Åtgärder för att minska stöldrisken!

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Hej på er!
Snart dags för en ny skotersäsong, och därmed så drar skoterstölderna igång. Jag jobbar som polis och arbetar aktivt (främst på nätterna) bl.a med att förhindra skoterstölder. Det är en enkel sak jag vill att ni seriösa skoterägare tänker på:

STÖLDMÄRK ERA SNÖSKOTRAR!
Det tar bara några minuter att göra och sannolikheten att ni får tillbaka er skoter ökar drastiskt. Märk gärna på flera ställen och även på s.k dolda utrymmen. Dokumentera märkningen med fotografi.
Jag lovar att era försäkringsbolag får en mildare ton i rösten och en tår i ögat om ni utför en rejäl stöldmärkning och dokumenterar detta. Ett tips är att gravera in registreringsnumret i rutan.

Sedan vill jag att ni har förståelse för att ni blir stoppade och kontrollerade om ni är ute och drar snöskotrar på kärra nattetid. Jag har lovat mig själv att försöka stoppa samtliga nattliga skotertransporter i vinter och utföra id-kontroll på maskinen. Se inte detta som om ni blir misstänkta, utan bevis på en aktiv polis! Visa då gärna upp stöldmärkningen!

m.v.h,
Tomas
Polisen Värmland

Franxappa

Medlem
30 nov 2012
30
0
6
Torsby
Tack för det positiva gensvaret! Tycker att vi kan enas om att åtminstone en märkning med registreringsnummer skall sitta på framrutan. Det blir SÅ mycket lättare för oss att kontrollera i mörkret på en skogsbilväg som leder mot Norge.... Informera gärna era vänner om detta, och om ni är med och organiserar skoterträffar, erbjud denna service till samtliga närvarande (för en frivillig kostnad av 10 kr till klubben).
Alltså:

# Standardmärkning är registreringsnummer på rutan.

# Sprid till vänner och bekanta

# Erbjud möjlighet att stöldmärka på skoterträffar

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset