Kör ingen med sin skoter / Mätarfusk / Prisbild ???

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
min srv 86 a ca 800 mil
mountain max 1150 01a
vector mountain 06 660 mil
en srv från 86 vill du inte köra 200 mil per år. då är du helt slut
sen så körde man inte lika mycket förr. men inga revor i dynan eller huven
lika dant mountain, original mattan sitter på, dyna och huv i bra skick, dom kammar och märken på huven har jag gjort själv
vector på 660 mil där ja har kört 60 mil själv på 1 år.
mätare funkar ju annorlunda på gamla skotrar också, dom räkna inte lika bra osv .
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Eftersom priset på beg. skotrar i princip är det samma oavsett hur långt/kort skotern gått så är det egentligen helt onödigt att fippla med mätaren.. Det är ju skicket som avgör priset inte hur långt den gått.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
I regel skall man nog bortse från mätarställningen när det gäller skotrar. Är de pedantiskt skötta med otroligt låga mätarställningar brukar det både synas på skotern och finnas skrivet i annonsen. I övriga fall är det fiffel hela vägen. Visst, jag kanske kör rätt mycket, men jag skulle isåfall köra mer på två säsonger än vissa gör med sina skotrar på 18 år..
 
D

Deleted member 6797

min edge har gått 687 mil, det är en 02a. och jag vet att det är ärliga för ja känner dom som haft den före mig
 

nizzoz

Ny medlem
19 okt 2009
4
0
1
Kiruna Kommun
En fråga bara..är det ingen som tänker att man kanske äger 2-3 skotrar? Då är det lite svårt att smälla upp 500mil/skoter per säsong.Nog för att 1200 mil inte är ovanligt på en skoter/säsong.Detta medför givetvis att det blir skoterbyte varje säsong.
En annan aspekt väl värd att tänka på är att det är hyfsat enkelt och inte så dyrt att byta kåpor på skotern.Jämfört med att pruta på skotern pga den ser risig ut.

Försökte sälja en summit (664 ärliga mil på mätaren)med risigt yttre men invändigt och motormäsigt i toppskick.Hade den på blocket med ett pris på 12k billigare än närmast jämförbara.

Bytte in den.Skoterhandlaren bytte kåpor på den och höjde priset med 11 k jämfört med mitt pris.Han sålde den direkt.

Tyvärr finns det alltför många som kollar på det yttre och miltal.Så en bild på mailen och på mätaren säger inte ett smack när du ska köpa skoter.

Nu blev det lite OT men ändå...
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Min Summit 583 -97 har gått sina styva 1200 mil. stånkar på och är fräsch!
Tror inte att man ska vara för rädd för skotrar som gått några mil längre. kolla på skicket och vad som är bytt.
Man kan göra fynd om man kollar ordentligt.
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Min lynx rave 550 -08 har gått 174.5 mil sen vi tog ut den i februari 2008, tycker jag kör på tok för lite, ca. 85 mil / år!! men i vinter blir det ändringar på de hela ;) fick mig en premiär tur idag! mätarn slog över till 175mil!!
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
de finns ju dom som har jävligt bra med pengar som köper en skoter och har den i stugan och bor i skåne där de inte är så mycke snö? åker upp två gånger per år och inte hinner köra så mycke, sen vill dom sälja den och mätarställningen står på typ 120 mil och är en 02. de är ju en teori me
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
räknar med att min M8 slår över på 700 mil denna sessong. 2009 års modell.

Prövade sälja den i slutet av förra vintern, skrev som de va att den gått runt 300mil. Men ingen ville ha den och förstod inte vad jag hade gjort med den?=S
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
räknar med att min M8 slår över på 700 mil denna sessong. 2009 års modell.

