-16 Ski-doo summit t3 800

Luude_

Aktiv medlem
11 okt 2013
82
0
6
skelleftå
Tjenare, nån som har erfarenhet av summit t3 800 163" eller 154", har byta maskin iår och lutar mest åt 163" hållet just nu då det fortfarande går att få tag in helt nya för nästan samma pris som en begagnad 152" men vill höra era åsikter! Tack på förhand��
 
Last edited:

jani8

Välkänd medlem
31 maj 2012
194
1
18
byske
körde en 163-16 förra säsongen och tyckte att den gick fruktansvärt bra i snön. Tyckte inte att den var så klumpig i skogen, betydligt smidigare än freeride 154-15 som jag hade tidigare. tror inte att du skulle bli besviken på en 163
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
568
1
18
jag tycker 154 t3 blir för mycket nosen i vädret samt flertalet tyckt dom går ganska djupt i snön pga sina 76mm som underminerar snön under lite. Därför tycker jag att av T3 ska man minst ha 163. Haft både t3 163 nu 174.
Som 154 tror jag mer på 2.5" , 3" kommer defenitivt gräva bättre i många lägen men tror en 154 2.5" flyter upp bättre vid kryp körning långsam körning samt bättre allround. Lägger till att jag själv inte kört t3 154 men läster mycket vad folk tycker. Detta är min input iallafall.

Gillar 174 väldigt mycket efteratt ändrat en del för att passa min kör stil. Enda jag saknar är att kunna cruisa lite snabbare topfart 115kmh. Hoppat upp 2kugg för lite mer speed. Samt ändrat lite fjädrar och tillslag.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.505
31
48
Borlänge
Vad har du fått för priser?
Har själv hittat en begagnad 154 med 15 mil för 115k, funderar på att hugga på den.
 

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
131
3
18
Örnsköldsvik
Jag tror inte du blir besviken på en 163". Jag trivs väldigt bra med 163 (kommer att byta till 850 165") och kommer inte att gå ner till 154" pga. jag tycker att dom reser sig för mycket vi brant körning. Detta är naturligtvis väldigt individuellt vad man föredrar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
13.072
365
83
Stora Blåsjön
Vad har du fått för priser?
Har själv hittat en begagnad 154 med 15 mil för 115k, funderar på att hugga på den.
Har några vänner som haft t3 163 och 174 men dessa kör nu t3 154... så det är väll lite smaksak också men smidigheten är väll det som dom saknade med dom lite längre maskinerna. En riktigt smidig maskin har många gånger mycket mera körglädje än en länge och "stabil" maskin. Men ska man bara mäta *u*en i en brant backe så är ju längre desto bättre :)
 

A Dahlberg

Välkänd medlem
20 dec 2005
131
3
18
Örnsköldsvik
Självklart blir en kortare maskin smidigare och en längre mer kursstabil så det är väldigt individuellt och i slutändan tycke och smak. Det jag upplever är att XM 154 är betydligt mer benägen att lyfta nosen jämförelsevis både med Axys 155 och AC 153 vilket jag tycker är en nackdel även vid skråkörning.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
39
48
43
Piteå
Går ju att laborera en del i boggien om man upplever den för resvillig. Jag har beställt en 154 850 just för att kunna gasa upp nosen mer vid brant körning.
 

Luude_

Aktiv medlem
11 okt 2013
82
0
6
skelleftå
Det pris jag har fått är ca 124 tusen med bukskydd olja och rem. Jag har ring och pratat med 4st brp återförsäljare och dom rekommendera starkt 163" då enligt dom så kan du hålla rakare linjer på skrå och åka saktare och att dom som sagt inte lyfter skidorna lika mycket, enligt dom ska 163" vara nästa lika smidiga som en 154". Men är det nån som har nån aning om hur PRO Rmk 155" är gemfört med summit 163"?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
568
1
18
163 t3 är Väldigt smidig det kan jag styrka. Går du från 154 till 174 kommer du känna en viss skillnad. Men även dom är inte några klumpiga maskiner.
 

