2019 Lynx ranger 49 pro tråden

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Nja blev lite minde nervös. Den går dock alldeles för lätt upp på en skida när jag svänger på led, innerskidan är i luften hela tiden... och den dyker även ner vid lössnö körning..
Blir inte klok på denna framvagnen... börjar misstänka att jag har Toe In eller nåt annat som spökar. Vad är lämplig To Out på denna maskin? Och hur mäter man lättast upp det? Eller är det bara att ställa på plant underlag och ta fram tumstocken?
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Nu har jag väl inget facit men noterade att toe in/out justeringen ändras lite då maskinen fjädrar. Så därav har jag den då den är i utfjädrat läge lite drygt 10mm toe out för att den aldrig ska bli toe in. Mätat ut centrum på skidorna längst bak och fram och sedan mätat med en meters stållinjal. Men de är ju en smal maskin. Ska man åka fort i kurvor på led får man nog leta nått annat
 
Reactions: mas

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Jo inte är jag ute efter någon ledmaskin, förstår ju att den har sina begränsningar. Men den ska ju inte gå upp på en skida i 10 km/h och svaga kurvor.. ska mäta upp Toen när jag kommit hem.
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Hade mina justerade i princip raka ifrån början men då var den hopplöst vinglig med skidorna på det smalaste. Har dom i mitten nu och ändrat till en aning toe out och nu känns den väldigt välbalanserad
 
Reactions: Beretta

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Jahapp då va 2020is modeller släppta.. å 49an får den nya easyrideboggien... blir intressant å se om den flyter upp snabbare i snön
 
Reactions: mrplasma

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Uppdatering:
Kollade av Toe In\Out på min 49:a... helt åt helvete, båda stod rejält fel.
Ringde Crossfix i Piteå som tipsade om att sätta 10 mm toe out, mätt på bultarna som håller styrstålen..

Nyss hemkommen från en testkörning kan jag meddela att det är HELT avgörande på hur skotern upplevs. Fy fan vilken skillnad!!!

Helt plötsligt känns det dessutom som om framdämparna ”fungerade”...nästan så att jag får ställa ner dem från hårdaste läget nu.

För skoj skull tog jag verktyget (14 U-nyckel) med mig ut och testade lossa en skida och vrida knapp ett halvt varv, bara för att se om det skulle märkas... flyttade väl skida någon halvannan mm tillbaka inåt.

Blev klart spårkännsligare efter leden. Stannade och flyttade tillbaka och den slutade spåra. Faan att så lite kan göra så stor slillnad i körupplevelsen..
 

Sundvall_

Medlem
17 apr 2018
14
2
3
29
Töre Norrbotten
är det någon som har haft in sin maskin för att den är så ryckig mellan 0-30km/h och fått något åtgärdat? är fantastiskt nöjd med skotern förutom att den inte går att krypköra med. fick svar då jag påpekade det att dom är kalibrerade för lössnö, men det var ingen boondocker jag köpte det var en light utility maskin som ska funka till allt. min sambo vägrar köra den och min far som kört skoter iprincip hela sitt liv vill inte låna den han kör hellre med sin gamla 49 från 2012.. är jag ensam om det här eller upplever ni andra samma sak? jag har 600R motorn. 900 ace har 826 ramper såg jag och 600R 971 ramper men är inte påläst om p-driven så jag kan ingenting om det.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Upplever samma sak, sjukt ryckig i lågfart under 30 km/h. Fick höra att en uppdatering ska vara på väg från Finland, men vet inte när och vad som ska göras. I min familj är jag den enda som vill köra skotern, pga den ryckiga lågfarten. Jag vill också känna att jag har en riktig skogskrypare. Har 600 R motorn i min.
 
