för att fira jul, slänger den i bilen så är den med iaf.
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
0648-774 alltså m8 fjädern, skulle sätta den på min m7a men hann byta in den mot xfen innan.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Idag for jag och en kompis upp till Solberg för å testa min maskin lite.
De positiva: Nya wastegaten fungerar kanonbra och håller exakt 0,4bar hela tiden med minsta fjädern i. Justerade så jag hade 10,5 i AFR på full mutter först och snålade ner till 11,5 efter jag kört en stund. Å jävlar va de skjuter på gött! :tongue1: :madgrin:

De dåliga: Märkte att oljetrycket började sjunka när turbon blivit genomvarm, vet inte om det kanske blir högre spel i den när den är varm och därav kräver lite mer från pumpen? Måste se över det i alla fall. Å avslutade dagen med att trasasönder variatorremmen :eek:hwell:



 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
troligen så tappar du oljetrycket när oljan blir för varm pga sliten pump, har dom gjort huset i "vanlig" alu så kan det bli så har jag märkt.. pumpsegmenten ser ju lite repiga ut dom också. kul att det verkar funka bra annars:)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
troligen så tappar du oljetrycket när oljan blir för varm pga sliten pump, har dom gjort huset i "vanlig" alu så kan det bli så har jag märkt.. pumpsegmenten ser ju lite repiga ut dom också. kul att det verkar funka bra annars:)
Ja så kan det också vara, tycker inte de borde spela nån jättestor roll med reporna där men oljan kanske letar sig igenom på något vis och bara tumlas runt runt i "pumphuset". Hade inte haft någon betydelse om man haft kullagrad turbo misstänker jag.. typiskt :) ringa till GIK vore en enkel lösning :tongue1: men jag ska nog se över bypassventilen till pumpen å se om den går att strypa ihop lite till först.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.628
797
113
Kramfors
Man tappar ju alltid en massa oljetryck när en motor /turbo blir varm ,,,frågan är hur het oljan är och hur högt oljetryck du har kvar. Turbons lager behöver inge högt tryck när den bara laddar under 1 bar typ 2 bar duger på en glidlagrad turbo enligt Mc express. Om du väljer tjockare olja typ 15-50w så kan du få högre tryck lite ber på oljemärke. jag skulle nöja mig med bara 1,5bar för det är e billig turbo och den belastas väldigt lite.