2014

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
http://snowmobiles.yamahablogs.ca/ ("Who knows, there might even be a little something planned for us snowmobilers!")

Kanske blir nå annat än..... ja nå annat till 2014:confused: , Men man har ju hoppats förgäves i några år nu :Cry:

Har dom inte hittat på nå nytt och BRA om 5 år när jag gått ut universitet så är polaris nästa...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Med dagens utveckling så vette fan hur skotrarna ser ut om 5år. Man ska nog inte vänta sig att nån tillverkare har kvar samma chassie då:p
Och skulle Yamaha inte gjort några större nyheter innan dess kan dom nog lägga ner tillverkningen av snöskotrar^^
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Man kan ju alltid hålla tummarna.. dock är det ju i dagsläget svårt att se hur man kan förbättra skotrar rent generellt, visst vikt och ny motor för yamaha's del men vafan de flesta nya skotrar går ju rikigt bra..

Byta bort dubbla a-armar i framvagnen mot MacPherson ( http://en.wikipedia.org/wiki/MacPherson_strut ) eller typ triplex upphängning (köningsegg mf vågrätta dämpare). Bätte boggieupphängning (typ polars rush fast utan att sno deras patent). Kanske en dömpare i sadeln som snowvolverine ville ha.. Alla kostar i utveckling och jag ser inte riktigt någn fantastisk förbättring?

Njae jag tror nog yammaha siktar på en eco motor i nästa generation Viking, kanske också en diesel i Viking och sen blir det mer subtila upgraderingar av övriga sortimentet..

Tänk dig en eco diesel viking med servo.. varenda norrlänning skulle ha en!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Diesel skulle ju även bli skittungt. Det är ju inte direkt så att det kryllar av ATV diesel än fast polaris gjorde en för typ 10år sedan..

Sen angående att det är svårt å se vad som kan bli bättre. Så tänkte man nog för 5-10år sedan också=)
Som kuriosa så uttalade sig ju Chefen på USAs patentverk 1899 att "Allt som går att uppfinna är redan uppfunnit". Han hade som tur är väldigt fel=)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Diesel skulle ju även bli skittungt. Det är ju inte direkt så att det kryllar av ATV diesel än fast polaris gjorde en för typ 10år sedan..

Sen angående att det är svårt å se vad som kan bli bättre. Så tänkte man nog för 5-10år sedan också=)
Som kuriosa så uttalade sig ju Chefen på USAs patentverk 1899 att "Allt som går att uppfinna är redan uppfunnit". Han hade som tur är väldigt fel=)
Polaris, arctic cat och kawasaki har ju en diesel atv nu, John Deer kör en diesel UTV.. Men visst finns det vissa bekymmer att lösa innan allt funkar perfekt (men vi sa ju 2014 nu.. :)

Som sagt eco disel viking EPS där är framtiden.. :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jo men hade diesel vare knugen på arbetsmaskiner så hade alla tillverkat haft ett helt gäng.
Nu är det väl mest bönder som får avdrag för dieseln som köper dem :p
Men framtiden får utvisa ;-)
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Haha! Det är bara i Yamaha-avdelningen man hittar en tråd som heter "2014" innan 2013:s maskiner nått kunderna.

Men visst, hoppet är det sista som överger människan! :D

Skämt och sido, det skall bli kul att se vad de har för ess i rockärmen inför nästa säsong.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
I mina ögon är Yamaha forfarande Nr1. Tänk att köra 2takt, rackel, mek, skruva, kolvbyte, vevlager, 2t olja, cylinderbyte, förgarsarjusteringar, går för fett, för tunt, insugsgummi. Vissa 2t skall det bytas kolvar redan efter 300mil för att garantier ska gälla. Dessa saker är i högsta grad verklighet även på -2013. Kolla beg annonser på 2t, skotrar som är bara något år gammal, de flesta är nyrenoverade med nya kolvar och dyl.

Sen kan man ju även diskutera yamahas fördel på remslitage... jämfört med brps 800. Det en brp ägare lägger på remmar är ju helt sjukt. Har en kompis som körde upp fem remmar på en helg i fjällen.

Har sagt det förr tänk den ski-doo som du plockar ut- 240-270hk på... Alla mina 4t yamaha har gått som klockor med minimal service. 1000mil på tex en apex är ju ingenting. 1000 mil på xtrim/summit/m8, nja lite skillnad är det. Jag köper att nytron är tyngre för det är skillnad i hållbarheten. Men visst det är nog dags för något nytt för Yamaha
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Lastbilar håller extremt bra, 100000 mil utan motorrenovering är mycket vanligt. Dock tycker jag ändå att det är mycket roligare att köra motorcykel.

Hoppad verkligen att Yamaha rycker upp sig till 2014, det är redan många år för sent.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Lastbilar håller extremt bra, 100000 mil utan motorrenovering är mycket vanligt. Dock tycker jag ändå att det är mycket roligare att köra motorcykel.

Hoppad verkligen att Yamaha rycker upp sig till 2014, det är redan många år för sent.
Så sant, problemet med yamaha är att dom helt enkelt är för tunga.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Lastbilar håller extremt bra, 100000 mil utan motorrenovering är mycket vanligt. Dock tycker jag ändå att det är mycket roligare att köra motorcykel.
Än så länge känns som att sätta sig på en moped när man kör en 800 jämfört med en nytro turbo;-)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har sagt det förr tänk den ski-doo som du plockar ut- 240-270hk på...
Typ en Renegade lr MXZ 1200 tänker du då?

Jo Yamaha är duktiga på göra motorer. Men det är väl det enda också=)

Sen är en ren gissning från min sida att vikt jagandet är en del i att många skotrar käkar rem och att Yamaha klarar sig så bra. En konstruktion i betydligt kraftigare material kommer såklart även flexa mindre än en i tunnare material.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
För mig är yamaha nr 1, men då kräver jag inte att skotern väger 200 gram och ha ganska hög chans att gå sönder (jämnfört med yamaha). jag har inga som helst problem att har roligt med min skoter och kör ifrån mina kompisar på led(Summit 600, switchback 700,....tundra....) och i pudret går min minst lika bra att leka med. Men då är jag bara en person, och yamaha har mycket att tjäna på om dom skulle lyckas få några "daredevils" å sånt.

Dom har även en stor lucka mellan 500cc och 1050cc där jag skulle passa in som bäst, så en 2 cylindrig 4T på 700cc, 100-120hk hade vart min dröm.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Typ en Renegade lr MXZ 1200 tänker du då?
Tanken var ironi, ingen ski-doo som helst skulle aldrig hålla för så mkt hk. Det är kanske bara jag men när jag hade min warrior och provade en xp-800, det första jag helt ärligt tänkte på var mamma-mu sången "lite rassel och lite pling" allting kändes tunt och epigt. Vill inte starta märkestjafs, utan det är bara min personliga uppfattning. Om det är någon som vill ge bort en -13 summit tar jag gärna emot den som andra skoter! Det är svårt att hitta skotern som har allt... Tjänstevikt 150kg 174" men känns som en 121" 300hk och drar 0.5L/mil
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Än så länge känns som att sätta sig på en moped när man kör en 800 jämfört med en nytro turbo;-)
Det har du så rätt i. Yamaha har fördelar, absolut!
Hållbarheten är en av dom samt att det är "lätt" att få mycket hållbar effekt.