2014

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Ska man jämföra mot tex skidoo summit så hamnar man på en summit sport 600 och en sådan kostar något mindre än en phazer mtx i usa. Det svenska sortimentet på mountainmaskiner med 550 finns inte, x-trim klassas knappast som en mountain utan snarare som ledmaskin/crossover.
Så att jämföra mot en 550 är inte rättvist i detta fallet anser jag, då det är maskin per krona som blir intressant.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Vad tror ni om 2014, det börjas att spekuleras nu om lite större förändringar.
Jag hoppas ! inte för att jag ska ha en 2014 men därför att priserna på dom gamla modellerna ska dyka :)
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Rykten--rykten och mera rykten! Bara för att de är skrivna på engelska så är de inte mera sanna än de spekulationer som redan ligger här på forumet...

Men jag hoppas att Yamaha utvecklar en riktig 2-taktare med DI för snöskoter och placerar den i en egen maskin som slår knock på skotervärlden, istället för att tillverka något åt de där gröna åbäkena.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Det spekuleras i ett samarbete mellan Yamaha och Arctic Cat borta på Ty4stroke-forumet då Arctic Cat tappar Suzuki som motortillverkare 2015(?). Den som lever får se, Yamaha kanske köper upp hela AC?
Jag läste att Artic Cat efter 2014 enbart ska ha egentillverkade motorer. AC betalade 79,3 miljoner dollar kontant för att bli av med Suzuki.
Det finns ett förslag om att totalförbjuda 2-takts utombordare. Även om förslaget inte går igenom så tvivlar jag på att Yamaha skulle sätta en sådan motor i en modern skoter då skotrar kan vara nästa måltavla. Jag tror Yamaha fortsätter sätta in servostyrning i fler modeller och att andra tillverkare följer efter.

http://www.di.se/#!/artiklar/2012/5/29/forbud-hotar-gamla-fritidsbatar/
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Står väl ingenting där om ett förbud emot 2T?
Gamla skit motorer vist, men skiljer en del på en 70 tals 2hk penta och dagens DI 2T.