2019 Lynx ranger 49 pro tråden

Rangerjoe

Ny medlem
5 jan 2019
3
3
3
Umeå
Har ni hunnit få några mil på dom? Intressant å höra vad ni tycker.. främst över 600r motorn
Har kört ca 14 mil med min 49 ranger pro med 600r motorn. Måste säga att det är en stor skillnad mot tidigare 600 motorer. Känns rapp dirket från låga varv. Gäller att vara lätt på tummen om man vill smygköra. Dock inget monster när man kommer upp i högre hastigheter men kanske inte vad man ska förvänta sig hellre. För enbart krypkörning är 900 ace trevligare.

Jag är helnöjd med skotern. Följsam och mångsidig. Grym framkomlighet. Extremt lätt att lägga på skrå och busa runt med. Lite vinglig på spåret, ingen ledsmiskare. Men inga bekymmer om man anpassar körstil. Fin att skjutsa på även om jag inte valt att satsa på ryggstöd. Går toura runt med frugan bakom.

Kommer komplettera med en mindre dyna inför äventyrsåkningen med grabbarna. Tror även att lastbågen ryker då också
 
Reactions: riderone och Nitrox

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Har kört ca 14 mil med min 49 ranger pro med 600r motorn. Måste säga att det är en stor skillnad mot tidigare 600 motorer. Känns rapp dirket från låga varv. Gäller att vara lätt på tummen om man vill smygköra. Dock inget monster när man kommer upp i högre hastigheter men kanske inte vad man ska förvänta sig hellre. För enbart krypkörning är 900 ace trevligare.

Jag är helnöjd med skotern. Följsam och mångsidig. Grym framkomlighet. Extremt lätt att lägga på skrå och busa runt med. Lite vinglig på spåret, ingen ledsmiskare. Men inga bekymmer om man anpassar körstil. Fin att skjutsa på även om jag inte valt att satsa på ryggstöd. Går toura runt med frugan bakom.

Kommer komplettera med en mindre dyna inför äventyrsåkningen med grabbarna. Tror även att lastbågen ryker då också
Håller med dig. Har fått ihop dryga 10 mil. Allt känns bra, fin dämpning, rapp 600:a (Etec) och väldigt svår att krypköra under 30km/h, märkligt nog...då detta ska vara en skogssmygare i mina ögon. Det är det enda jag stört mig på. Få se om det blir annorlunda när "inkörningen" släpper. Annars gissar jag att jag kommer byta fjäder i variatorn som gör att det går att krypa på ett bättre sätt.
MEN som sagt, i övrigt en kanonmaskin, grymt nöjd hittills. :)
 
Reactions: trooper

Jonsson79

Ny medlem
6 jan 2019
1
0
1
44
Älvsbyn
49 mil med min 600r.
Ogillar smygkörningen, alldeles för ryckig så det kommer att åtgärdas.
Sen har dom tagit bort tempmätaren (siffrorna ) i multidisplayen, som fanns på 2018 modell, vilket känns dumt på ett ”arbetsfordon”.
I övrigt så är jag väldigt nöjd med maskinen!
 

mrplasma

Välkänd medlem
6 okt 2007
197
23
18
Byn i Norrbotten
49 mil med min 600r.
Ogillar smygkörningen, alldeles för ryckig så det kommer att åtgärdas.
Sen har dom tagit bort tempmätaren (siffrorna ) i multidisplayen, som fanns på 2018 modell, vilket känns dumt på ett ”arbetsfordon”.
I övrigt så är jag väldigt nöjd med maskinen!
På 900 xtrim 2019 finns det tempmätare
 
Reactions: Widman

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Vad det gäller "ryckigheten" så verkar BRP gjort startgropar i alla viktarmar till P-drive. Så att bli av med denna ryckighet kräver nog att man tar fram slipstiftet och filar bort kanten mellan grop och ramp lite. Att bara byta fjäder kommer knappast hjälpa särskilt mycket är jag rädd.
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Startgropar? Nja nu har jag ju inte tagit lös viktarmarna men tog lös remmen och tryckte ihop primären för att kunna se och känna på dom. Inga gropar på min 49 600r -19 iaf. Har bara kört 7-8 mil och upplever de också lite svårt att smyga. Främst i farter under 10km/t. Har sträckt remmen då den var väldigt slak vid leverans och de blev då bättre men inte perfekt. Motorn bluddrar/ går lite orent mellan 2500-3000 varv och de är också då maskinen upplevs rycka. Första tanken var att de är ett inkörningsfenomen men blir de inte bättre då inkörningen är avklarad så blir de nog en ny fjäder med mjukare starttryck. Ni andra som har kört lite längre har ni justerat variatorremmen? Och finns bluddret på era maskiner? I övrigt en kanonmaskin så här långt. Upplevs otroligt välbalanserad och lättkörd trots sin storlek. Mycket bättre än rex2 chassiet.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Alla ramper jag sett har gropar, mer eller mindre.
Hittade inte direkt lysande bild, gammal bild så det finns fler ramper nu, men alla ramper har en mer eller mindre markant kant som rullarna går ner bakom i nolläge dvs en startgrop.