Luude_

Aktiv medlem
11 okt 2013
82
0
6
skelleftå
Hur tror det är att gå från 154 boondocker till en summit 163? Tänker mest smidighet, skidres och att åka brant? det är inte risk att det blir för enkelt för mig då kompisarna kör 154 vill ju som kunna köra med dom om du förstår vad jag menar
 

Luude_

Aktiv medlem
11 okt 2013
82
0
6
skelleftå
Sen är det ju det att nu när 850 finns så är frågan hur mycket -16 summit 800 kommer att sjunka i pris och hur svår sålda dom kommer att bli 1 eller 2 säsonger bort, eller vad tror ni?
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
568
1
18
Det är aldrig en bra affär att köpa leksaker. Om sjunker 20% eller 30% spelar ingenroll. Vad är alternativet? köpa ny dyrare 850 men den sjunker också som en sten. Sluta räkna småpengar ha roligt istället. Så tänker jag iallafall. Hoppa till 163 kommer du knappt känna av efteratt ägt och provkört kortare maskiner sen kört 163. Det är vara psykologisk för folk att tänka sig längre maskiner. Om några år kommer 174 inte vara nått speciellt långt och folk kommer kunna tänka sig prova / köpa längre. Som jag sagt inte ens 174 är någon klumpig maskin. I vintras tex kapp körde jag och kompis han med nytro turbo xtx ikapp efter led och han klara inte av att hacka på. Inte ens efter pukelpist led kunde han haka av 174. Vad jag försöker säga är att öka lite längd från 154 och + är mest bara hjärnspöken.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.528
65
48
Örnsköldsvik
Är det någon som har testat brps t-motion adjustable limiter strap?
http://cs.amsnow.com/cfs-file.ashx/__key/communityserver-blogs-components-weblogfiles/00-00-00-00-39/2100.SNO_2D00_NP1015_5F00_01.jpg

De videos jag sett verkar ju motverka "resning" till viss del på ett väldigt snabbt och enkelt sätt.

Påstås in T-motion vara en del av problemet också? Själva vickningen alltså? När det gäller att hålla linjer då.
(Tycker mig ha läst om sånt men vågar inte säga säkert då jag inte vet personligen hur det är)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
13.072
365
83
Stora Blåsjön
Det pris jag har fått är ca 124 tusen med bukskydd olja och rem. Jag har ring och pratat med 4st brp återförsäljare och dom rekommendera starkt 163" då enligt dom så kan du hålla rakare linjer på skrå och åka saktare och att dom som sagt inte lyfter skidorna lika mycket, enligt dom ska 163" vara nästa lika smidiga som en 154". Men är det nån som har nån aning om hur PRO Rmk 155" är gemfört med summit 163"?
Att handlarna rekommenderar 163" istället ska man nog inte lyssna så mycket på, inte många handlare som verkligen kan köra skoter... Men det är klart att ju längre maskin man har ju långsammare kan man köra där det är tekniskt. Men jag har då insett att teknisk skogsåkning inte är att stå still och klia sig i huvudet varje 10e meter, utan ha skotern i rörelse hela tiden och hjärnan få tänka snabbt istället.
Då är det betydligt roligare om man har en maskin som inte förlåter en så fort man måste fundera lite, man blir bättre som förare då, nackdelen skulle väll vara att en tank räcker bara ca en halv dag...

Ska man jämföra pro rmk 155 och summit 163 så är väll rmk bättre på samtliga punkter utom möjligt vis bredden på framvagnen på rmk:n om det är en proride, men det finns det bot på. Axys funkar fint med orginalframvagn.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
916
26
28
Skell
Jag tycker att T3 154 är en riktigt roig maskin som passar svenska fjäll, det där med att resa nosen beror nog mycke på att folk åker med så höga styren samt lämnar boggien i fabriksinställning. Den reagerar väldigt bra på ändring av balata remmen allt från att resa å konstant stå rakt upp till att knappt resa alls i branter. å visst är en längre lite mer kurs stabil dvs även lite mindre lätt att kasta runt. jag åkte på bredaste inställningen i framvagnen för att få den lite stabilare
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
878
54
28
Maskinerna är rätt lika förutom att 154" gillar att hålla nosen i vädret som sagt. Men personligen så trivs jag bättre på 154". Kört T3 163" -15 och T3 154" -16 och nu blir det en 850 154".

Den längre är givetvis stabilare och man behöver inte ha lika aktiv körstil för att ta sig upp till toppen när det är brant och lite trångt. Men personligen gillar jag när det blir lite mer utmaning och man får hålla tummen mot styret ända från start och hela vägen upp till toppen. Sen är även 154an roligare när det kommer till vårkörningen.

Men alla tycker vi ju olika.
 
Last edited:

Luude_

Aktiv medlem
11 okt 2013
82
0
6
skelleftå
Dock så litar jag på dom återförsäljare jag pratat med då det är bla Oktan AB, B Lundström i Kiruna, så det blir nog en 163" ändå då jag är grymt trött på att 154" reser sig för mycket enligt mig, bara för att man kan köra saktare betyder det inte att du stannar efter 10meter utan att du slipper fullgasa upp för en backe, utan du kan åka på lägre gas emellan åt