Kör ingen med sin skoter / Mätarfusk / Prisbild ???

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
skulle jag kolla timmarna på min revo och jämföra med milen skulle det ej bli hög medelfart, skotern står ju på tomgång ganska ofta när man kör.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tjenare.jag tror det är mycket varierande det där med mätarfusk.
och en skoter som är äldre än tex-95 bryr mans sig väll inte i milen?
det viktigare är ju skick och utbytta saker.

visst farsan har en indy widetrack från -97 med 400 mil på.det är mycket risigare än min yamaha 700 -01 med över 1200 mil på mätarn.

jag är 100% på båda att miltalen är sant.

ajja saken jag menade är att det är svårt att se på skicket ochså hur långt dom har gått.

men tex en skoter som gårr 200 mil med utbytt matta?
eller en skoter som gått 500 med nybytta kolvar?

sånna anonser ramlar ju ut då och då.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
en anledning kan ju också vara att man vill byta när skotern gått runt 600-700 mil för man vet att om man kör mer med just den skotern blir den så mycket mer svårsåld, och dom som då köper dessa skotrar är inte lika påverkade av miltalen utan kör på tills skotern gått kanske 2500-3000mil/tills den havererar och sen säljer den i delar/skrotar och köper en ny?

edit: kan tillägga att min skoter gått ca 500 mil (ägt den i 1 säsong), köpte den då den gått 212 mil och den såg ut som om den stått på museum. hur fin som helst och inte en repa!
 

jiha

Aktiv medlem
26 apr 2006
66
0
6
Gävle
Visst f*n skruvas det!
Men att dra alla skotrars mil/år och per automatik döma till fusk är ju väldigt enkelspårigt :confused:

- Snötillgång? (bor i Gävle och åker till fjällen max 1 gång per år)
- ålder? ( är 40 och drar inte iväg varje gång det snöar)
- Arbete (reser i jobbet 50 - 70 dgr per år)
- Ekonomi? (känner inte att jag "förlorat" nått om det bara blir 10 mil en säsong)

Har själv en venture 600 -99 som gått 280 mil - är den skruvad? NÄ! :cool:

// Jiha
 

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
sen kan det ju vara så att dem som ägt skotern innan har haft en crosshuv på och struntat i mätarna och då syns det ju inte hur många mil den gått med crosshuv och då "försvinner" kanske 3-400 mil
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
sen kan det ju vara så att dem som ägt skotern innan har haft en crosshuv på och struntat i mätarna och då syns det ju inte hur många mil den gått med crosshuv och då "försvinner" kanske 3-400 mil

Jag är iallafall en som blivit lurad, köpte min i godan tro, hade 380 mil på mätaren..

Den såg ut och ha gått det oxå, inga repor,inte ett märke på dynan osv..

Men nu efter 1 sesong så har jag fått bytt delar för 17000kr.. Men det är ju inte lätt som köpare, man kan ju lixom inte skruva isär skotern.. Alla mina fel kunde inte upptäckas från "utsidan" utan det var sånna som var skymda..

För hur många hinner byta matta och köra slut på en ny på 380 mil?!

Det som var bra va att den var MKT billig + att jag har lärt mig vart varenda skruv sitter i skotern..

Men som sagt, det är nog VÄLDIGT många bedragare ute i landet, och det är lika jobbigt varje gång att bli bedragen! =/

//Rasmus:cool:
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Min edge 700 -02 har bara gått 112mil.......
Vet ej när mätar vajjern gick av men den såg ut som ny när jag köppte den. inte en repa inte en bula (tills tallen dök upp!!) å den har fortfarande bara gått 112mil.. (då ny vajjer kostar typ 700kr... Ofattbart!!!!!)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jo det är som sagt så funderar man om folk fuskar, man ser skotar från 80 talet som inte har gått knappt 300mil men å andra sidan så finns folk som bara kör 10-20mil per år. Så skit i det där med miltal å kolla skoterns skick ist när man ska handla..det gör man ju även när jag köper exempel en bil eller andra motorfordon. Det är tråkigt att man inte kan lita på folk, men om man skulle får en rätsida så måste man säkert införa någon sorts besiktning varje år, hur många vill ha det :p

