Arctic M7 LE 162" BigBore 800cc + TURBO

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
På blocket säljs nu Turbolock till polaris med 10-1 i k-f för att kunna ladda över 200hk påstår de. Det är samarbete med Rk-tech så det är ett omgjort Rk-tech lock. 5000kr vill de ha och det lät förvånansvärt billigt. De bör såklart kunna få fram ett Ac lock med samma data och pris.

Om du köper ett billet lock eller bikerman lock så finns inte vad jag vet turbolock att få. Det innebär vissa problem när man ska göra om bef lock för när man svarvar ur det så sänks flamfarten för mycket så man måste justera squishbandet också och då måste man även plana hela locket dvs hela manteln runt förbrännings rummen!!!!!!!!!!!!!!!!!! Blir dyrt svarv/fräsjobb även där om du inte kan få ett insert lock som endast det går bearbeta eller är klart för turbo

Ring Rk-teck så löser de alla problem med ett nytt färdigt lock no more beskymmer.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Lågkomps turbolock är nog vägen att gå om man inte kan ändra tändkurvan. Men hur är det med nya powercommander med tändningsjustering finns den till ditt system?
Fördelen med hörgre komp och kunna justera tändningen är en rappare maskin vilket jag helt klart föredrar mot maximal toppeffekt och sunkig botten/respons.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Tur du sa det där Boost :) Jag ska prata med Patrik på SMP om det här idag, han borde ha koll på både speedwerx och bmps toppar. Pratade även med Edvard på VMC igår och han upplevde då inte att maskinen blev slö eller på nått vis mindre rapp då han bytte till Rktek 10.2 toppen på sin maskin. Så att gå ner i komp ser jag inte som ett jätteproblem. Vet inte hur det funkar med tändjusteringen till min efi, men just en powercommander 5a har jag varit sugen på länge, men tänkte spara det till nästa säsong :)

Om man skulle vända sig till Rk-tek och be om en turbotopp ala polaris-style. Hur ska de då kunna veta vilket squishmått det blir? Skekar det några tiondelar mot va dom tänkt så blir det ju inte så bra.
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Har pratat typ 45min med han som har den här annonsen ute på blocket nu:
http://www.blocket.se/haparanda/Turbo_topp_sa_du_kan_komma_over_175hk_52097257.htm?ca=4&w=3

och han ska prata med rk-tek vad som går att göra i deras Billet topp för bigbore till min motor. Om man ev. kan ta förbränningsrummen från deras M8 Turbo-topp och stoppa i det skalet. Han mätte även tjockleken på en orgtopp som han hade liggande till laydown motorn och sen på en turbo-dome till polaristoppen och de rummet skulle aldrig gå att fräsa ner i min topp.

Men helvete va den gubben kunde surra för övrigt :D de var allt från wildcat 700 turbo som han byggde i början på 90-talet till vad jag jobbade med och vad jag gjorde annars på dagarna. haha.
 

^jocke

Välkänd medlem
28 okt 2005
329
1
16
39
Örnsköldsvik
Lågkomps turbolock är nog vägen att gå om man inte kan ändra tändkurvan. Men hur är det med nya powercommander med tändningsjustering finns den till ditt system?
Fördelen med hörgre komp och kunna justera tändningen är en rappare maskin vilket jag helt klart föredrar mot maximal toppeffekt och sunkig botten/respons.
Det måste juh finnas ganska många alternativ till eftermarknads sprut att använda sig av till skoterbyggen, både billiga och dyra. Ett Vems börja juh få rätt bra kretik inom bilvärlden idag. Tänkte istället någon typ av piggyback (PowerCommander).
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Har pratat typ 45min med han som har den här annonsen ute på blocket nu:
http://www.blocket.se/haparanda/Turbo_topp_sa_du_kan_komma_over_175hk_52097257.htm?ca=4&w=3

och han ska prata med rk-tek vad som går att göra i deras Billet topp för bigbore till min motor. Om man ev. kan ta förbränningsrummen från deras M8 Turbo-topp och stoppa i det skalet. Han mätte även tjockleken på en orgtopp som han hade liggande till laydown motorn och sen på en turbo-dome till polaristoppen och de rummet skulle aldrig gå att fräsa ner i min topp.

Men helvete va den gubben kunde surra för övrigt :D de var allt från wildcat 700 turbo som han byggde i början på 90-talet till vad jag jobbade med och vad jag gjorde annars på dagarna. haha.
Det låter lovande. Man får ju lita på att de kan sin sak för ett 10,2-1 lock ska funka bra om flamfarten är rel hög istället.

Kräv att du får veta vilken flamfart de tänker svarva till!
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Surt med haveriet innan du ens hunnit testa ordentligt..
Ang topp skaffade jag mig en topp från bikeman med lösa rum, den var en bra bit tjockare än org toppen och rymde ju lite mer vatten uppi skallen som skulle göra susen. Var riktigt hyggligt pris och dom hade förbränningsrum för turbo men inte listat i webshoppen. Jag tog sånna rum men dom jag fick var nog 700:ans org visade det sig med gipsmodellen :)
Asker för övrigt som fick äran att fimpa lite av squishbandet och gräva ur pottan..
Drypsafe setup, såg aldrig några tendenser till spik eller dyl, däremot klev f7ans feta bottenkaraktär fram tydligare och det är jag övertygad om att det var resultatet av de lägre kompat och flamfarten som gjorde.
Hade gått att göra förlåtande med ett vettigare sprut, men nu fick jag leva med det :)

