Akta er... Ni som far till fjälls.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
klätrade i helgen i en fjäll brant på 85 grader och utlöste inte en enda lavin!!! men de kanske berode på alla fjällbjörkar som växte där i branten!! gjorde bara backen lite mer sportig!

Haha vill se den backen jag.. När det börjar gå mot 50* tycker jag det blir brant...
"Gamal" freeride åkare på skidor, och att ta sig nerför en brant på c:a 60* är ett helvete. Så glöm dina 85*
Du vet väl att 90* är lodrätt..?

Och med EXTREMT förenklad uträkning så med en ingångs hastighet i den backen på 72km/h skulle du kunna klättra c:a 40meter...
Och det med en acc på 5.5m/s2 vilket jag aldrig tror att en skoter skulle kunna hålla i "djup" lössnö!

Tykte bara inlägget var lite komiskt!:eek:

mr_dizzel

Medlem
22 apr 2008
22
0
1
vuollerim
Haha vill se den backen jag.. När det börjar gå mot 50* tycker jag det blir brant...
"Gamal" freeride åkare på skidor, och att ta sig nerför en brant på c:a 60* är ett helvete. Så glöm dina 85*
Du vet väl att 90* är lodrätt..?

Och med EXTREMT förenklad uträkning så med en ingångs hastighet i den backen på 72km/h skulle du kunna klättra c:a 40meter...
Och det med en acc på 5.5m/s2 vilket jag aldrig tror att en skoter skulle kunna hålla i "djup" lössnö!

Tykte bara inlägget var lite komiskt!:eek:

Men typiskt trode ni skulle tro på mig!!! men okej jag kanske överdrev med 3 grader!!!

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Sedan så är det ju många som skriver här, som tycker att det är bara för dom skidåkande sörlänningarna att acceptera att det körs snöskoter hej vilt överallt. Visst kan man som skoteråkare kanske tycka detta, men tyvärr så är verkligheten så att det är på riksnivå som dom flesta beslut om inskränkningar mot skoteråkningen tas och så länge vi norrlänningar inte utgör mer än ca. 10 % av Sveriges befolkning så är det tämligen lätta att "Köra över oss".

Så det bästa knepet för vi skoteråkare att behålla våra sista friheter med snöskoterkörningen, är att vi visar omdöme och hänsyn till alla som vistas ute i naturen, både djur och människor (även skidåkare). Så har man tänkt leka lite vid en fjällbrant, hängdriva eller sjö, välj då en plats där det inte finns någon annan.[/quote]
..................................................................................................................................
Ska jag hänga på ditt resonomang stickan så om vi som är i stånd o öka befolkningen i Norrland (jag räknar tuvärr inte dej dit stickan du torde ha gort ditt på det området eller......)om vi tog o satte på våra sambo o fruar o såg till o öka befolkningen några 10 tal procent så kanche vi fick lite mera på säja till om :beer::beer: då blev det party i stugorna.

Ps jag ska kolla korten nu stickan ,hälsa Lillgrisen från mej tack för en super kul resa.

B

Biosteel

men snälla! det är några som testar lite gränser!!!
man måste ha kul i livet, detta skadar övrigt folk ingenting. tänk alla som skadas i t ex. trädgårdsarbete? int hör jag samma diskussion om skatten och försäkringar när någon frivilligt BÖJT sig LITE för långt ner för att gräva å löpt stor risk att skada ryggen?

dessa personer som försökte utlösa lavinerna LÄR sig efter några gånger att det är jobbigt att lyfta upp skotern. inget att grina över.

håller med till fullo .. synd det bara inte kan vara individuella straff på skoter bara

chabling1337

Välkänd medlem
20 dec 2008
114
0
6
boden
tjenare när vare du var i fjällen matteboden ? :p såg nån kille i kvikkjokksfjällen när jag var dära som körde en mtx och jag kmr ochså från boden om du nu gör det :D

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Det har tyvärr också omkommit en skoteråkare i en lavin på Tjidjak vid Vuoggatjålme för några år sedan, så nog är det fler än en som omkommit i lavinolyckor dom senaste åren. Hur det är söder om Norrbotten har jag ingen anning om, men jag har då inte hört talas om någon fler sådan olycka.
Det var vid velodromen va?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det var vid velodromen va?
Backen väst om Grabesjaure. Är osäker på vad sjön heter men det ligger alldeles bredvid Gåivo.

Dessutom så var det en skidåkare. Om vi tänker på samma olycka förstås och jag vet inte av fler lavinolyckor.