Kör ingen med sin skoter / Mätarfusk / Prisbild ???

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jag blir lika överraskad varje gång jag läser dessa skoter annonser, ingen tycks köra med dem.
Det finns tydligen ingen skoter som gått mer än 6-700mil. Och desto äldre, desto kortare har de gått :confused:
Tittat man på en från -01 till -02 verkar inte många gått mer än mellar 35 (hur nu det är möjligt???) och 500mil. Och går man tillbaka till senare årsmodeller som t.e.x. -92 till -94 verkar de flesta inte ens gått de där 500 milen, jag blir väldigt :confused: eftersom jag kör väldigt lite men ändå hamnat med min -01 på 600mil. Och desto högre upp i landet man kommer, verkar skotrarna bara gått mindre och mindre. Så det är bara att beklaga att Sverige slutar vid Treriksröset. Tänk om vi hade en sisådär 200 mil till uppåt hur långt har de då gått? Då måste det nästan markera minus på mätaren... eller :confused: Det kanske beror på att det är mer snö desto högre man kommer och bättre leder, skotrarna används mer till och från jobbet, affären, kompisar och vad vet jag allt.
Jaa inte vet jag, men konstigt är det. Folk från den södra delen vill ju helst ha en skoter från den norra delen.
Jag vet inte hur andra tolkar en annons när ägaren skriver att "Den har bara gått 180 mil, ÄRLIGT. och det är en -93". Man kan lätt misstänka fusk med mätaren. :mad:
Okej okej jag vet att det finns de som ärligt bara gått några få mil, men jag tycker det är konstigt att nästan alla verkar gjort det. Och hur många skotrar har du sett som gått över 500 mil på mätaren? Det spelar ingen roll varifrån de kommer eller hur gamla de är.
Det är förstås, vem vill köpa en skoter som gått såååå långt? Jo jag kan tänka mig det, det är då kanske en seriös säljare.
Sen vet alla att sköter man servicen och är rädd om en maskinen som gått 1000mil, är den bättre än en som gått 500 mycket hårda mil, och aldrig servats. :)
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Min sumit 583 från 1996 har gått lite över tusen mil, 1060 eller nåt sånt.
Utslaget över 10 år så blir det endast 100 mil per år.
Den har tydligen gått som familje touring i fjällen före jag började plåga den nu i vintras.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Klart intressant fråga!

Det är allmänt känt att fusket med mätarna på skotrarna är enormt utbrett. Resultatet blir (enligt min åsikt) att körsträckan får anses som okänd om den är mindre än 1 000 mil på en ca 5 år gammal maskin. Man får istället bedömma skicket och räkna kallt med att den gått minst 200 mil per säsong. Hur resonerar ni när ni skall handla?

Visst finns det några få skotrar som gått väldigt lite, men det är lika ovanligt som bilar som gått motsvarande lika lite. "Ägd av gammal dam som endast kört till kyrkan på söndagar" :rolleyes: . Så vad gör man om man inte vill bli lurad? Sen finns det dem som "vill" bli lurad. Som intalar sig själv att "just min är knappt använd, bara otur att det är massa repor och sånt". Känns kanske bättre så?
:confused: Men hur är det med nyare digitala mätare, t.ex. Yamaha. Då måste man väl koppla in sig med dator för att justera mätarställningen? Och om man rycker ur kontakten (finns väl ingen vajer?)till dem så kanske det inte går att starta? Kanske inte är lika lätt för vem som helst att fuska med dem? Någon som vet? Många frågor............ :confused:
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
frollan skrev:
har en srv -83 har gått 1200mil

Norden_AN skrev:
Min Blizze har gått ca 950. :p
Jaha, ni skriver hur långt era skotrar gått...

* Men vet ni egentligen ?

* Har ni haft skotern sedan ny ?

Vad mätaren visar är en annan sak....

En Blizzard från -79 med 950 mil på mätaren skulle alltså ha gått i snitt 35 mil/år !! :eek:
 
Senast redigerad av en moderator:
E

ejwbegysv

Vissa kör väldigt lite med sina skotrar... Chefen på jobbet tex har 2 st 4-taktare touring som han har kört 2 gånger på 2 år :)

Jag har kört 650 mil på 3 år med min summit..
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
48
Örebro
Miltalet e ju inte så viktigt, det e ju skicket som avgör! Fel person kan nog köra sönder/slut på en skoter på några få mil
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
På min Polaris Startrak ( 1989 ) står det 550 Mil på mätaren.
 
Senast redigerad av en moderator:

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
vette89 skrev:
Jaha, ni skriver hur långt era skotrar gått, men vet ni egentligen? Har ni haft skotern sedan ny? Vad mätaren visar är en annan sak. En Blizz från -79 med 950 mil på mätaren skulle alltså ha gått i snitt 35 mil/år?
Jag har ägt min Blizzard sen september ifjol och har hunnit kört 120 mil och bor 2 mil norr om Timrå så det tycker jag är rätt så bra....lita på att jag spräcker 1000-gränsen till vintern.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Vi har en Polaris XLT-580 ( 1994 ) och den har gått ca 950 mil.

