2-taktsolja.

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
köper 20L dunkar med texaco motox 2t sx som ovan, köper det via åkeriet och får väll pröjsa en 500ing för en 20l
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag beställde på Lantmännen maskin Umeå runt 900kr för en 25l dunk (det var alltså endast 2t oljan)
Måste rätta mig själv nu när jag äntligen fått oljan.. Den gick på 1690kr för 20 liter. Men de har den hemma nu på Lantmännen maskin Umeå i 20 l behålllare iaf.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Kör på Biltemas helsyntetiska 2T olja. Funkar super till ett lågt pris. Oljan är i realiteten Statoil Raceway 2T så det är ju ingen dålig olja. Men till under halva priset än om man skulle köpa den på Statoil. DESSUTOM - nu släpper Biltema den på 4 liters dunkar till ännu lägre pris. :)
Fritt från minnet: Biltema har bytt leverantör från Statoil till något annat.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Är du säker på det? Hade dom gjort det borde det rimligen ha debatterats på Flashback. :bigsmile:

EDIT - visserligen kan flera 2T helsyntet vara röda till färgen men Biltemas är det fortfarande... liksom Statoils.
Statoil Raceway 2T (helsyntet) är inte röd till färgen, jag har kört den oljan i två år och den har aldrig varit röd från att jag började med den tills nu iaf? Mer gulaktig/transparent.
 
Det var ju ett intressant blogginlägg... undrar vem som skrivit det?

Men inte ett dugg förvånande i sig. Minns för många år sedan när det diskuterades kullager (hjullager) o Biltema sålde original lager till 1/3 av priserna som Volvo o SAAB tog när lagren låg i Volvo o SAAB kartonger. Granskade man lagren lite noggrannare så var det SKF som tillverkat samtliga o det var tom samma nummer instansat i lagren oavsett om de låg i Biltemakartong eller i Volvokartong som exempel.

Däremot vet jag kritik mot ex Biltema luftfilter o oljefilter. Luftfiltren påstås vara för täta så de funkar som om bilen körde chokad o oljefiltren är för glesa så oljan påstås gå igenom orenad.
 
Statoil Raceway 2T (helsyntet) är inte röd till färgen, jag har kört den oljan i två år och den har aldrig varit röd från att jag började med den tills nu iaf? Mer gulaktig/transparent.
Kollar man den här tråden: 2-taktsolja på Svenska Offroadentusiasterna

...o söker på "röd" så skulle det ev kunna vara Castrol TTS, Amalies Synplus eller Mobil 2t Helsyntet. Samtliga tre 2T oljor är röda.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Kollar man den här tråden: 2-taktsolja på Svenska Offroadentusiasterna

...o söker på "röd" så skulle det ev kunna vara Castrol TTS, Amalies Synplus eller Mobil 2t Helsyntet. Samtliga tre 2T oljor är röda.
Förstår inte riktigt vad du menar?

Det jag menar är att du verkade övertygad om att Biltemas Olja är samma som Statoil oljan och att båda ska vara röd, men jag vet att Statoil oljan (Raceway 2T) inte har varit röd på minst två år eftersom jag själv använt mig av den så länge. :)
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det är inte längre Statoil som levererar Biltemas oljor, de bytte för några år sen.
Var de köper i dag vete sjutton, det ryktas om att de köper via en agent som upphandlar produkterna där det är billigast.

generellt sett så har kvaliteten och specarna på Biltemas oljor dalat sen statoil slutade leveerera (Ev med undantag för några long life oljor av nyare typ som har tillkommit nyligen)

Färgen på en tvåtaktsolja är en tillsats, naturlig färg är blekgul till honung beroende på av vad den är är formulerad.
För tillverkarna finns att välja på grön, röd och blå färg och några till. Vissa tillverkare sätter inte i fäg pga. att det är "onödigt" samt att de skitar ner blandningsutrusnignen så pass att man bara kan göra den färgen i den produktionslinjen.
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
7 år sedan men lika aktuellt idag...

Var online köper man "Aspen Helsyntet tvåtaktsolja" eller "Statoil 2-way low smoke" billigast?
 

perantoniohansson

Ny medlem
8 mar 2019
2
0
1
57
krokom
Köp tips!!! År 2020 43kr/liter

Frustrerad över höga priser men någon skrev att Okq8 sprint var bra olja.
Fick veta att Swedol och Hydroscand säljer sprint o begärde få pris på 20l dunk.
Utan tjat gav de lite rabatt på Hydroscand dvs 860kr för 20l.
Swedol tar 1000kr med registrerade kontantkonto där vilket ger 10% dvs 900kr.

Hydroscand (östersund) som är bättre att göra med sålde den värre 2t oljan, (okq8 Extrem) till mej för 106kr med lite rabbat.
Tel 063-27250
Allt ink moms

Hälsa från han med trasiga ryggen o 4bente som letade mat i era sopor.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Annars har du här en olja som är riktigt bra också, lättflytande vid kallgrader vilket inte okq8 oljorna är (inkl rs extrem)
Kört denna många år nu.

1375kr för 20 liter är helt klart rimligt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Annars har du här en olja som är riktigt bra också, lättflytande vid kallgrader vilket inte okq8 oljorna är (inkl rs extrem)
Kört denna många år nu.

1375kr för 20 liter är helt klart rimligt.
1375kr är ju utan moms de blir 1600kr ink moms + 300kr i frakt för en annan stackare. Hur mycket lukt o rök blir de av den här oljan. Jag har för mig du sa tidigare att motorn blir rel lättdragen med den här oljan?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
1375kr är ju utan moms de blir 1600kr ink moms + 300kr i frakt för en annan stackare. Hur mycket lukt o rök blir de av den här oljan. Jag har för mig du sa tidigare att motorn blir rel lättdragen med den här oljan?
1375kr är inkl moms på 20L lösvikt. Men det är klart bor man på fel ställe så måste man köpa en dunk + frakt också...
Ja den är lättdragen, inte långt ifrån ves gold som är det mest lättdragna. Upplever inget obehag med lukten eller speciellt mycket rök.
 

perantoniohansson

Ny medlem
8 mar 2019
2
0
1
57
krokom
Asker: Jo jag ringde Sandbergs idag och fick priset 69kr litern på lösvikt och måste ta med egna dunkar.
Lukoljan har jag inte hört några resensioner på medan sprinten har vissa gillat vilket inte är vetenskapligt resultat förvisso.
Då fick priset på 43 kr fälla avgörandet.

Hydroskand o swedol butiker finns dessutom över hela landet.