-16 Ski-doo summit t3 800

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Jag har åkt en rätt så kittad 163" t3 i två säsonger och med handen på hjärtat är det den bästa/ roligaste maskin jag haft. Var dock inte så förtjust i t-motionen men det är enkelt åtgärdat. Vet inte riktigt vad man ska säga om rolighet mellan de olika längderna 9" hit eller dit? Kör på en 163a och akta dig för "e-tec-döden" :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Vad är e-tec döden? (man blir lite orolig då jag har en 2013 146" summit och i helgen köper jag en 154" t3:a...)
Det är ingenting att oroa sig över, e-tec döden uppstår bara när man kör mindre än 1m på 30 sekunder på full gas.
Det som händer är att "död" luft kommer ner i lungorna.

E-tec döden finns även på polaris, har inte upplevt det på en arctic än men det beror nog på att remmen har gått efter 10 sekunder på dessa... :) Och yamaha åkarna har aldrig hållit full gas då förarna är för feta så dom orkar helt enkelt inte ;)
 

jw1978

Välkänd medlem
10 jan 2010
616
11
18
De lösa skidspetsarna - vad tycker ni? På eller av?
Jag tycker att Brp t3 skidorna bör avmonteras omg och ersättas med 7-8" bred eftermarknads skida. Jag köpte nu Slydog 8" testa i vinter på 174an. OEM skidan dyker illa och går onödigt djup i många lägen (för smal) och jätte kölen är enorm på t3 skidan funkar ju bra för styrning i djupaste puder men annan körning gör den skotern extremt spårkänslig. Även med en 7-8" bred skidan kommer det vara enkelt att lägga dessa skotrar på sidan och skråa med. Kommer lyfta upp framändan bättre. Minska fenomenet att skidspetsen står rakt upp vid trix körning speciellt brant körning neråt (skid gummit lite för mjuka) samt bättre allround.