Kan säga som så att gör jag en ny turboskoter så kommer jag aldrig kompromissa med sprutet igen, kalle anka boxarna funkar helt enkelt inte bra för att få tillbaka full respons och korrekta bränsle/tändkurvor till dom nya förhållandena motorn ska lira under :)
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Kan det vara så att det satt en annan tjockare cylinderfotspackning eller möjligen andra kolvar i motorn (typ polaris 800 kolv) när ni mätte kompet förut?
Tjockare cylinderfotspackningar var det inte, körde med standard.
Men annan kolv var det. När jag byggde den fanns bara wiseco att tillgå, sen sista gången jag bytte kolvar så vart det ac800 orginalkolvar. Har för mig att det inte skilde nått måttmässigt på dom men jag kan ha sett fel. Kan helt klart vart så att wisecokolvarna var lägre, jag mätte kompförhållandet på exakt samma sätt som du gör.

Att det vart så granna rör beror helt enkelt på att det var det som fanns att liggandes i verkstan, var ju som bara ett experimentbygge. IC kom från ac660 turbo.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Dom wiseco kolvar jag och många körde med innan arctic kom med sin 800 -07 var polaris, dom är flera mm lägre och har högre dome
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Om det nu var dom wisecokolvarna odysse nämner som låter troligt så förklarar de varför kompf blev högre nu med ac 800-kolv. Men squishspalten måste varit 3-5mm hög med wisecokolven då eftersom cylindrarna har orginalhöjd. Måste varit fruktansvärt låg flamfart.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Kommer ihåg nu att dom kolvarna tog BM fram mha wiseco för att ha till sina fx800 maskiner.
BM sålde alltså en Firecat800 där vid 03,04,05 nångång.
Kolvarna går att få tagg på än men jag är ganska säker på att dom måttmässigt är likadana som 800 oem.
Ported for turbo....hade nog ingeting att göra med porttider utan var nog vinklingen på överströmmarna. Ville inte att allt skulle tryckas ut ur cylindern...
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Okok :)

För att uppdatera lite så har jag fått tillbaka veven som är riktad till 0.015mm nu. Han hade sällan stött på en vev som var så styv sa han. Fick rikta den med pressen.

Nya kolvar, packboxar till veven och cylinderfotspackning är påväg över atlanten och cylindern bör vara tillbaka hos mig under nästa vecka.

Efter en veckas mailande med Rk-tek så är det bestämt att han kommer börja tillverkningen av min topp i usa på Tisdag nästa vecka och den ska va klar att skickas onsdag. Kompf kommer vara 10,5:1 men när jag frågar vilken flamfart jag kommer få så svarar han bara "Thats my secret on this patent". Så jag får väl helt enkelt lita på honom då. Men självklart så kommer jag mäta upp den själv när jag fått den :)
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Idag dök ett mycket efterlängtat paket upp! Äntligen! Ska mäta upp den snarast och förhoppningsvis montera den på söndag :) Squishbandet ser då ut att vara 14mm fram till radien ner mot pottan mätt med tumstock, mäter man radien också så är det nog 15mm. Vinkeln känns ganska hög den också. Skulle vilja veta flamfarten med denna. Hur räknar man lättast ut det? Siktet är inställt på Kittelfjäll eller Tärnaby 28-29-30 mars.







En liten synvilla på denna närbild men botten i pottan är helt slät. Ser nästan ut som en W-modell men det är det inte.


Bild på min oljekanal på magsidan ner till vattenpumpsaxeln:


Här kommer den ut:


Blocket monterade jag ihop igårkväll med nya packboxar:
 
Last edited:

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Satte ihop skotern i fredags och var och körde lite i Lördags.

Mätte upp nya förbränningsrummen. Gick i 48ml och enligt mina beräkningar blir det ett kompf på 10.24:1. Lite lägre än med förra toppen :tongue1:


När motorn var ihop provtryckte jag den och märkte att plenumet gärna ville glida av när man närmade sig 0,5bar.


Blev till att fixa fram aluringar och svetsa på lite.


och en 10mm tjock alubit som jag kunde borra och gänga för en M6 i för att låsa fast plenumet riktigt. Blev kalasbra :)


Ihopsatt innan avfärd.


Bild från Solberg i Lördags. Höll ihop hela dagen.


Dock så kunde jag inte kliva på full gas då laddet sticker iväg fortare än fan trots en hjälpfjäder på wgn så den börjar öppna tidigare. Knäppte lös wgn helt och hållet och körde med öppen wglucka. Laggigt blev det, man kunde hålla full gas säkert 2-3 sekunder innan laddet kom, och när de väl kom så ville det kliva över 0,5 bar ändå. Med detta konstaterat så är jag i behov av en extern wg modell 38mm eller liknande för att kunna åka stabilt på 0,5 bar utan skenladd.

Nu stundar en utbyggnad av garaget för att inrymma 2-pelarlyft, en svarv och en fräs och mer leksaker så skotern kommer få stå tills det är klart.

Mina planer inför nästa säsong är:

38mm wg typ tial mv-s eller liknande.
Eventuellt en PC5-PTI med map & tempsensor.
Koso dual egt (om någon vill köpa min racepak avenger).
MDS C1-T variatorvikter.
Flytta upp turbopaketet 35mm och bygga snorkel till luftfiltret.
Besöka M-performance och få maskin mappad och bromsad i bänk.
 
Last edited: