2019 Lynx ranger 49 pro tråden

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Skulle gissa på att dom flyttar upp kylaren, och kapar bort lite av luftstyrningen så att den går in under huven igen..

Du får gärna fråga dem vad som gäller.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Även jag fick samtal av återförsäljaren så min ska in för att fixa kylaren mm. Frågade inte heller men skulle ta typ 30min.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Gummigrejen ska runt nedre röret på kylaren, sen ska man kapa bort lite från ena sidan på luftstyrningen och vinkla upp kylaren lite.
Brickan ska monteras på gummiupphängnigen på ljudämparfästet närmast kjedjehuset.
Kan fota beskrivningen jag fick med, valde i samråd med ÅF att montera sakerna själv för att slippa åka 20 mil.
 
Reactions: Beretta

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Min var in igår på fixen, men glömde bort att fråga om det ska skrivas eller stämplas något i boken för att intyga att man åtgärdat felet? Så inte garantin äventyras tänkte jag mest.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Varit in med min för åtgärd och frågade då om kvitto eller stämpel men var inget man fick.
Någon som satt på en lägre ruta på sin 49 pro? Funderar på den som är 43cm
 

Rangerjoe

Ny medlem
5 jan 2019
3
3
3
Umeå
Varit in med min för åtgärd och frågade då om kvitto eller stämpel men var inget man fick.
Någon som satt på en lägre ruta på sin 49 pro? Funderar på den som är 43cm
Tänkte att standard högrutan funkar för touring och finkörning. Vid all annan körning är rutan bara i vägen. Beställde en plastbit som kallas mittre vindavvisare mest för syns skull. Funkar perfekt.
 

Attachments

Reactions: mrplasma

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Tänkte att standard högrutan funkar för touring och finkörning. Vid all annan körning är rutan bara i vägen. Beställde en plastbit som kallas mittre vindavvisare mest för syns skull. Funkar perfekt.
Är det bökigt att ta loss rutan? Har inte hunnit kika på det
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Den sitter bara fasttryckt i gummipluppar så det är ett femsekundersjobb att ta loss. Se bara till att du inte trycker in plupparna när du ska dit med rutan igen, det är hemskt lätt att dom åker in genom hålet och försvinner. Brukar spraya på fönsterputs eller liknande då jag ska trycka dit rutor, smörjer en kort stund men dunstar bort helt utan att lämna något kladd.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Någon fler än jag som tycker framdämparna är mediokra...har dom i hårdaste läget och tycker dom beter sig som två cykelpumpar... ??

Även skidorna skulle behöva uppgraderas...hmm, blir dyrt de här :D
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Dämparna är inga racedämpare direkt.. men de är nog för att kunna hålla nere priset lite på en annars välutrustad maskin. Skulle sitta fint med några öhlinare på den:). Upplever också vissa brister med skidorna. Främst vid backning då bakänden inte är tillräckligt brättad. Sen är dom väl i smalaste laget för att bära upp den ganska tunga skotern vid smygkörning i skogen. Har dom asymetriska belagen på min å de hjälper till endel för bägge ''problemen''
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Någon fler än jag som tycker framdämparna är mediokra...har dom i hårdaste läget och tycker dom beter sig som två cykelpumpar... ??

Även skidorna skulle behöva uppgraderas...hmm, blir dyrt de här :D
Dämparna i sig är nog inte just sämre än de som sitter på exempelvis Summit X, dom är bara inte renoveringsbara. Sen att dom klätt in dämparna i fjädrar från kulspetspennor är en annan sak och att dessa dämpare har kort justermån för spänningen är också dåligt. Dom flesta handlare brukar ha en ganska rejäl lådda med överblivna gamla stötdämparfjädrar i sina gömmor, kolla där du köpte skotern om dom inte har ett par lite hårdare fjädrar du kan få låna och prova först innan du byter hela rasket. Jag tror man kan komma rätt långt bara med rätt fjädrar.
 
Reactions: Beretta

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Har nya rangern med 600r motorn "short shaft" sekundär axel som det står i broschyren, dvs löstagbar qrs? Förmodligen en felskrivning.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Åkt på SLP PP tidigare och gillade verkligen hur de går i snön. Passar min körning väldigt bra.
Lynx DS skidor är väl i princip kopior på PP, eller?? Första DS-skidan var kanske ännu mera lik än den nya visserligen.
Märker du verkligen skillnad?

Jag kan tycka att min Boondocker är lite nervös och självstyr lite under vissa förutsättningar med originalskidorna, men så har jag ju också hårdare framfjädrar och dämpare. Tror du ska vänta med skidbytet tills du styvat upp framdämperiet som du vill ha det och provkört lite, jag skulle då i alla fall INTE vilja ha ännu nervösare/vassare skidor än de som sitter på nu så ett par PP vore nog mitt sista val.
Lyckas jag lägga rabarber på ett par Polaris gripper kommer jag däremot testa dom.
 
Reactions: Beretta