Tvåtaktsmotorn är framtiden!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Eftersom Bombardier pumpat in så stora pengar i 2t-utvecklingen redan så måste de ju ta hem det de kan ur den också.

Problemet är väl närmast att även 4t har en begränsad livslängd, eftersom vi inom något decennium sannolikt kommer att ha nollutsläppskrav även för den typen av fordon.

Att 2t skulle bli ett alternativ på den tiden är helt uteslutet. Möjligen skulle vi kunna ha en liten hypereffektiv turbodieselmotor kombinerat med en elmotor inom tio år även i en skoter. Bränslet kan bli någon form av dieselderivat utvunnet ur biomassa.

2t har vad jag förstår gjort en enorm uppryckning de senaste tio åren med SDI och nu DI, men 4t-otto är ju inte precis Briggs&Stratton längre det heller. Eller diesel, som haft den brantaste utvecklingskurvan helt enkelt för att den är effektivast i verkningsgradshänseende. Det är det som betyder något när bränslefrågan blir avgörande.

Det som har hänt under de år sedan vi hade diskussionen sist är att 4t har blivit ännu mer överlägsen i praktiken medan 2t fortfarande lovar och lovar utan att ännu kunna leverera. Vilket såklart inte utesluter att det kan hända, bara att sannolikheten blir mindre för varje år.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Det som har hänt under de år sedan vi hade diskussionen sist är att 4t har blivit ännu mer överlägsen i praktiken"

Mycket intressant, kan du motivera ditt påstående?

Själv står jag stum, med mun som en starholk, när jag skall rada uppfyrtaktarns fördelar, speciellt om det inte är teoretiska sådana.

//
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Har jag någonsin sagt att jag har någonting emot TVÅTAKTSDIESEL va? :)

Skotte:
För mig är det ännu värre, hahaha... Det är när jag ska rada upp 4Ts teoretiska fördelar som jag får mun som en holk, :) Saker som hög intern friktion och höga pumpförluster är faktorer som inte precis får mig att jubla... I praktiken så yttrar sig sånt i termer av hög bränsleförbrukning på tomgång och delgas... Just det...

Hjulboggie rules har helt rätt... Bränsleförbrukningen kommer att bli allt mer viktig, både för börsen och för framtida avgaskrav... Det luktar alltså bara ännu mer 2T seger, :)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
"Stannade en Summit 600 sdi på macken idag när jag tankade bilen.....jag tyckte den luktade illa jag.....jämfört med min 4T"

Vi var ett gäng som va ute körde här om helgen.
Jag, en 600 sdi och en Yamma Venture 4t.

Jag låg alltid efter någon av dessa som kunde vägen, han med yamman eller 600 Sdi´n.
Det var alltid tydligt på lukten vem som låg först, Yamman stank klart värre än 600 Sdi´n.
Riktigt gammaldags 4t lukt!...

Det är ingen kritik (jo lite) mot yamman, detta visar hur extremt "rent" Sdi motorerna går.

//
Nu försöker du väl skoja???
Har åtskilliga ggr åkt i sällskap med just venture 4-t och 600 sdi och jag kan garantera att 2-t lukten kommer från sdi:n, av venturen känns i princip ingenting
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
"Nu försöker du väl skoja???"

Skojar inte.



Edit
självklart kommer 2t lukten från en 2t. Jag säger inte att en 4t luktar 2t.

Min poäng är den att 2t lukten i detta fall var mycket ringa, Yamman gorde ondare i "luktorganet".

//
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
"Nu försöker du väl skoja???"

Skojar inte.



Edit
självklart kommer 2t lukten från en 2t. Jag säger inte att en 4t luktar 2t.

Min poäng är den att 2t lukten i detta fall var mycket ringa, Yamman gorde ondare i "luktorganet".

//
Jaja är man fanatiker så är man och då hjälper ju inga argument eller fakta
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hjulboggie rules:
Har jag någonsin sagt att jag har någonting emot TVÅTAKTSDIESEL va? :)
Nej, det har du aldrig sagt. :) Pratar vi fortfarande fartygsdieslar?

Skotte:
För mig är det ännu värre, hahaha... Det är när jag ska rada upp 4Ts teoretiska fördelar som jag får mun som en holk, :) Saker som hög intern friktion och höga pumpförluster är faktorer som inte precis får mig att jubla... I praktiken så yttrar sig sånt i termer av hög bränsleförbrukning på tomgång och delgas... Just det...

Hjulboggie rules har helt rätt... Bränsleförbrukningen kommer att bli allt mer viktig, både för börsen och för framtida avgaskrav... Det luktar alltså bara ännu mer 2T seger, :)
Att åtgärda hög relativ bränsleförbrukning på låglast/tomgång är ju enkelt med exempelvis turbo, eller hur? Annars så har ju faktiskt inte fyrtaktare med samma effekt högre bränsleförbrukning än motsvarande tvåtaktare. Snarare ungefär halva bränsleförbrukningen.