Reactions: Sundvall_

Sundvall_

Medlem
17 apr 2018
14
2
3
29
Töre Norrbotten
Upplever samma sak, sjukt ryckig i lågfart under 30 km/h. Fick höra att en uppdatering ska vara på väg från Finland, men vet inte när och vad som ska göras. I min familj är jag den enda som vill köra skotern, pga den ryckiga lågfarten. Jag vill också känna att jag har en riktig skogskrypare. Har 600 R motorn i min.
låter bra det. det ska jag fråga min åf imorgon eller på måndag får vi se vad dom har att säga om det. :)
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Vad är skillnaden på nya easyride-boggien på 2020 vs den som sitter på 2019? En till fråga, Är bakändan ledad på 2020 eller är den alltid låst i uppflippat läge?
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Är det någon som har vitt bukskydd på sin maskin?
Beställde det till min för snart ett år sedan, fick betala för det vid leverans av maskinen i december men har fortfarande inte fått något, jävligt klent av brp/lynx tycker iaf jag
 

Sundvall_

Medlem
17 apr 2018
14
2
3
29
Töre Norrbotten
Har du kollat med ÅF?
Jajjamen idag var jag in och surrade med dom på kalix maskiner. det gjordes 2 stycken "Case" till brp, min och svärfars maskin så då får vi se. ena säljaren på kalix maskiner hade provat deras demo och han höll också med om att den var nervös/ryckig att smyga med. hade varit bra om alla med 49an med 600r motorn åkte in till sin åf och ber dom göra ett case om man upplever sin maskin ryckig så det sätter lite press på brp att dom tar fram en lösning.
 

Sundvall_

Medlem
17 apr 2018
14
2
3
29
Töre Norrbotten
Är det någon som har vitt bukskydd på sin maskin?
Beställde det till min för snart ett år sedan, fick betala för det vid leverans av maskinen i december men har fortfarande inte fått något, jävligt klent av brp/lynx tycker iaf jag
ville ha det på min då jag beställde men det var restat till februari fick jag höra när jag var in i början på december och gjorde klart med tillbehören så tog ett svart.
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Jajjamen idag var jag in och surrade med dom på kalix maskiner. det gjordes 2 stycken "Case" till brp, min och svärfars maskin så då får vi se. ena säljaren på kalix maskiner hade provat deras demo och han höll också med om att den var nervös/ryckig att smyga med. hade varit bra om alla med 49an med 600r motorn åkte in till sin åf och ber dom göra ett case om man upplever sin maskin ryckig så det sätter lite press på brp att dom tar fram en lösning.
Pratade precis med verkstaden på Kalix Maskiner och dom hade aldrig hört talas om att det skulle vara något problem med 49:an :oops:
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Jag har klagat lite hos min handlare men jag är av sorten som inte kan vänta så har byggt ett eget variatorkit till min maskin... är väl inget jag rekommenderar egentligen men nu växlar den mer som jag vill iaf
 

Sundvall_

Medlem
17 apr 2018
14
2
3
29
Töre Norrbotten
Pratade precis med verkstaden på Kalix Maskiner och dom hade aldrig hört talas om att det skulle vara något problem med 49:an :oops:
Haha. Ja vad ska man säga. Vem pratade du med? Jag har varit in dit ett antal gånger i andra ärenden och då har jag passa på att fråga och då sa en av killarna i verkstan att jag är inte den första som klagar på att dom är hopplös att smyga med. Jag har dock inte bett dom i verkstan göra nått case det har säljaren fixat.
 

Blobb

Rookie sledder
18 dec 2017
22
1
3
Nån som har fått till variatorerna för krypkörning?... å svara INTE köp variatorkit.!!!
Om någon som fått till dom med andra fjädrar eller vikter, vilka i så fall??
 

Sundvall_

Medlem
17 apr 2018
14
2
3
29
Töre Norrbotten
Det blir skillnad om du shimsar ihop primären så rörliga skivan ligger närmare remmen. Finns shims att köpa från BRP. Ju närmare desto bättre.
På min maskin ligger den på 0,40 - 0,45mm med ny rem och då pressar jag ner bladmåttet mellan rem och skiva. Svärfar har en likadan maskin och hans är precis likadan som min så jag köper inte att skivan är för långt ut mot remmen..