Akta er... Ni som far till fjälls.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Camata, för varje inlägg du skriver i den här tråden blir det allt tydligare vilken nivå du verkar befinna dig på. Rätt låg sådan.

Du beter dig som en idiot, utlösa laviner, vad tänker du med??

Du får tycka vad du vill om t ex folkrace, men det är "tack vare" folk som CAMATA som det blir allt fler förbud!!! :evil:
Är det så?
Enligt vem?
Finns det dokumenterat att så är fallet?
Ge gärna exempel på förbud som är baserade på liknande fall.
I Kvikkjokksfjällen är det i princip endast nationalparker och områden som är föremål för renflyttningar (under vissa tider) som är förbjudna.
Vad ni gör söderöver får stå för er, det är där ni har förbuden.

Det är bara din personliga åsikt som säger att det är "mitt" fel att det blir fler förbud, och den åsikten betyder ingenting för mig.

Låg nivå är det på de verbalt handikappade som, i samma vända som de kastar stora stenbumlingar i glashus, inte kan annat än att kalla folk för allehanda skällsord, och ej heller kan föra sin talan på ett tydligt sätt.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Väldigt barnsligt inlägg skoterhasse.

Syftet med hans inlägg var ju att varna andra skoteråkare om riskerna, det ska han ha en eloge för.

Snofed hänvisa till han..... Väx upp hasse.

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Här i Jämtland finns det många förbudsområden.
Inte ett enda har kommit till pga av "lekåkning".

Det är pga av hänseende till renar och växtlighet dom finns.

Så är det nån som vill hänga nån för att det finns förbudområden så ge er på samerna...

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Om vi spinner vidare på det här med förlösande anledningar till förbud:

Alkohol, vakar och träd är vad som orsakat säsongens dödsfall? Alltså det vanliga...
Om vi bortser från Emmot som de fick gräva fram -06 - hur många likartade dödsfall/allvarliga olyckor på skoter har då förekommit under de senaste åren?

Hur många förbud är uppställda pga olyckor/tillbud, egentligen?
ErikBerg, du tar denna fråga för personligt. Har du någon nära som förolyckats? Suttit i en mysig solgrop när ett gäng glada skotrare stört er en halvtimme med sitt highmarkande?
Subjektivitet är den oförståendes envishet.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Om vi spinner vidare på det här med förlösande anledningar till förbud:

Alkohol, vakar och träd är vad som orsakat säsongens dödsfall? Alltså det vanliga...
Om vi bortser från Emmot som de fick gräva fram -06 - hur många likartade dödsfall/allvarliga olyckor på skoter har då förekommit under de senaste åren?

Hur många förbud är uppställda pga olyckor/tillbud, egentligen?
ErikBerg, du tar denna fråga för personligt. Har du någon nära som förolyckats? Suttit i en mysig solgrop när ett gäng glada skotrare stört er en halvtimme med sitt highmarkande?
Subjektivitet är den oförståendes envishet.
Det har tyvärr också omkommit en skoteråkare i en lavin på Tjidjak vid Vuoggatjålme för några år sedan, så nog är det fler än en som omkommit i lavinolyckor dom senaste åren. Hur det är söder om Norrbotten har jag ingen anning om, men jag har då inte hört talas om någon fler sådan olycka.

Men jag kan oxå tycka att det är en starkt överdriven fara att köra uppefter fjällsidorna, med tanke på hur många som sägs hålla på med det, i förhållande till antalet förolyckade eller skadade. Men samtidigt så har jag full förståelse, när bland annat polis och naturbevakare går ut och belyser deras upplevda problem med denna typ av körning. För det är ju dom som även arbetar i Fjällräddningen och som, med fara för eget liv, ska gräva fram och undsätta eventuella olycksoffer. Så den som eventuellt blir tillrättavisad av en polis eller naturbevakare, skit i att käfta emot, det kan i regel bara bli värre. Svälj stoltheten och åk lungt därifrån istället

Trådskaparen var egentligen ute efter att få vi skoteråkare som tror vi är odödliga att stanna upp och tänka efter. För handen på hjärtat, alla som varit upp till fjälls har väl i alla fall någon gång kört upp på en fjälltopp, och säkert medvetet eller omedvetet passerat ett område med lavinrisk. Jag tycker att det är bra att någon lägger ut bilder och en beskrivning på hur lite som behövs för att riskera att begravas eller krossas i en lavin. Men att som amatör, medvetet starta laviner, om vi nu pratar om laviner och inte en liten hängdriva, är väl inte så klokt direkt.

Sedan så är det ju många som skriver här, som tycker att det är bara för dom skidåkande sörlänningarna att acceptera att det körs snöskoter hej vilt överallt. Visst kan man som skoteråkare kanske tycka detta, men tyvärr så är verkligheten så att det är på riksnivå som dom flesta beslut om inskränkningar mot skoteråkningen tas och så länge vi norrlänningar inte utgör mer än ca. 10 % av Sveriges befolkning så är det tämligen lätta att "Köra över oss".