Sedan 2002 har 2t-förespråkarnas starkaste argument varit "lukten, jag vill ha oljelukten" och "vänta bara, nästa år..." medan fyrtaktsmotorerna har moderniserats och undergått flera generationsbyten redan. Jag tror ingen skulle säga att en fyrtaktare är sämre än motsvarande tvåtaktare, bara att de är dyrare och tyngre. Jag väntar fortfarande på en tvåtaktare som på något sätt skulle vara en seriös utmanare till en modern fyrtaktare - ju mer avancerad en tvåtaktare blir, desto tyngre och dyrare blir det.

Kvar har vi problemet med hållbarhet. Vill man år 2010 köpa ett fordon för 130.000kr och tvingas renovera motorn efter 1.000 mil? Jag har svårt att tro det.
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Ja, såklart är det en fartygsdiesel jag funderar på, hahaha... Nä...

Det är faktiskt inte så enkelt alls att minska låglastproblemen på 4T... Det krävs i regel dyra och komplexa lösningar som twin-turbo eller variabelt turbinhjul eller och eller och eller... Hade Turbo varit överlägset och lika kostnadseffektivt som en sugmotor hade vi nästan bara sett sådana redan nu... Nu tror ju jag att det kommer att komma allt fler överladdade Otto-motorer (Bensinmotorer) framöver, men än är vi inte riktigt där...

En annan lösning som minskar 4T motorns bränsletörst på delgas är ju två-stegs kammar... Ojdå, nu blidde det viss komplext och dyrt igen, :) Som vanligt alltså...

Halva förbrukningen på 4T jämfört med 2T? Nu får vi allt lugna oss lite va? Du tog nog inversen och menade dubbla egentligen, hahaha... Ja, visst blir det tyngre ju mer avancerad 2T blir... DI tex ökar ju vikten med flera hekton eller nåt, :)

Ja, jag tror inte man vill ha hur bra hållbarhet som helst i snöskotrar, det är riktigt... Det är och förblir framför allt ett NÖJESFORDON... Det säger allt...
 
Last edited:
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Hehehe... Om någon undrar så är jag slidmatningsfantast av största möjliga mått, :) Jag hatar anknäbbsmotorer... Kvack kvack...

Fotnot: Anknäbbar är samma sak som reedventiler, :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag skojar bara - det är imponerande och du har ju visat att du har stora kunskaper om tvåtaktare.

Jag gillar också slidmatning - ända sedan moppetiden med Suzuki K50. ;) Det var tider det.
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Skoja inte... Jag funderar på att köpa en gammal slidmatad Yamaha FS1a eller nåt, :) Nu har jag en 5 vxl Zündapp motor i stället, det smäller också rätt fint... Måste bara orka kasta igång henne, suck...
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Är det någon som kan förklara varför de Svenska snöskotertidningarna inte skriver sådant här? Jag tycker det är väääääldigt konstigt om jag ska vara ärlig...

/QUOTE]

Lite lulllull, konstgjord andning, dödskramp, välj själv, är inte mycket att skriva om anser dom förmodligen:ciao:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Är det någon som kan förklara varför de Svenska snöskotertidningarna inte skriver sådant här? Jag tycker det är väääääldigt konstigt om jag ska vara ärlig...

http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=914
Det var kanske lite väl "amerikanskt" och mer likt reklam än reportage, kanske därför?

Skall bli intressant att se när/om den dyker upp (innan 4t helt tagit över alltså). Frågan är bara vilka de alternativa tillämpningarna är.
 
S

StoxResearch

Jaja... Jag ska inte ge mig in i en diskussion angående vad tidningar ska skriva och inte skriva... Man måste ju få bestämma över sin egen tidning...

Men jag som är konsument och därmed har makt vill ha en tidning med bara 2T power, :) Nå? Skulle man ha kraft och ork så skulle man ju kunna starta en själv ju...

Ska 4T ta över? Är det redan beslutat att staten ska skjuta till medel så att vi kan asfaltera skogarna och dela ut gratis vinchar, :D
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Haha, jojo det har ju med antalet arbetstakter i förbränningscykeln att göra. :D Jag skulle tro att en modern 4t åker åttor runt fem år gamla 2t-maskiner även utan asfalt och vinsch. Sade någon SRX700? ;)

Marknaden i Sverige är ju oerhört begränsad om man jämför med USA, där finns det ju tidningar för allt möjligt. Det finns säkert en speciell tidning bara för grå/svarta SkiDoo XP...
 
S

StoxResearch

Hjulboggie rules:
Ja, och säkert spöar dom min Ockelbo 600 -70 också, :) Ditt påstående om att 4T spöar SRX700 i alla lägen kommer nog säkerligen att stöta på mothugg snart... Inte från mig dock...

Ja, och om jag ska vara ärlig så tycker jag rent generellt att de Amerikanska tidingarna är bättre än de svenska, oavsett vad det handlar om... Det kan ju bero på skillnad i tillgängliga resurser tex, men för mig är det ett faktum...