Vi har haft den sedan NY ! :)
 
Senast redigerad av en moderator:
E

Ej medlem/Inloggad

Min Lynx GL-3900 ( 1987 ) har bara gått 850 Mil !

Jag är första ägaren !! :)
 
Senast redigerad av en moderator:
E

Ej medlem/Inloggad

Har en Ski-Doo Tundra ( 1986 ) som bara gått 580 mil .

Har haft den sedan NY :)
 
Senast redigerad av en moderator:

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Jaha, en del har haft sin maskin sen ny och har hundra koll på att den gått lite. Er är det bara att gratulera. Eller kanske inte? Glädjen är ju att använda maskinen, inte att ha den parkerad!;)

De som inte haft koll på maskinen med lite mil sen ny måste anses som blåögda.

Men jag tror ni missar hela poängen med denna tråd. VARFÖR accepteras bedrägeri och bondfångeri i skoterkretsar? Vågar någon (gärna anonymt) som fuskar berätta hur han/hon tänker när de backar eller kopplar ur mätaren? I och med att fusket är så utbrett så kan man inte tro på dem som har skotrar som verkligen gått lite, och då är det deras förlust! Läs mellan raderna här ovan så finns en inställning att "det gör inget....det spelar ingen roll vad mätaren står på.....". I så fall, varför fuskas det med mätarna, det spelar ju ingen roll?
 
E

Ej medlem/Inloggad

vette89 skrev:
Jaha, en del har haft sin maskin sen ny och har hundra koll på att den gått lite. Er är det bara att gratulera. Eller kanske inte? Glädjen är ju att använda maskinen, inte att ha den parkerad!;)

De som inte haft koll på maskinen med lite mil sen ny måste anses som blåögda.

Men jag tror ni missar hela poängen med denna tråd. VARFÖR accepteras bedrägeri och bondfångeri i skoterkretsar? Vågar någon (gärna anonymt) som fuskar berätta hur han/hon tänker när de backar eller kopplar ur mätaren? I och med att fusket är så utbrett så kan man inte tro på dem som har skotrar som verkligen gått lite, och då är det deras förlust! Läs mellan raderna här ovan så finns en inställning att "det gör inget....det spelar ingen roll vad mätaren står på.....". I så fall, varför fuskas det med mätarna, det spelar ju ingen roll?
Jag vill bara börja med att säga att jag aldrig fuskat med mätare o,s,v de är inte lätt med skotrar 1000 mil är inte mycket för dagens skotrar 400 500 mil på en sesong är de många som klarar av men efter 1000 mil är det ingen som vill ha skotern de beror ju helt på hur skotern är använd egentligen.. man vill ju inte sluta använda skotern för att spara mil heller. de som tycker att de ej spelar någon roll pröva sälja en skoter privat med över tusen mil på mätarn de är inte lätt..
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Ej medlem/Inloggad skrev:
Jag vill bara börja med att säga att jag aldrig fuskat med mätare o,s,v de är inte lätt med skotrar 1000 mil är inte mycket för dagens skotrar 400 500 mil på en sesong är de många som klarar av men efter 1000 mil är det ingen som vill ha skotern de beror ju helt på hur skotern är använd egentligen.. man vill ju inte sluta använda skotern för att spara mil heller. de som tycker att de ej spelar någon roll pröva sälja en skoter privat med över tusen mil på mätarn de är inte lätt..
Det här är en fråga som jag diskuterat och framhävt vid flera tillfällen, det är roligt att se att fler börjar reagera på det uppenbara fifflet med mätarställningar förhoppningsvis så kommer även den allt mer avancerade elektroniken i skotrar medföra att fusket blir avsevärt mycket svårare alt. lättare att kontrollera.

Det du säger om att skotrar som gått över 1000 mil kan vara svårsålda håller jag delvis med om men orsaken till det är precis som du är inne på inte att dom tar slut vid 1000 mil utan fusket gör att väldigt få maskiner når dom siffrorna så många tror att +1000 mil är extremt på något sätt när det i själva verket är vad många gått redan efter 3-5 säsonger dessutom är folk så blåögda och vill så gärna tro vad mätaren visar att dom köper nästan vilka historier som helst om varför just den här skotern bara gått 25 mil per år i snitt och har helt ärliga mil, det enda rätta är att strunta i mätarställningen och helt gå efter skicket.
Jag kör 3-400 mil/säsong så mina maskiner har alltid mååånga mil på mätarna men tack vare att jag är über pedant när det gäller service och underhåll har jag inga större problem att få mina skotrar sålda trots milen.
 
E

ejwbegysv

Tips !

Ett tips på nyare Ski-Doo & Lynx är att kolla hur många timmar en skoter har gått och jämföra det med milen...

Tex. om skotern har gått 100 timmar och har 75 mil på mätaren så har du en medelhastighet på 7,5km/h.. :D
 
Senast redigerad av en moderator: