Akta er... Ni som far till fjälls.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Lugna ner er lite med grabbarna jag är säker på att dom har betalat in nog med skatt och försäkringspengar under åren så dom genom det bekostar eventuell sjukhusvistelse och trasig skoter

När ni ser extreme skidåkare på tv som åker ner och löser ut laviner tror ni att alla skidåkare gör på samma sätt?

Jag tror nog resten av sverige har nog många får i hagen att förstå att om 1 gör det så behöver inte alla göra det

Så länge inte lavinen de orsakar inte ramlar ner över mig eller sker på ett förbudsområde som någon frilufts mulle känner sig tvingad att skriva en inständare i den lokala tidningen så bryr jag mig inte och det borde inte ni heller

Sedan finns det väl inte någon lag mot det dom gör direkt så jag förstår inte riktigt alla påhopp

Förresten konstigt att det inte är samma respons här på forumet när det gäller körning på vatten både vinter/sommartid åker skotern ner i plurrert så nog är det försäkringsbolaget som får stå för slantarna i de flesta fall

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Lugna ner er lite med grabbarna jag är säker på att dom har betalat in nog med skatt och försäkringspengar under åren så dom genom det bekostar eventuell sjukhusvistelse och trasig skoter

När ni ser extreme skidåkare på tv som åker ner och löser ut laviner tror ni att alla skidåkare gör på samma sätt?

Jag tror nog resten av sverige har nog många får i hagen att förstå att om 1 gör det så behöver inte alla göra det

Så länge inte lavinen de orsakar inte ramlar ner över mig eller sker på ett förbudsområde som någon frilufts mulle känner sig tvingad att skriva en inständare i den lokala tidningen så bryr jag mig inte och det borde inte ni heller

Sedan finns det väl inte någon lag mot det dom gör direkt så jag förstår inte riktigt alla påhopp

Förresten konstigt att det inte är samma respons här på forumet när det gäller körning på vatten både vinter/sommartid åker skotern ner i plurrert så nog är det försäkringsbolaget som får stå för slantarna i de flesta fall
Suveränt att någon med mitt fulla samtycke orkar ödsla tid på detta låga snack.
Full poäng på varenda rad.

Ska vi göra det än mer banalt än vad det tidigare gjorts kan vi ju morala om hur folk ens kan köra bil, för där är det ju stor fara för en själv och andra så fort man tryckt ned kopplingspedalen - och där är det bra mycket skattepengar som går åt för vård, så mycket att det blir en riktigt barnslig jämförelse.

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
kommer osökt att tänka på alla motorcycklar som blåser på i 250 km/h alt. på bakhjulet ... funderar vad dom kostar samhället per år ?

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
1. Ingen har sagt att alla skoteråkare gör sådana idiotiska saker överhuvudtaget.

2. Det finns inte många försäkringsbolag som betalar för en dränkt skoter sommartid, då dom direkt hugger på att det är felaktigt användande av skotern, en helförsäkring gäller faktiskt inte i alla eventuella situationer, kolla i försäkringvilkoren !

3. Nej det finns ingen lag mot att inte använda huvudet, men det gör inte såna tilltag bättre för det

4, Ska man gå in på andra fordon, så vilka är det där som orsakar flesta skadorna där, jo det är den klick människor som inte använder huvudet och därmed gör korkade saker som fyllekörning och att köra över sin förmåga (bakhjul, fortkörning, rallykörning, racing på väg, osv, osv)

5. Det kan hända dig om du kommer körandes nedanför ett område där det finns nån som tycker det är "häftigt" att utlösa laviner med en skoter bara för att se om dom klarar sig undan själv.

Så kontentan blir fortfarande att det är mindre smart att frivilligt försöka utlösa lavin efter lavin med en skoter och tyvär så hugger alla antiskoter fanatiker på alla sådana här saker oavsett om det är i eller utanför att förbuds område.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
4, Ska man gå in på andra fordon, så vilka är det där som orsakar flesta skadorna där, jo det är den klick människor som inte använder huvudet och därmed gör korkade saker som fyllekörning och att köra över sin förmåga (bakhjul, fortkörning, rallykörning, racing på väg, osv, osv)
Välkommen till verkligheten: Olyckor kan inträffa.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det är precis sånt där idiotiskt beteende som ger skoteråkare dåligt rykte!

Vi drabbas allihopa av att vissa pajasar inte kan sköta sig.

Kom inte dragandes med vad andra personer på andra fordonstyper (mc, båt etc) gör, det ursäktar inte vissa skoteråkares otroligt dåliga omdöme.

SKÄMMES! :evil::evil:

Matteboden

Medlem
7 mar 2007
16
0
1
Haha oj oj :) Låter nästan som att jag måste försvara mig. Om nu inte alla gnäller på han som frivilligt skulle utlösa en lavin?

Självklart är det inte smart att köra vid hängdrivor. Det vet jag NU, men jag har åka massa gånger i fjällen å aldrig sett nån utlösa en lavin.
EFTER detta inträffade så kommer jag givetvis ta det lite försiktigare, (lätt att vara efter klok) ;)

Men trotts allt, det ÄR roligt att klättra, men att försöka utlösa laviner är då knappast nånting jag kommer att göra framöver.

Det var INGE roligt att kastas ner för en backe som är rätt brant som en trasdocka och inte veta vad som händer.
Sen då man vaknar till liv tittar man upp och ser skotern rulla mot en.

Är knappast nån upplevelse jag kommer att vilja uppleva igen.
Men som sagt, jag kommer att fortsätta klätta, men med kanske lite mera hjärna bakom mina klättringar framöver :)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
1. Ingen har sagt att alla skoteråkare gör sådana idiotiska saker överhuvudtaget.

2. Det finns inte många försäkringsbolag som betalar för en dränkt skoter sommartid, då dom direkt hugger på att det är felaktigt användande av skotern, en helförsäkring gäller faktiskt inte i alla eventuella situationer, kolla i försäkringvilkoren !

3. Nej det finns ingen lag mot att inte använda huvudet, men det gör inte såna tilltag bättre för det

5. Det kan hända dig om du kommer körandes nedanför ett område där det finns nån som tycker det är "häftigt" att utlösa laviner med en skoter bara för att se om dom klarar sig undan själv.

Så kontentan blir fortfarande att det är mindre smart att frivilligt försöka utlösa lavin efter lavin med en skoter och tyvär så hugger alla antiskoter fanatiker på alla sådana här saker oavsett om det är i eller utanför att förbuds område.

Vilken skoteråkare som sänkt sin skoter i en djup sjö tror du säger till försäkringsbolaget att skotern ligger på 50m djup?

Du får nog justera din verklighetsuppfattning, dessa skotrar anmäls nog till 99.9% stulna

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Välkommen till verkligheten: Olyckor kan inträffa.
Jupp, det händer allt för ofta, men att medvetet göra nåt så ****** som att försöka fixa fram laviner om och om igen är fortfarande verkligen långt ifrån smart !!!!!

Om du kommer till en olycka där ett rattfyllo har kört över några fotgängare, har du då mer medlidande för puckot som körde ihjäl folk då han körde i fyllan, än för dom oskyldiga som dog, det var ju trots allt bara en olycka ¿¿¿

Välkommen till verkligheten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Haha oj oj :) Låter nästan som att jag måste försvara mig. Om nu inte alla gnäller på han som frivilligt skulle utlösa en lavin?

Självklart är det inte smart att köra vid hängdrivor. Det vet jag NU, men jag har åka massa gånger i fjällen å aldrig sett nån utlösa en lavin.
EFTER detta inträffade så kommer jag givetvis ta det lite försiktigare, (lätt att vara efter klok) ;)

Men trotts allt, det ÄR roligt att klättra, men att försöka utlösa laviner är då knappast nånting jag kommer att göra framöver.

Det var INGE roligt att kastas ner för en backe som är rätt brant som en trasdocka och inte veta vad som händer.
Sen då man vaknar till liv tittar man upp och ser skotern rulla mot en.

Är knappast nån upplevelse jag kommer att vilja uppleva igen.
Men som sagt, jag kommer att fortsätta klätta, men med kanske lite mera hjärna bakom mina klättringar framöver :)
Att klättra och av misstag starta en lavin är en sak, men att medvetet försöka starta flera laviner är en annan.

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Jag har en känsla av att personerna i fråga inte är myndiga, för viken normal person med vettig ålder sysslar med sånt skit?
Vilken skoteråkare som sänkt sin skoter i en djup sjö tror du säger till försäkringsbolaget att skotern ligger på 50m djup?

Du får nog justera din verklighetsuppfattning, dessa skotrar anmäls nog till 99.9% stulna
Vilket fortfarande höjer försäkringskostnaden för de som sköter sig.