Så det bästa knepet för vi skoteråkare att behålla våra sista friheter med snöskoterkörningen, är att vi visar omdöme och hänsyn till alla som vistas ute i naturen, både djur och människor (även skidåkare). Så har man tänkt leka lite vid en fjällbrant, hängdriva eller sjö, välj då en plats där det inte finns någon annan.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag är bara såå trött på att alla skoteråkare får dåligt rykte pga att ett litet antal beter sig som idioter!

Vad man måste förstå är att väldigt många människor anser skoteråkning vara ett miljöförstörande, farligt och fullständigt oberättigat nöje. (Vilket det ju är, men ändå så kul! :D )

Vad får alla dessa människor höra talas om? Jo, de fall där puckon utlöser laviner, hetsar renar, kör i förbudsområden, kör i fyllan, har ihjäl sig, och så vidare.

Med alltmer ökad miljömedvetenhet så minskar allmänhetens acceptans för vår hobby.

Vi skoteråkare måste ta ansvar för vår hobby. Annars är den dödsdömd.

Nu har jag sagt vad jag ville säga. Hoppas budskapet gick fram. Tack för ordet. Klart slut.

Last edited:

Matteboden

Medlem
7 mar 2007
16
0
1
Till killen som startade tråden.
Om någon politiker i Stockholm råkar läsa din tråd nu hur ska vi tackla det tycker du det torde ju resultera i diskutioner om utökade förbudsområden var det de som var syftet eller.
När man kontaktar snofeds kansli i Sollefteå ska man härnvisa dom vidare till dej då eller..............jag bara frågar.
O ni som kör uppför fjällsidor oftast inom förbudsomr hur har ni tängt er framtiden vad resulterar det här i ilånga loppet tänker ni över huvud taget på det .........troligen inte.
Förbudsivrarna vill inte få förbud bara för att dom mött mej på leden mellan Dörrsjön o Lunddörrstugan troligen är det dom som var o klättrade uppe i Tjorventjakk som har väckt förbudivrarnas intresse.

Tänk på det när ni ska ut o "klättra" till hälgen.

O ni som åker runt o utlöser laviner, visst det är hel ok för mej men finns det en promilles risk att någon annan drabbas o det gör det då är det åt He.......
Ehhmmm... ?!

Mitt syfte var nog att "varna" folk i allmänhet. Läs Rubruiken igen? "Akta er" det tar då jag som en varning?

Nej det var inte ett förbudsområde.

Fruktansvärt va dåligt att ge mig kritik, jag är snart 27år, har jobbat sen jag var 19. Och betalat skatt där efter. ALLA motorfordon som jag har haft har jag stått på och jag har aldrig tagit nått ut nått på försäkringen.

Sen tycker jag om att klättra... Om det är bra eller dåligt vet jag då inte?
Det är roligt och jag lever bara en gång....

Men änn en gång, detta inlägg var för att varna folk. Det såg inte ut som det var någon lavinfara överhuvetaget, hade det sett ut så, då hade jag inte kört upp för en backe som kanske hade 65-70 graders lutning som värst.

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
men snälla! det är några som testar lite gränser!!!
man måste ha kul i livet, detta skadar övrigt folk ingenting. tänk alla som skadas i t ex. trädgårdsarbete? int hör jag samma diskussion om skatten och försäkringar när någon frivilligt BÖJT sig LITE för långt ner för att gräva å löpt stor risk att skada ryggen?

dessa personer som försökte utlösa lavinerna LÄR sig efter några gånger att det är jobbigt att lyfta upp skotern. inget att grina över.

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Körkort och 18årsgräns på skoter, men då kommer nog hela forumet börja grina då 95% består utav 14åriga småpojkar.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Körkort och 18årsgräns på skoter, men då kommer nog hela forumet börja grina då 95% består utav 14åriga småpojkar.
Tja, varför inte?

Något i stil med MC-behörigheterna, kanske.
Max 120cc 15-18 år.
Allt fläktkylt 18-21 år.
Alla vätskekylda 21> år.

Finns det något i modern tappning som är större än 550 fläktkylt för din del?

Men vad faan har det med saken att göra?

mr_dizzel

Medlem
22 apr 2008
22
0
1
vuollerim
klätrade i helgen i en fjäll brant på 85 grader och utlöste inte en enda lavin!!! men de kanske berode på alla fjällbjörkar som växte där i branten!! gjorde bara backen lite mer sportig!

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
vi är alla olika och vi ser olika på saker o ting ,en eloge till tråd skaparen som jag förstod var en varning till oss alla.

men precis som det urartade så finns det mäniskor som har olika erfarenheter av skoter körning en del är bättre på att hantera sin skoter än andra.
det medför att det för en person kan vara direkt livsfarligt att göra en manöver medans andra har det i ryggmärgen o kan bedömma situationen.

it is better to burn up than fade away :beer:

B

Biosteel

finns ju inte att köpa en värsting mountain skoter för inget hoppas ja ^^ ;)