Vill man ha ner "ryckigheten" så är nog enda sättet att sänka ingreppsvarvet och ett led i det är att mjuka av kanten på gropen. Nackdelen är att den antagligen blir mer benägen grilla rem vid snigelfartskörning då den inte greppar i lika hårt direkt.ramper.jpg
 
Reactions: niak och trooper

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Ska undersöka mer noggrant då jag är i garaget igen. Skotern startar supermjukt och har lågt inslagsvarv (2000rpm typ) men när man sen ska försöka hålla den i jämn fart under 15km/t på ett underlag där det går lätt, exempelvis en led, så känns den orolig. Kan hända att vinkel från början på viktarmen är lite för brant och då den rullar över den kanten växlar den på ganska snabbt och maskinen upplevs rycka iväg. Tyckte dock att då jag kikade på mina viktarmar tidigare att dom såg ut att ha en jämn båge. Får utredas vidare. Ska köra hela inkörnings programmet innan jag börjar byta några prylar iaf
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Om man nu filar bort kanten (förrutsatt att den finns) lär man ju måsta ha en fjäder med hårdare starttryck eller ändra till ett högre klick. Ställer man primären på 5an nu borde man ju känna om den blir bättre eller sämre. Tänker brantare vinkel kräver mer varv för att växla på å då upplevs de inte i samma grad att de rycker. Eller tänker jag helt fel?
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Jag svarar väl åt mig själv då. Har fått till min maskin riktigt bra nu för att smyga med. Har bytt Pivot skruven till en 2 gram lättare på varje viktarm plus att jag har den i läge 5 på clickern och remmen rätt justerad. Nu är de inga problem att smyga och den svarar bra. Varvar för lite men den går ju på inkörningsprogramet fortfarande så antar att varvet kommer öka med tiden. För att va helt nöjd skulle jag ju vilja att den betedde sig som den gör nu med clickern på 3 för att kunna finjustera åt bägge håll om de skulle behövas i framtiden. Men fortsätter köra så här nu tills inkörningen är klar
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Blev 8 mil till idag, trots lite snö.
Gillar boggifjädringen enormt, framdämparna är ok men inte mer än så.
Var aktsam när du lossar rutan, gummiplopparna i huven lossar lätt och försvinner..
 

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Jag är också riktigt nöjd med fjädringen. Trots "snikdämpare" så går den riktigt fint även när de är riktigt gropigt. Vikten på maskinen gör väl säkert sitt också för komforten och den lär man väl slita ont för om de blir riktigt mycke snö.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Tvåtaktarna verkar ha 971-ramper, (om jag ny mins rätt sen i fredags), och dom har faktist i princip ingen grop, se där =)
Mekarna hos min ÅF höll på och experimenterade lite i slutet på förra veckan och dom chimsade bla.a ihop primärvariatorn lite så skivorna hamnar hamnar närmare remmen i "tomgångsläge", detta gjorde tydligen inslaget lite mjukare
 
Reactions: Widman

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Nu vet jag ju inte om jag är ensam med min upplevelse men problemet jag upplevde tidigare var inte att den greppade in hårt utan att efter den rullat iväg i princip gick 15 km/h på direkten.. svårt att köra saktare helt enkelt. Tror inte att shimsa ihop primären löser det problemet. Min tillsvidare lösning står de om högre upp och jag kör på så tills maskinen ger full effekt och får då se hur de funkar. Någon som provat något annat med bra resultat får ju gärna skriva om de o så fall. Dock svårt och onödigt att mixtra för mycke innan innkörningen är avklarad
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Har en bekant med en 49 600r som efter 5,5 mil har råkat ut för att främre kylaren har legat för nära avgassystemet och det har gjort att det nött hål i anslutningen.
Detta är tydligen den 2 maskinen det händer på enl. ÅF där han köpt maskinen.
Har kollat på min och jag har ca: 1 cm mellan avgassystemet och anslutningen på kylaren, käns som det inte borde vara något problem på min, med det avståndet.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Har en bekant med en 49 600r som efter 5,5 mil har råkat ut för att främre kylaren har legat för nära avgassystemet och det har gjort att det nött hål i anslutningen.
Detta är tydligen den 2 maskinen det händer på enl. ÅF där han köpt maskinen.
Har kollat på min och jag har ca: 1 cm mellan avgassystemet och anslutningen på kylaren, käns som det inte borde vara något problem på min, med det avståndet.
Är väl inte helt ovanligt med små designmissar vid ett chassiebyte. Är det ett återkommande fel blir det ju en bulletin på det.
 

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Hämtade ut min 49 600r till jul men inte hunnit köra än. Tog bla stora linq-boxen då man får med mycket när det behövs men den känns jäkligt stor när det inte behövs så att säga. Funderar på en mindre när man nöjeskör mer. 40l linq adventure tunnelväska verkar intressant. Dock ej sett den live. Någon som har en sådan? Erfarenhet av den? Borde ju bli lite smidigare tänkte jag.
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Hämtade ut min 49 600r till jul men inte hunnit köra än. Tog bla stora linq-boxen då man får med mycket när det behövs men den känns jäkligt stor när det inte behövs så att säga. Funderar på en mindre när man nöjeskör mer. 40l linq adventure tunnelväska verkar intressant. Dock ej sett den live. Någon som har en sådan? Erfarenhet av den? Borde ju bli lite smidigare tänkte jag.
Jag har den på min, väldigt fin väska måste jag säga, men funderar på att köpa den stora så man har båda två, precis som du säger den mindre är helt perfekt till när man ska ut och nöjesköra det ryms mer än man tror i den faktiskt och den känns väldigt rejäl och fin i kvaliten, tubsäcksöppningen är fin och håller tätt bra! :)
 
Reactions: V Edge

Widman

Medlem
9 jan 2019
47
23
8
39
Arjeplog
Tråkigt med läckage. Kikat på min och antar att de är värmeskölden som sitter över skarven mellan pipan och ljuddämparen som skavt mot rören som leder fram till kylaren med elfläkt. Försökte bryta å bända lite i avgassystemet för att så om jag får de att ta men på min verkar de lugnt. Rören sitter med ett klämfäste på de högra staget till pyramiden och går om man lossar på skruvarna att justera lite.