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag anses vara en "relativt" sansad person av mina vänner (ni vet ju inte vilka de är :laugh:)
detta till trots har även jag löst ut någon liten lavin men då i syfte att dra iväg den innan någon annan lyckas när snö mängden blivit avsevärt större dvs i förebyggande syfte ,men i bland har det bara blitt lite kanaler i snön ,det var inte dags snön låg stadigt.kul ändå ;)

om det är dumt att göra så kan ju inte jag bedömma tydligen ,men jag tror att det var ungefär så camata menade ,jag tror inte att han är en dummskalle med dödslängtan.
men det är kul när adrenalinet pumpar lite lagom ,eller hur:hello:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
jag anses vara en "relativt" sansad person av mina vänner (ni vet ju inte vilka de är :laugh:)
detta till trots har även jag löst ut någon liten lavin men då i syfte att dra iväg den innan någon annan lyckas när snö mängden blivit avsevärt större dvs i förebyggande syfte ,men i bland har det bara blitt lite kanaler i snön ,det var inte dags snön låg stadigt.kul ändå ;)

om det är dumt att göra så kan ju inte jag bedömma tydligen ,men jag tror att det var ungefär så camata menade ,jag tror inte att han är en dummskalle med dödslängtan.
men det är kul när adrenalinet pumpar lite lagom ,eller hur:hello:
Moraltanterna här spräcker väl någon viktig pulsåder om de låter adrenalinet pumpa ett tag.

Var är tråden där alla ska mässa om hur riskfyllt fallskärmshoppning, dykning, snowboard, folkrace och Counterstrike (skolskjutningar) är?

Vin Diesel i "xXx" kunde inte ha sagt det bättre: "I live for this shit!"

(och ni stackars "skattebetalare" kan ju rannsaka er själva i frågan om kostnader, så här i deklarationstider. Ni gör väl inga gnidna avdrag?
Ni som skenförsäkrar (eller tidigare gjort) skotern på mamma/pappa har fö ingen talan i denna tråd ang. försäkringskostnader :boring:)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Camata, för varje inlägg du skriver i den här tråden blir det allt tydligare vilken nivå du verkar befinna dig på. Rätt låg sådan.

Du beter dig som en idiot, utlösa laviner, vad tänker du med??

Du får tycka vad du vill om t ex folkrace, men det är "tack vare" folk som CAMATA som det blir allt fler förbud!!! :evil:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Maverick

Precis vad jag menar men dom som kör på vatten (bla jag) får inte utså den mängd skit dessa grabbar får, jag förstår inte riktigt var denna "lavin" av moraliseringar kommer från igentligen som någon annan redan sa det är inte farligare än fallskärmshoppning etc etc så vill dom göra det utan att skada någon annan så låt dom göra det, tycker varken att vattenkörning eller detta är något problem

Vidare så hänvisar jag till ett tidigare inlägg från mig

Erikberg
Jag hoppas verkligen att du aldrig gått mot rött kört för fort glömt blinka i en korsning för som du sitter och kastar skit på andra så hoppas jag VERKLIGEN du är vitare än den vitaste nyfallna pudersnön ;)

Kör du för fort på vägen finns ju faktiskt chansen att du kör på någon annan oskyldig person, att köra där det finns lavinrisk skadar du om du har otur endast dig själv

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Till killen som startade tråden.
Om någon politiker i Stockholm råkar läsa din tråd nu hur ska vi tackla det tycker du det torde ju resultera i diskutioner om utökade förbudsområden var det de som var syftet eller.
När man kontaktar snofeds kansli i Sollefteå ska man härnvisa dom vidare till dej då eller..............jag bara frågar.
O ni som kör uppför fjällsidor oftast inom förbudsomr hur har ni tängt er framtiden vad resulterar det här i ilånga loppet tänker ni över huvud taget på det .........troligen inte.
Förbudsivrarna vill inte få förbud bara för att dom mött mej på leden mellan Dörrsjön o Lunddörrstugan troligen är det dom som var o klättrade uppe i Tjorventjakk som har väckt förbudivrarnas intresse.

Tänk på det när ni ska ut o "klättra" till hälgen.

O ni som åker runt o utlöser laviner, visst det är hel ok för mej men finns det en promilles risk att någon annan drabbas o det gör det då är det åt He.......