Jag köpte faktiskt en skoter iår som hade gått över dom magiska 1000mil, det är galet! :D Jag fick veta före att kolvar var bytta för 10 mil sedan men jag tog med mig kompmätaren ändå osv :rolleyes:
 

kiruna92

Välkänd medlem
12 feb 2007
108
0
6
farsan har en ski-doo skandic (1996) som bara gått knappt över 350 mil och det är inget fusk med mätarn eftersom han är första ägaren på den :p
 
F

FlewFish

Värsta är ju alla -06/-07 modeller "ENDAST 45 MIL/60/70"

kanske inte drar tillbaka mätarna, men vad fan är det för idioter som köper en ny skoter och kör så lite för att sen sälja med kanske 10.000/20.000:- i förlust :eek:

"Polaris 700 IQ touring -2006
Skotern är i nyskick har knappt gått 40 mil, ca 18 timmar."

40 mil sen säljer han :D

"Yamaha nytro mtx 2007
gått 18mil
Pris: 120 000:-"

Varför inte testa skotern innan man köper?
 
Senast redigerad av en moderator:

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
mammas gubbe hade en M8a förra vintern, splitterny, jag å han körde den till 180 mil, och jag körde ändå mest med min storm, och då när man just har tagit skoterkortet är man väl som mest körkåt?
 

Ylex

Välkänd medlem
7 jan 2006
106
0
6
Pajala
Folk som säljer är folk som inte vill köra skoter :D
Anledningen till att dem gått så lite.

(Teori bara :) )
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
När nån ringer på skoterannonsen jag har ute och frågar hur långt den gått svarar jag att det står t.ex. 1100 mil på mätaren. Jag har ju inget annat än mätarställningen att gå på iom att jag inte köpt den ny. Därav mitt svar. På en 10-11 år gammal skoter är det inte mycket. Men i blocket-sammanhang låter det mycket.
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Värsta är ju alla -06/-07 modeller "ENDAST 45 MIL/60/70"

kanske inte drar tillbaka mätarna, men vad fan är det för idioter som köper en ny skoter och kör så lite för att sen sälja med kanske 10.000/20.000:- i förlust :eek:

"Polaris 700 IQ touring -2006
Skotern är i nyskick har knappt gått 40 mil, ca 18 timmar."

40 mil sen säljer han :D

"Yamaha nytro mtx 2007
gått 18mil
Pris: 120 000:-"

Varför inte testa skotern innan man köper?

Många av dessa säljare kan vara fall för lyxfällan. Amorteringar högre än inkomster tvingar många att sälja.
 

revo600

Ny medlem
28 nov 2006
2
0
1
Kört 236 mil sen Dec -05.
Tycker själv att det är för lite.
Hoppas på mer denna säsong.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
kan ju också bero lite på att en skoter går mer när den är ny. Ska man köra mycket köper man en ny skoter, ska man inte köraså mycket köper man en gammal.

"eller en skoter som gått 500 med nybytta kolvar?"

Sen finns det ju skotrar där man inte ska köra så långt mellan kolvbyten, antingen för att det är en 440 med tokmycket hk, eller att det är en miss på just en viss modell. Men visst finns det säkert bluffar där med.

Sen ska man komma ihåg när man kollar i annonser att om man kollar 10 annonser och 5 har skrivit att skotern gått lite, så har dom 5 andra inte skrivit nåt alls, dvs den har gått mycket.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
hmm..ja som stockholmare med 150 mils säsonger så vet jag inte..kan tycka att för 10 år sedan så gick maskinerna överlag mindre per säsong och det medförde mindre skruvande..kanske...och bättre skick på maskinerna..kan ju ochså flika in att min sambos srx hastighetsmätarvajerpinne gått av, meckade dit en ny men den gick ochså av för jag klantade mig..men om jag ska sälja den så kommer jag självklart skriva exakt vad som hänt...man kan väl inte lura folk, vad tog moral och etik vägen, fan 5000:- spänn i vinst och dåligt samvete..det är det väl inte värt...å andra sidan...hur fint ska man köra en skoter, det är ju som en cross, man ska väl anta att dom är hårt använda...eller?