Arctic Cat 2018

kingsnow

Välkänd medlem
23 jan 2010
347
5
18
Jag hittar dessa nu, verkar ha missat på en tusing...

Hardcore EVO 153"156.900 ord.pris, 148.900 med rabatt.
https://www.blocket.se/alvsbyn/Arctic_Cat_M_8000_153__Hardcore_Evo_BOKA_NU_72229385.htm?ca=11&w=3

Freeride 154" 165.900 ord.pris 160.900 med rabatt
http://www.ski-doo.com/se/bygg-och-begar-offert/fordonskonfiguration.html?configAirProfileName=BRP_SKI&configAirPlatformId=SKI_FREERIDE&modelYear=2018#buildId/399c9022-e083-4ba9-a94e-515683876c27/step/4

Så, 9000:- skillnad utan rabatt och 12.000 skillnad med rabatt.
Det är en skaplig slant i skillnad!
Det lär nog säljas en del Evo:s
Nu kanske det är jag som är dum men den är väll inte utrustad med shot start?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Nu kanske det är jag som är dum men den är väll inte utrustad med shot start?
Var tvungen att kolla igen, och du har helt rätt.

FR154 med S38 framvagn som jag kikade på har vanlig elstart, kostar 165,900

FR154 med shotstart kostar 167.900 och finns endast som spring order.
Dessa har också 36" framvagn.
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Skrev aldrig att det var okej att den var 8k dyrare, eller??
Men det är en utrustningsgrej som Skidoo har som ej finns på Arcticen. (förövrigt kommer det ta ett antal år innan Ac tillåts ha det på sina maskiner, min gissning)
Väl värd en slant i mina ögon, kanske inte 8000 slantar, men ett mervärde har den, helt klart.
Jag menade inte heller att du menade så, syftade mer på att tillverkarna verkar tycka att dom kan begära precis vad som helst för skotrarna nuförtiden. T.ex som shot grejen, typ "Men nu jävlar har vi kommit på nåt! Det här vill alla ha på sina maskiner så nu kan vi ta betalt därefter!"
Fast å andra sidan betalar ju folk vad som helst också, så egentligen gör dom ju helt rätt som börjar ligga runt 170 papp för en skoter....Kommer väl nån 2-takt med turbo från fabrik om nåt år som kostar 200 papp. Kommer sälja som smör!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det tråkiga med SHOT är väl att det är en löjligt billig konstruktion jämfört med vanlig elstart...
Men klart, man ska ju tjäna ihop utvecklingen också. Men ändå.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hur står sig en M6000 153" i soppaförbrukning mot en Summit/boondocker 600 Etec 154"?

Visst är m6000 riktigt driftsäker?
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Tror 2018 blir ett riktigt bra år för Arctic. Har fått massor av bra recensioner.
Hardcore 153" bokad iaf :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ni som testat Arcitcs egen c-tec 800.
Har dom lyckats få bort boggningarna?
Dessa har jag själv upplevt på både den tidigare 800:an men även på c-tec 600.

Nån som med handen på hjärtat kan säga att dom fått till det?
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Ni som kört nya Hardcore evo 153", hur upplever ni den mot äldre m8000? även hur den upplevs mot andra märken. Nån där ute som byter från ett annat märke till arctic till i år?

Övertyga mig att snowchecka! :)
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Ni som kört nya Hardcore evo 153", hur upplever ni den mot äldre m8000? även hur den upplevs mot andra märken. Nån där ute som byter från ett annat märke till arctic till i år?

Övertyga mig att snowchecka! :)
mot min -16 hardcore är de stor skillnad. matta å skida biter i bra när man skråar, inga kåpor å breda fotsteg ivägen längre = myycke stabilare vid skrå och skickar it upp skidorna i luften lika mycke heller.
mot -17 är de väl inte lika stor skillnad som mot -16 men ändå så pass att de är värt byte kan jag tycka. den är bättre på alla plan.

jämför jag den mot -17 summit 850 så är -18 hardcore oxå stabilare + att medarna hålls ner mycke bättre.
axys har jag kört alldeles för lite för att ens göra en jämförelse, men dom jag vet som kör axys nu å har testat den, dom gillar den iaf.
motorn är en pärla, som jag skrev tidigare är boggningarna helt borta, jag kännde inget under hela hardcorecamp helgen. effektmässigt tror jag inte de skiljer mycke mot 850. rappheten på låga varv är minst lika eller bättre å då har ac "mycke" lägre inslagsvarv. (var lite olika inslag på maskinerna, en låg på ca 3100 å nån annan på närmare 4000) Kortfattat, de svarar riktigt jävla bra på gasen vilket varvtal du än är på.

fina dämpare med bra inställningsmöjligheter och framförallt så går det snabbt att klicka om lägena.

bätter finnish på grejjerna än tidigare, bättre passform på kåpor osv. betyyydligt enklare än förut att lossa och sätta tillbax.

fotstegen kan va liite halkiga spec mot fothålkarna, men jag kommer skruva dit en dubbskruv så är de problemet löst.

jag kommer även byta bakbågen, både för att stabilisera upp tunneln och för att få upp själva lyfthandtaget högre.

kåpan tog i lite i variatorn vid skrå ibland, de visse som redan om å det skulle åtgärdas innan produkton enligt arctic cat usa.

så de var väl de jag hade att säga. om de var till nån hjälp vette fan hehe
 
Last edited:

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Bra skrivet, precis så kändes den att köra och jag har axys nu. Det jag reflekterade mest över vara att totala blansen på evo katten va betydligt bättre än -16. har inte kört någon -17 men -18 känndes betydligt lättare manövrera från sida till sida än -16. Motor är riktigt rapp och rolig.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Största felet med vanliga Float 1/2/3 utan Evolkammare är att dom är fruktansvärt progressiva, dom blir alltså hårdare ju mer dom trycks ihop.
Till viss del är det bra med en progressiv dämpare, men dessa är alldeles för progressiva.
Vill man ha dom lite styva från början kommer man aldrig utnyttja hela fjädringsvägen, de blir helt enkelt för hårda på slutet.
Har man dom mjukare så hela slaglängden utnyttjas så blir dom väldigt svampiga i början av fjädringsvägen.

Fox Float är i mina ögon ganska överskattade.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Undrar lite samma info som andymannen ?
Din jämförelse längre upp är ju bara larv
Larv o larv.

Float dämparna är dåliga, så är det.

Ska inte påstå inte att något annan fabrikat av de årsmodeller Andy lägger fram har bättre eller sämre, för jag har inte provat. Är väl nån som använder sig av kyb (tror jag?) och de är ju också ena (enligt mig) riktiga skitdämpare.

A. Holm har förklarat största felet med float, vilket är största anledningen till att jag ogillar dem.

Och de har noll fördelar mot en traditionell coiloverdämpare, snarare tvärtom då man med en sådan kan experimentera mer med fjädern.

Använder fortfarande float bak på min m800, men har för avsikt att peta dit något annat då jag listat ut vad de ska vara.

Mina åsikter såklart=)

Förhoppningsvis får jag möjlighet att stoppa in en Qs3 om jag behåller gamlingen nå mycket längre.