Akta er... Ni som far till fjälls.

Matteboden

Medlem
7 mar 2007
16
0
1
Var uppe i kvikkjokksfjällen och körde i helgen.
Klättrade givetvis, och var tror ni händer då? Jo men visst... snön försvinner under skoten. Tittar mig snabbt omkring, ser ett flak som är ca 100 meter brett och ca 50-60 meter högt, släppa från toppen... Med livet som instats försöker jag kasta mig snett av skotern så jag inte ska få den på mig. Hinner inte riktigt, så jag får nästan skotern över mig... efter några volter av skoter och mig så hinner jag se att den är på väg mot mig. Så medans jag glider ner för berget så hinner jag rulla mig åt sidan.

Tur som var så gick allt relativt bra. Jag är hel... MEN det kunde ha slutat mycket värre, så ni som ska till fjällen... Tänk efter innan ni tar dom värsta branterna där ni ser att det är överhäng!! Och ska ni ändå klättra... Gör det en och en.
Bara ett tips :)

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Var uppe i kvikkjokksfjällen och körde i helgen.
Klättrade givetvis, och var tror ni händer då? Jo men visst... snön försvinner under skoten. Tittar mig snabbt omkring, ser ett flak som är ca 100 meter brett och ca 50-60 meter högt, släppa från toppen... Med livet som instats försöker jag kasta mig snett av skotern så jag inte ska få den på mig. Hinner inte riktigt, så jag får nästan skotern över mig... efter några volter av skoter och mig så hinner jag se att den är på väg mot mig. Så medans jag glider ner för berget så hinner jag rulla mig åt sidan.

Tur som var så gick allt relativt bra. Jag är hel... MEN det kunde ha slutat mycket värre, så ni som ska till fjällen... Tänk efter innan ni tar dom värsta branterna där ni ser att det är överhäng!! Och ska ni ändå klättra... Gör det en och en.
Bara ett tips :)
Fränt! Var det ni som satt och lunchade där uppe vid Riepentjåkkå? Tyckte det stod en Nytro MTX (din?) där, samt att en RTX kom körandes sedan + en gammal, hederlig Phazer!
Är det där då alltså i grytan sydväst om där ni satt?
Så det såg ut typ så här:

Vi försökte och försökte med att utlösa ett par styckna, men lyckades inte riktigt lika fett som ni ska ha gjort.
Enda "ordentliga" som vi lyckades med:

Mvh,
En av dem i gänget som pajade ert hopp, sorry. (fast jag personligen är oskyldig! :ciao:)

Matteboden

Medlem
7 mar 2007
16
0
1
Jepp det var vi som satt där. Det var på lördagen har jag för mig? Och det var min mtx också :)

Lavinen som jag råkade utlösa var ganska ofrivillig. Samt att det var på tok för brant dära. Jag låg på huven och höll full plugg och det gick knappt framåt... Kanske inte så smart, men nu har man fått sig en läxa :p

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Camata: "Vi försökte och försökte med att utlösa ett par styckna, men lyckades inte riktigt lika fett som ni ska ha gjort.
Enda "ordentliga" som vi lyckades med:"

Försökte utlösa laviner...har du dödslängtan eller nåt fel inne i huvudet?! :mad:

Jag vill gärna slippa betala din långvård om du har oturen att överleva nästa gång...:evil:

Inte så konstigt att skoteråkare har dåligt rykte...

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Camata: "Vi försökte och försökte med att utlösa ett par styckna, men lyckades inte riktigt lika fett som ni ska ha gjort.
Enda "ordentliga" som vi lyckades med:"

Försökte utlösa laviner...har du dödslängtan eller nåt fel inne i huvudet?! :mad:

Jag vill gärna slippa betala din långvård om du har oturen att överleva nästa gång...:evil:

Inte så konstigt att skoteråkare har dåligt rykte...

Ja just ja, media stog ju säkert från toppen av fjället och dokumenterade allt....

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Folk har verkligen svårt att växa upp, eller så är det så pass enkelt att det bara finns småbarn på detta forum?

Jag skvallrar gärna om det händer någon något (som detta), för då slipper jag betala eran ***** sjukvård.

MVH//Per som betalar 32,66% i skatt.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Visst finns det vissa omogna personer som försöker utlösa laviner för att det är "fränt" men vissa utlöser även dem med flit för att andra inte ska hamna i olyckans centrum bara en åtanke.

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Att ens försöka försvara ett sådant betende är tyvär lika "korkat" som att försöka utlösa en lavin med en skoter frivilligt !!!!!!, att dessutom skryta med det på ett skoterforum är ännu dummare :stupid: !!

Snyggt jobbat, ni har just "förbättrat" skoteråkarnas rykte, precis som om det behövdes :hmmmm2: , men vill man ha förbuds områden med lurpassandes poliser överallt så är detta precis det betende som behövs, synd bara att den som gör sådant här inte får betala en ev sjukhusvistelse helt från egen ficka, vart endaste litet öre :mad: !!

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Visst finns det vissa omogna personer som försöker utlösa laviner för att det är "fränt" men vissa utlöser även dem med flit för att andra inte ska hamna i olyckans centrum bara en åtanke.

Nu tror jag ju att inte finns speciellt många som utlöser en lavin med skoter för att göra fjällen säkrare, dom som säkerhets utlöser laviner använder helt andra grejor !!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Man kör ju alltid på egenrisk. Är huve dumt får kroppen lida.
En riktig skitkommentar (Inget personligt) men det sorgliga är att det är VI som får betala. Antingen genom att puckona kostar pengar för sjukvården = skattepengar. Alternativt går det bra för puckot men skotern kraschas..

= försäkringsbolaget höjer premierna ...

Oavsett vilket så är sånt här skit dålig pr för skoteråkarna och de är aldrig bra.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En riktig skitkommentar (Inget personligt) men det sorgliga är att det är VI som får betala. Antingen genom att puckona kostar pengar för sjukvården = skattepengar. Alternativt går det bra för puckot men skotern kraschas..

Oavsett vilket så är sånt här skit dålig pr för skoteråkarna och de är aldrig bra.
Kan bara hålla med, speciellt som det också är personer som, i bland med fara för deras egna liv, ska gräva fram och/eller undsätta dessa .....

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Bara tanken att köra under en d***** hängdriva, tack vare er som gör detta så tappar vi som sköter oss snart möjligheten att åka i fjällen....:mad:

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Man kör ju alltid på egenrisk. Är huve dumt får kroppen lida.

Full poäng till vidgren !!!!!!!!!
Ibland bör man kanske tänka en gång extra före man skriver en kommentar (gäller många forumanvändare i många trådar, ingen nämd, ingen glömd)

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Skyll inte på snofed om det blir utökade förbudsomr o ökad övervakning det klarar ni så bra själva ....TYDLIGEN.
Här sitter man o sliter häcken av sej oftast idiellt o så ser man sådant här inte svårt o förstå varför det är svårt o få folk o ställa upp i klubbarnas styrelser.
Det är ni som kör på det här viset som ser till att förbudsivrarna får vatten på sin kvarn.