arctic m1100 turbo remproblem ?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Är då inne på min fjärde rem på 140mil så 3 smällar = 46mil per rem :D dock ingen 1100 utan en 800
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hur kör ni !!!! Jag har piskat min Xf 800 2012 ca 250 mil. 100 mil med 083 och har den som reserv och den ser ut som ny och 150 mil med 084 remmen och den är oxå som ny. Åker hyfsat hårt enl mig själv och min funkar jävligt bra. Har provat att åka med Dalton vikter men åker nu orginal. Jag kanske bara har en j----a tur. Är det sån stor skillnad mellan 1100 och 800an så ska då inte jag byta fastän man varit sugen få en med "fläkt".
 
K

krickus

Hur kör ni !!!! Jag har piskat min Xf 800 2012 ca 250 mil. 100 mil med 083 och har den som reserv och den ser ut som ny och 150 mil med 084 remmen och den är oxå som ny. Åker hyfsat hårt enl mig själv och min funkar jävligt bra. Har provat att åka med Dalton vikter men åker nu orginal. Jag kanske bara har en j----a tur. Är det sån stor skillnad mellan 1100 och 800an så ska då inte jag byta fastän man varit sugen få en med "fläkt".
Håller med, min HCR 2012 har jag kört 250 mil med 083 remmen i vinter, och det är inga fel på den. Och det är ingen mesåkning. Men det verkar vara vissa maskiner som är drabbade.
 

palmar

Medlem
28 jan 2013
44
0
1
sorsele
ja jag han då ba med 230-240 mil 10 remmar 3 variatorer och ändå kör jag med xf ct 1100 tutbo 13 , ps vid 83 mil bytte jag matta då blev det remm problem med 57 kam
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Det här verkar vara lösningen på f1100 remproblemen. Gå ilag några o köp denna jigg!

Jag vet inte om de är visat i den här tråden men den här jiggen verkar vara lösningen på remproblemen till 1100 turbon ivf. Ny variator tycks inte lösa problemet helt enligt usa form men denna inställning gör tydligen underverk = löser problemet permanent sägs det. De som testa denna på usa forum är helt nöjda tydligen no more remätande.

http://www.ospracingparts.com/servle...ol-1100/Detail

Borde väl finnas eller "snart" finnas till tvåtaktare också får man hoppas.

Här är film hur man gör http://www.youtube.com/watch?v=e0tSc4HyKZw
 

TeamArcticCat

Aktiv medlem
4 mar 2009
88
0
6
Gällivare
Finns otroligt lite att läsa om dessa skotrar på forumen tycker jag. Har en M1100 - 13 MCXpress med speedwerx variatorkit som ska vara anpassad till 210-240 hk. Rätt så mjuk primärf 114-267, sekundärf 155-220, 36 ° helix och vikterna kan man maxa ca 82-83 gram. Har varit tvungen att vikta på med tyngre brickor för att få ner varvtalet (ca 85g nu) . Innan jag viktade på kunde den slå upp till ca 8700 rpm och vad jag kunde se med ögat idag var att den slog över 8300 vid ett tillfälle för att sedan sjunka en aning = vartalsregulstorn slår till och den vill "puffa"(speedwerx skriver att den går bäst vid 7600-7900 rpm. Det lilla jag nu hann köra i mörkret så upplever jag att variationerna går väldigt varma vid lössnö pumpning, dock inte när man pressar hårt på led. Trolig orsak är de otäta kåporna som slipper in snö? Nya variatorn sitter på.

Min fråga till dig är vad har du gjort med variatorerna för att den inte ska gå på reggen? Vad har du för varvtal när du pressar lössnö och sjö? Samt om du har problem att ta på variatorerna efter puder press.? Hör olika bud om var varvtalsreggen ska slå till?

Blev ett jävligt långt inlägg som kanske inte riktigt passar in här men allt detta leder till rem explosioner!
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
85 gram lät lite. Körde också med Speedwerxs kit på min M1100 med ez-jacker. Var upp på 88 gram och den varvstoppade ändå. Köpte Dalton vikter och körde på 92 gram och fick dåå ner varvet till 7700-7900.

Fick aldrig till problemet med remmarna tyvärr. 12 remmar på 300 mil vart det.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Jag har en XF1100T-13 med Speedwerks kit och slutburken. Inget mer än så länge.
Inga remproblem på första 90 milen. Gjort lite extra ventilation på båda sidokåporna. Det sägs att med boxarna så är varvtals området kortare=svårare att få till variator setup. Tänkte gå på ECU reflash istället.
Puder till axlarna i helgen, kunde ta på båda variatorerna med handen. Primär var varmare. Topp varv med tomma speedwerks primär vikter 7800-7900.
För mera turbo snack kolla på http://arcticcat.forum24.se
 

TeamArcticCat

Aktiv medlem
4 mar 2009
88
0
6
Gällivare
Tack för svaren och tack för tippset på forumet!

