2-taktsolja.

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Har kjørt med Biltema helsyntetisk scooterolje siste 5år uten problem, bare mod scootere.
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
köpte en 4l yamalube delsyntet för 199kr igår.. Kan inte tänka mig den ryker å stinker lika mycke som biltemas..

Jag kör på biltemas mineral tvåtaktsolja. 4liter för 199kr, luktar fan av själva oljan och ryker nå så förbannat men den skär inte :)
Köper den enbart för priset, hade mobil någonting förut som fanns på kiosken innan den kursade och den luktade iaf gott men var dyrare.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag kör en Rave 800 01a, borde gå fint att köra på statoils 2T olja va? Eller måste man ha nå värre variant?

Statoil ,,,,Forsätt åka på den du den är minst sagt inponerande vad gäller bra livslängd på motorn och rostar inte sönder vevlagren . (ryker en aning för mycket bara

Yamalube är också bevisat bra men den har jag ingen egen erfarenhet av.

Annars tjatar jag jämt om Aspen helsyntet som varken ryker eller luktar illa + håller motor i absolut tipp topp skick, NO rost i vevlager,,No sot alls och lång livslängd på kolv/cylinder Jag har över 15+ års körande/ skruverfarenhet av denna olja så jag sätter den som vinnare genom åren .


Nu i vinter provar jag o kompisaren triboron ,,, det blir spännande test har bara kört min lappmoppe skidoo 277 singel power :eyebrows: hitintills som föråkare till Thundercatterna som kommer piska triboronet hårt på sina 9000-9500v och hårt trimmat,, Återkommer mycket senare i vårvinter med resultatet av detta.

Lappmoppen (277an) går väldigt bra på tribbon det bästa är ju low smoke så nu kan man ju dra pulka utan döda någon . Den kör jag bara 0,5% i för den är lågvarvad jag har lagt i våldsamma vikter så den varvar högst 5500v då är det lungt med så låg inbland.
Jag kör även triborons drivmedelsförstärkare för att förhindra isproppar och hålla gasaren renast möjliga man får då även extra dos borpullver så det smörjer ju bara bättre.
 

-badass-

Aktiv medlem
9 mar 2008
56
0
1
Timrå
Jag kör oftast på statoils 2Tway lowsmoke delsyntet ,kostar 36 kronor litern på lösvikt där ja handlar.
körde en mxz440x en hel vinter på biltema olja å det funkade utmärkt.
Men det händer att ja slår i annan del eller helsyntet som dyker upp till bra pris eller gratis åxå.
Har kört på de flesta olje märken å typer utom mineral olja på både mopeder,skotrar å crossar men det enda ras ja varit med om berodde på för magert bestyckat så min åsikt är att alla dagens oljor duger gott å väl att köra på.
sen att det ryker olika mycket eller luktar jordgubb eller inte bryr ja mig inte alls om...halva grejjen är ju att det ska lukta 2 takt om en när man kommer hem :)
 

TobbeP

Välkänd medlem
15 dec 2008
182
0
6
Jag kör endast Castrol Snow Race 2T, dock har jag ju fördelen att jag har 50% rabatt på dom.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag gav nyss bort min 10-litersdunk (40 kr/l) med Statoil 2tWay delsyntet. Rök som en majbrasa vid kallstart. :(
Köpte i stället en 20-litersdunk med OKQ8 RS Extreme helsyntet (70 kr/l) . Ryker myyycket mindre.
(Vilket är väsentligt för mig som kallstartar i villakvarter och har familjen i pulka därbak.)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Vill man ha en olja som knappt ryker alls så ska man köra Torco helcyntet den är en av få som är godkänd i innomhuscross i USA. Jag har själv provkört denna och måste säga att det var den bästa ur lite lukt o rökutveckling jag kört,,endast Aspen som är liknade i lite luktrök.

Jag har läst på så mycket jag orkat om denna på us forum och många kör den och hittar inget att klaga på.

Jag har ett flertal kompisare som bara åker denna olja och dom har inga problem.
Därimot har jag ingen skruva efarenhet i Torcokörda motorer (evnt bra tecken) :eyebrows:
 

hdfanet

Välkänd medlem
26 sept 2009
130
0
6
Oviken
kör på statoils egna olja.. höjde priset på de från 99kr till 119kr.. dyrt men funderar på att köpa nån 4 liters dunk så spara man nån krona:)
 

Joint__

Välkänd medlem
8 aug 2008
656
2
18
Umeå
kör på arctics helsyntet APV. har hört att den inte ska vara så bra eller hur är det?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag lyfter den här tråden för en lite fråga, den är kanske mest riktad till Boost III. Fungerar Aspen oljan lika bra med insprutsmotorer som med förgasar motorer? har du nån erfarenhet eller info om det? Är det nån annan som vet får dom ju givetvis svara :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Självklart funkar den lika bra i insprutare , Borde funka bland dom bästa även där då den inte kläggar/sotar igen givare och annan skit så mycket som är viktiga på insprutare.
 

RilleRacer

Medlem
8 mar 2010
10
0
1
Hallå jag hade en arctic cat 550 -91. Och den körde jag med statoils 2t olja Race way i sex år och den gick klander fritt..
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
En input: glöm inte er lokala "entreprenörsmånglare" ifall ni har någon sådan. Här i Färila har vi en butik som i huvudsak säljer saker från Swedol till entreprenörer, vad fasen de nu kan behöva. De pressar hydraulslangar för en struntsumma, och de säljer även produkter från Texaco till bra pris. För 4l Motex 2T-SX tror jag att jag pröjsade ca 250:- inkl. moms och fjäsk. Precis samma produkt i likadan förpackning kostade närmare 500:- på macken, när de sålde sånt.
Nu skiftar det väl säkert från ort till ort, men det brukar ju allt som oftast finnas såna här företag i de skogsrika delarna av landet (farsan jobbar i skogen, skaffar oftast olja och reservdelar till maskinen genom Kårgårn, som den här butiken heter) så tänk på dessa!