Åtgärder för att minska stöldrisken!

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Hej på er!
Snart dags för en ny skotersäsong, och därmed så drar skoterstölderna igång. Jag jobbar som polis och arbetar aktivt (främst på nätterna) bl.a med att förhindra skoterstölder. Det är en enkel sak jag vill att ni seriösa skoterägare tänker på:

STÖLDMÄRK ERA SNÖSKOTRAR!
Det tar bara några minuter att göra och sannolikheten att ni får tillbaka er skoter ökar drastiskt. Märk gärna på flera ställen och även på s.k dolda utrymmen. Dokumentera märkningen med fotografi.
Jag lovar att era försäkringsbolag får en mildare ton i rösten och en tår i ögat om ni utför en rejäl stöldmärkning och dokumenterar detta. Ett tips är att gravera in registreringsnumret i rutan.

Sedan vill jag att ni har förståelse för att ni blir stoppade och kontrollerade om ni är ute och drar snöskotrar på kärra nattetid. Jag har lovat mig själv att försöka stoppa samtliga nattliga skotertransporter i vinter och utföra id-kontroll på maskinen. Se inte detta som om ni blir misstänkta, utan bevis på en aktiv polis! Visa då gärna upp stöldmärkningen!

m.v.h,
Tomas
Polisen Värmland

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Tack för det positiva gensvaret! Tycker att vi kan enas om att åtminstone en märkning med registreringsnummer skall sitta på framrutan. Det blir SÅ mycket lättare för oss att kontrollera i mörkret på en skogsbilväg som leder mot Norge.... Informera gärna era vänner om detta, och om ni är med och organiserar skoterträffar, erbjud denna service till samtliga närvarande (för en frivillig kostnad av 10 kr till klubben).
Alltså:

# Standardmärkning är registreringsnummer på rutan.

# Sprid till vänner och bekanta

# Erbjud möjlighet att stöldmärka på skoterträffar

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tack för det positiva gensvaret! Tycker att vi kan enas om att åtminstone en märkning med registreringsnummer skall sitta på framrutan. Det blir SÅ mycket lättare för oss att kontrollera i mörkret på en skogsbilväg som leder mot Norge.... Informera gärna era vänner om detta, och om ni är med och organiserar skoterträffar, erbjud denna service till samtliga närvarande (för en frivillig kostnad av 10 kr till klubben).
Alltså:

# Standardmärkning är registreringsnummer på rutan.

# Sprid till vänner och bekanta

# Erbjud möjlighet att stöldmärka på skoterträffar
Ja den norska brottsligheten är inte att leka med.

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
En "standardmärkning" skall se ut ungefär som den man blästrar in på bilrutor, d.v.s stora bokstäver och ca 1 cm höga. t.ex " ABC123") Ev. kan man lägga till "SWE" efter. Görs lämpligast med en sk gravyr / stöldmärkningsmaskin som bör finnas till utlåning på varje polisstation.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Om man inte har nån ruta då? De flesta stöldbegärliga maskinerna har ju ingen eller så är dom en liten svart plastbit. Börjar det bli utbrett bland tjuvar att det graveras i plasten är det ju inte svårare än att skruva lös rutan som sitter med tre skruvar.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Om man inte har nån ruta då? De flesta stöldbegärliga maskinerna har ju ingen eller så är dom en liten svart plastbit. Börjar det bli utbrett bland tjuvar att det graveras i plasten är det ju inte svårare än att skruva lös rutan som sitter med tre skruvar.
Blev också fundersam att rutan fortfarnade anses vara en så pass "fast" del på en skoter. Räcker med ett litet lätt ryck med handen så är rutan borta på de flesta nyare skotrar.

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag tänkte gravera reg nr på några synliga och några dolda ställen. Gravyrmaskin hittade jag för 139 kr där man får med karbidstift och två siffer- och bokstavsmallar

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Tyvärr har de bekanta jag har som har haft oturen att bli av med maskiner fått detektiva själva för att ha nån chans att återfå maskinen. Det är ju som sagt bara vid ren tur att polisen dyker upp när skotern är på ett släp. I övrigt står ju polisen nästan mer hjälplös än en privatperson som kan skydda sin egendom med våld(vet att det är olagligt men predika nu inte om sånt strunt då vi alla vet att det är vad som krävs).
Vi har stölder i princip varje vecka på firman men att anmäla till polisen tar mer tid och arbete än man får tillbaka.

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Har redan gjort några märken men har funderat ett tag på att skaffa en "typ dremel" som man kan gravera med, och märka så många delar och på så många ställen det helt enkelt går på min maskin. Nog för att den sticker ut en del, men hur svårt är det att byta en huv eller ett styre? Även om den skulle tas ner i delar, har man märkt på så mycket som möjligt så förr eller senare lär nåt av sakerna dyka upp. En fördel om man märkt är att man i samband med en stöld skulle kunna lägga ut vad det är för märkning, så kan ev. den som köper den se det och anmäla (eller höra av sig). Inte säkert att man får tillbaka allt, men det finns en liten chans finns att den som stal maskin får påhälsning eller skaka galler!

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
vad hjälper det med stöld märking ? köp ett stadigt lås istället, vill tjuvarna ha skoter skiter dom väl i om den är stöld märkt. går ju å slipa bort eller byta chassi , ni har ju redan ett chassie nr på skotern , men polisen kanske inte har märkt ännu att det finns sånna så man måste stöld märka istället?

sen behöver man ju inte heller ha skotern på framsidan så tjuvarna ser den om dom är ute å rekar, man kan göra mkt för att undvika en stöld. men en stöld märking är å förblir bara svammel. då hadde ja satsat på ett gps chips å satt in i skotern istället hjäper ju mkt mer än nå siffror som .

tycker då jag

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.637
104
63
Örnsköldsvik
sen behöver man ju inte heller ha skotern på framsidan så tjuvarna ser den om dom är ute å rekar, man kan göra mkt för att undvika en stöld. men en stöld märking är å förblir bara svammel. då hadde ja satsat på ett gps chips å satt in i skotern istället hjäper ju mkt mer än nå siffror som .

tycker då jag
Låter gott =)

Nä men nog förstår jag tanken. Märker du ut reg. nr nånstans så är det lätt för polisen att kunna kolla upp fordonet. Dock kan du ju t.ex. aldrig sälja rutan efter det:p Samt att en ruta är rätt enkel att ta bort.
Det som gäller är nog att försöka göra skotern svårare att stjäla.

För idioter som stjäl dom kommer åka fast på egen dumhet så där behövs inte mkt märkning. Och "proffsen" är väl i många fall lite för smidiga å snabba för att nån någonsin ska se skotern igen.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
"Proffsen" är oftast Pelle Tjackbuse som vill göra sig pengar...

Dom största bovarna i allt det här är ju dom som köper skotern/delarna trots att dom förstår/vet att dom är stulna.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
51
Leksand
thullen.se
Bara positivt att bli kontrollerad.
Har själv blivit stoppad ca 05:00 en lördags morgon för koll att allt var i sin ordning.
Jag har inget som helst problem med aktiva poliser.

Tyvärr har detta bara hänt en gång å det var säkert 6år sedan.
Nu verkar det vara färre poliser ute på natten/morgonen.