Prövade sälja den i slutet av förra vintern, skrev som de va att den gått runt 300mil. Men ingen ville ha den och förstod inte vad jag hade gjort med den?=S
du har använt den väl precis som en skoter ska användas:beer:
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
personligen tror jag inte mätarfusket är så stort, tror däremot att milen blir mindre å mindre pga, den extremt "billiga" bensinen i sverige ;D
 

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
personligen tror jag inte mätarfusket är så stort, tror däremot att milen blir mindre å mindre pga, den extremt "billiga" bensinen i sverige ;D
Idag är nog fusket inte lika stort som för 10år sedan med införande av digitala mätare osv. Vet ett flertal förr som körde utan kopplad wire bland annat, jämför man med bilar så är det enorm skillnad. Idag tror jag dock inte det är lika vanligt. Tyvärr är det ju inte olagligt heller så skicket är ju alltid avgörande vid köp. Mer än 5 ägare och 5 år gammal med låga mil, då börjar man fundera...
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
min et 340 ja hade när man var mindre den hade gått 2300 mil nåting när ja sålde den det vare en -87a
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
På skidoo/lynx -03 till -08 behöver man bara koppla ur en kontakt vid sekundärvariatorn, så svårt är det inte
 

_Tobbe_

Välkänd medlem
10 aug 2007
426
0
16
Ljusdal
Kollade på en Lynx RAVE 670 -00 för ett tag sen. Mäteren stod då på 492 mil och när jag pratade med ägaren före han som hade den nu berättade att den stod på över 600 mil när han sålde den. Ägaren innan han berättede att den gått ca 500-600 mil när han hade den.
Jag berättade det för honom som hade skotern men han skyllde på förra ägaren. Förra ägaren är en nära kompis till mej men jag tror inte han viste det. I övrigt så hittade jag mer fel bla att ett stag i boggin var av och för att laga det på ett bra sätt måste man ur med boggin men det gjordes aldrig vad jag förstog. Nu har han sålt skotern och jag tvivlar på att han berättade om staget och ALLA andra fel jag hittade.
Synd för han som köpte den isf. Tråkigt med oärliga personer.
Själv bryr jag mej inte så mycket om milen när jag kollar på en skoter. Det är skicket man läre gå efter.
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Min ockelbo hade gått 800 mil i annonsen när jag köpte den men sen när jag fått hem den i dagsljuset upptäckte jag att vajern va av och mätaren ramlat isär invändigt. 1000-1200 mil är nog mer riktigt men den fungerar klockrent i motor och växellådan utan missljud och är lättväxlad så det är ju huvudsaken.
Att den sen troligtvis stått utomhus så mattat torkat på ett ställe så den är halvt av nu efter en halv vinter var en annan miss vid köpet menmen...... Den va ju kanonfin i övrigt så jag trodde inte den va dålig men man lär sig ju av sina misstag.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Min 06:a har gått ärliga 903 mil. Då jag har kört 550 av dem och han innan som haft den är brodern min.

Vid begköp är miltalen av minsta intresse då de Allmäna skicket är viktigast.
 

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Jaha, ni skriver hur långt era skotrar gått...

* Men vet ni egentligen ?

* Har ni haft skotern sedan ny ?

Vad mätaren visar är en annan sak....

En Blizzard från -79 med 950 mil på mätaren skulle alltså ha gått i snitt 35 mil/år !! :eek:
Till Blizzens försvar: Jo, i snitt skulle det kanske bli 35 min/år. Men är det så troligt att den gått varje år, i 30år? Mest troligt så har den nog stått stilla någon vinter osv.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Antar att dom flesta skotrar avverkar sina flesta mil dom första 3 åren sen blir det mindre och mindre. Tex lynxen som jag har den har stått i 2 år nu... ok jag körde 10mil förra vintern veckan efter påsk då iq:n var motorlös.
Sen mxz jag hade förut hade gått ca 950mil när jag sålde den och den köpte jag princip ny den hade bara gått 60mil och var verkligen i nyskick då. Det var en 00 och det blir då knappt 100mil per år på den maskinen. Sen farsan har en grand touring 01 och den har gått 150mil, av den enkla anledning att den står uppe i stugan och körs ner på isen med, så det blir inte många mil där inte.

Det jag menar är att när man köper en flong ny skoter så satsar man ju en rejäl slant och då vill man ju naturligtvis köra så mycket det bara går och därför blir det många mil dom första åren, sen mattas det ut och man kanske köper en ny och ställer undan den gamla, man får den inte såld eller vad som helst.