Arctic Cat 2018

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.128
0
16
Moliden Ö-vik
#4
Tycker ni är negativa. Uppdateringarna i år är ju ännu bättre än i fjol å med tanke på hur stor skillnad det är å köra en 15 mot 16 så lär ju 17 va grym.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
1
0
Grängesberg
#6
Tycker ni är negativa. Uppdateringarna i år är ju ännu bättre än i fjol å med tanke på hur stor skillnad det är å köra en 15 mot 16 så lär ju 17 va grym.
Har inte koll på vad som är nytt.
Har sett nerflyttad drivaxel och större drivhjul.
Smalare fotsteg.
Vad är det mer som påverkar snögången/hanterbarheten?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
0
36
Norsjö
#9
Vet inte vad du har kört för artic men jag har då haft handtagsvärmare på alla mina. Synd att femstegs varianten försvann bara.
Som jag har förstått det så "skröt" dom om handtagsvärmare när dom presenterade 2017 arctic.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
0
16
Norrland
#10
Vilka fördelar ger 8 kuggars drivhjul mot 7?
Dom säger mer hp på mattan...? Fattar inte hur det funkar.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
0
36
Norsjö
#12
Går du från 8 till 7 blir det som en nerdrevning iaf. Hur 8kuggar istället för 7 ska ge mer hästar på mattan vet jag inte. Mattan spinner fortare?
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
#13
För att fylla på den negativa trenden så skulle jag vilja påstå att enbart 36" framvagnen, Team variatorer och 3" mattan som kom 2016, är värda dubbelt än vad uppdateringarna är till 2017.

Konkurenterna är på framfart och AC får skryta om 12v uttag..
 
13 dec 2013
38
0
1
Piteå
#15
Tycker de skriver om nyheter som komm 2017 redan på mountain cat tex att den skulle vara 10% smalare, jämfört med vad? för enligt specen har den nya m8000 samma bred och mått som mountain caten från i år.

2018 m8000: Chassis Overall Width in. (cm) 41.5-45.5 (105.41-115.57)
2017 m8000 mountain cat: Chassis Overall Width in. (cm) 41.5-45.5 (105.41-115.57)
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
582
1
16
Norrbotten
#16
Tycker de skriver om nyheter som komm 2017 redan på mountain cat tex att den skulle vara 10% smalare, jämfört med vad? för enligt specen har den nya m8000 samma bred och mått som mountain caten från i år.

2018 m8000: Chassis Overall Width in. (cm) 41.5-45.5 (105.41-115.57)
2017 m8000 mountain cat: Chassis Overall Width in. (cm) 41.5-45.5 (105.41-115.57)
Det är sannolikt kåporna som är indragna/smalare än föregående år... Mellan skidorna blir det nog samma.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
0
6
#17
Större drivhjul och nerflyttad drivaxel ger först och främst en bättre mattvinkel mot snön dvs flyter bättre på snön.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.526
0
36
luleå
www.overkillperformance.se
#19
teoretiskt så går det lättare att snurra mattan med större diameter på hjulen , men det går ochså lättare att snurra mattan om det inte är så trångt framma vid kylaren så snön lättare matas ut , sen om det alls är märkbart ska vara osagt , mera effekt till mattan används ofta i reklamen , tex så blev det 5% mindre förluster när DD kom , sen då den förvann och det vart kjedja blev det effektivare igen :)
stora drivhjul och förlängt kjedjehus är rätt och det färstod arctic redan 2003 när kingcat 900 kom , det är märkligt att det tog 5 år innan det blev en nyhet på proclimbshassit , blir intressant att se om det kommer fler nyheter
 
Last edited:

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
0
6
#20
Skit skidor på årets XF 9000 153 nu när det är halvhårt före, har flugit av skotern och klarat mig bra ändå, direkt livsfarligt i skogen. I lös snö är dom ju bra men inte nu. Samma problem med Summit 850.

Vill ha andra skidor till 2018, är det kjölen som är fel?