Jag har inte hunnit/ kunnat köra så pass mycket att jag vet vars varvtalet lägger sig vid tex längre klättringar. Nollställde varvtals mätaren igår så att jag kan se vad maximala varvtalet blir när jag körde, kom upp till 8330 som mest. Som en kompis sa så är det nog svårt att få den att "greppa remmen/ fånga upp" från stillastående utan att den får någon topp. Förmodligen så kommer den att stabilisera sig. Mer testning kommer ske.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Ja det kan stämma, mitt är vid körning med full mutter. blir alltid lite högre på max loggningen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Trådlyft hur gick det sen????? Har man fått slut på remsprängningar på 1100 t motorn?
Blir de bättre med den nya sek varren man skulle få till 12an.?

Varför jag fråga är för att kompisaren f1100 T 12a som är speedwerks kittad 210/240hk sprängde remmar på löpande band speciellt i 240 läget även vid ledkörning!! Men den är inte uppdaterad med nya sek varren och vi har inte jagat felet själva heller. De blev ingen körning i fjol och året innan pga snöbrist så han har inte ens tagit ut den nya variatorn eller gjort andra uppdateringar.

Finns det något slutligt fix som får remmarna att hålla?
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Nu har ju inte jag en 1100T men en 12:a som det är bytt sek variator på iaf. Det gjorde skillnad som dag och natt med nya variatorn på min skulle jag säga. 3 remsprängningar med den gamla på ca 130 mil. Sen den nya variatorn kom på har samma rem suttit på och ser ut som ny än, det här blir 3:e säsongen med den remmen...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Nu har ju inte jag en 1100T men en 12:a som det är bytt sek variator på iaf. Det gjorde skillnad som dag och natt med nya variatorn på min skulle jag säga. 3 remsprängningar med den gamla på ca 130 mil. Sen den nya variatorn kom på har samma rem suttit på och ser ut som ny än, det här blir 3:e säsongen med den remmen...
De lät bra hoppas de är fler som har den erfarenheten både på 800an och 1100 turbon.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Hur ser man om sek variatorn är bytt till den nya?

Kompisaren ringde återförsäljaren i Övik för byte av sekundärvariator men de påstod att sekundärvariatorn var bytt på den maskinen. Vi är dock skeptiska till det för när han köpte maskinen fanns ingen bullentin på byte av variator den kom långt senare så de förefaller omöjligt.
 

hellebjork

Välkänd medlem
31 jul 2006
904
3
16
Hur ser man om sek variatorn är bytt till den nya?

Kompisaren ringde återförsäljaren i Övik för byte av sekundärvariator men de påstod att sekundärvariatorn var bytt på den maskinen. Vi är dock skeptiska till det för när han köpte maskinen fanns ingen bullentin på byte av variator den kom långt senare så de förefaller omöjligt.
Tjena trimmarn!

Du ser att den är bytt genom att kolla på kylflänsarna, den nya varianten på sekundärvariator har skruvhål i kylflänsarna.

mvh,
Den vetgirige
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Tjena trimmarn!

Du ser att den är bytt genom att kolla på kylflänsarna, den nya varianten på sekundärvariator har skruvhål i kylflänsarna.

mvh,
Den vetgirige
Bra tack jag har hitta bilder på den gamla och den nya uppdat vers. Vi hade rätt den va inte uppdat till nyare.
Frågan är om han får en ny sek varre gratis då maskinen är en 12a?
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Bra tack jag har hitta bilder på den gamla och den nya uppdat vers. Vi hade rätt den va inte uppdat till nyare.
Frågan är om han får en ny sek varre gratis då maskinen är en 12a?
Tycker jag han borde få som goodwill faktiskt. Dessutom var dom ju restade jävligt mycket ifjol så det finns säkert flera 12:eek:r som inte fick bytt ifjol
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Är det samma återförsäljare som säger att den ska va bytt som åtgärdat servicemeddelandet?
Kan ju vara så att någon annan ÅF som sålde den från början plockat ut variatorn och då skrivit in i service webben att den är åtgärdad. Har kompisen ägt maskinen sedan ny eller kan någon annan ha hämtat ut variatorn?

Tycker ni ska höra av er till den som åtgärdat servicemeddelandet för att höra vad denne säger.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Är det samma återförsäljare som säger att den ska va bytt som åtgärdat servicemeddelandet?
Kan ju vara så att någon annan ÅF som sålde den från början plockat ut variatorn och då skrivit in i service webben att den är åtgärdad. Har kompisen ägt maskinen sedan ny eller kan någon annan ha hämtat ut variatorn?

Tycker ni ska höra av er till den som åtgärdat servicemeddelandet för att höra vad denne säger.
De va samma återförsäljare som sålde skotern ny som har servat den ,de va en som jobbade på firman som köpte den ny och kompisen köpte den av han. Tyvärr jobbar inte den anställda kvar på firman.
Jag tror inte dem kollade reg nr när kompisen ringde han tog nog alla uppgifter ur minnet. När kompisen köpte maskinen hade Ac inte ens gått ut med bullentin på ny variator så ingen har begått någ fel de är bara kompisen som varit slö att lämna in den på uppdat.