Sämsta skotern i lös snö.

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
Ej medlem/Inloggad skrev:
Jo Sw440 är inte att leka med...men om vi tar Aktiv Grizzly den gick ju skitbra på snön. MEN om man kör fast då är det den sämsta skotern som finns!
Jo dubbelbandarna är nog inte att leka med om man kör fast, har själv varit fruktansvart nära att köra fast med min morfars ockelbo 8000, jag körde alldeles på kanten av malmens väg när leden plötsligt ger vika (tung skoter :p ) och hela skotern gled åt sidan just som det hände kom en backe med träd ivägen så det var bara att stanna, lyckades hindra mig från at köra fast genom att backa å köra framåt flera gånger, men då slog hjärtat snabbt kan jag säga, en 8000 är inget man vill sätta fast.
 
E

Ej medlem/Inloggad

John

Bästa lös snö skotern är doc Sno-tric sc3 -72 kör man fast snör man upp den på axeln och går hem.. =)
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
jag hade en yamaha SM300 när ja var liten å den gick inte ens med en liten pojkspoling som mig på i snön... kommer inte ihåg årsmodellen men gammal va den...:D
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Ej medlem/Inloggad skrev:
Bästa lös snö skotern är doc Sno-tric sc3 -72 kör man fast snör man upp den på axeln och går hem.. =)
Min första skoter var just en sc3-72 på 9 vilda hästkrafter. Att den hade några utmärkande lössnöegenskaper har jag då inget minne av, den var så svag att den inte orkade upp för backar och körde då fast. Markfrigången var ju heller ingenting att skryta över, den hängde ju upp sig titt som tätt och då man fick hjulboggien full med blötsnö så var den som ett blysänke som man inte kastade upp på axeln hur som helst.

Det enda som var bra med den var ju att den drog minimalt med bränsle.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Sc 3: orna? Var det Sno-Trics minsta modell? Med en spårvidd av cirkus 23 cm och en smal och kort matta med "gummiribbor" som gick tvärs över?

Min mor hade för många år sen en sådan hemsk tingest. Hon körde den i princip aldrig, men minns att den skulle ha varit tippig och svårkörd utanför leden. Den lät fruktansvärt illa och tanken var en 10 liters bensindunk : )

Vore kul om någon hade någon bild på en Sc3: a?
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
xtra12 boggien tyckte jag var helt ok både på vatten och i lössnö. Jag hade en Xc 700 Deluxe utrustad med denna boggie.

SC3:an gick ju kanon i lössnö så länge den orkade! Kusínen min hade en sådan och jag hade en SC12:a.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Tack Peggan, men det var ändå inte en sådan. Den som vi hade, numera skrotad, var blå (original) och från slutet av 60-talet. Förmodligen var det Sno-Trics minsta modell. Har någon något "humm" om vad det är för maskin jag menar?
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
PolePosition skrev:
Sc 3: orna? Var det Sno-Trics minsta modell? Med en spårvidd av cirkus 23 cm och en smal och kort matta med "gummiribbor" som gick tvärs över?

Min mor hade för många år sen en sådan hemsk tingest. Hon körde den i princip aldrig, men minns att den skulle ha varit tippig och svårkörd utanför leden. Den lät fruktansvärt illa och tanken var en 10 liters bensindunk : )

Vore kul om någon hade någon bild på en Sc3: a?
Mycket mindre än sc3 gick nog inte att göra, den hade en motor på 150cc och 9hk pysstart och membranförgasare.
Den var fruktansvärt rank och hade en kort matta som var i princip alldeles slät (lk=lågkamsmatta).
Tanken var väl inte en bensindunk utan den var på 14 liter och placerad så att man slog knäna i den. Enda fördelen var väl att under en vecka i fjällen så behövde man knappast tanka mer än en gång.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Tjaa.. Det kanske var en sådan trots allt, men en äldre modell än den på bilden. Tanken på vår läckte, därav byte till 10-litersdunken. Styret var bytt också, inte till ett Fatbar utan till riktiga grejor; Cresent cykelstyre ; )
Kul om den skotern hade levt än idag..
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
PolePosition skrev:
Tjaa.. Det kanske var en sådan trots allt, men en äldre modell än den på bilden. Tanken på vår läckte, därav byte till 10-litersdunken. Styret var bytt också, inte till ett Fatbar utan till riktiga grejor; Cresent cykelstyre ; )
Kul om den skotern hade levt än idag..
Den på bilden verkar vara en sc3s från 1975. S modellen som troligen står för sport hade en sachsmotor på 290cc och 18-20hk.

Jag provade att byta motor på min sc3:a på grund av att variatorn packade ihop och det gjorde en dålig skoter ännu sämre på grund av att den blev tyngre.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
PolePosition skrev:
Tack Peggan, men det var ändå inte en sådan. Den som vi hade, numera skrotad, var blå (original) och från slutet av 60-talet. Förmodligen var det Sno-Trics minsta modell. Har någon något "humm" om vad det är för maskin jag menar?
SC11 var en blå föregångare (sent 60-tal) till SC3 som hade en 18hk sachsmotor och original hade den tanken längst fram under huven vilket i kombination med väldigt smala skidor medförde att den dök som en torpederad ubåt när den var fulltankad därför monterade många en tank framför dynan och tog bort originaltanken.
Notera det spikraka styret och den formfulländade dynan :cool:

 

Noe

Medlem
26 nov 2004
32
0
1
Piteå
Vi hade en skiroule (grön) med hjulboggie och plastmatta för ca 20 år sen , och om man hade så tur att skotern gick ändå fram till lite djupare snö än 10 cm så var det inte frågan om man skulle köra fast bara när.

Den skotern som så många andra från den tiden ligger nog bra till för att vinna pris som sämsta SNÖskotern genom tiderna

Ingen som har en bild å en sån skoter?
 

glx 5900

Medlem
23 dec 2004
6
0
1
Fredrika
Det finns inget, absolut inget som är sämre än gamla Yamaha 440 i lössnö. Å andra sidan var väl inte mattan den bästa när jag körde, men den gick mer neråt än framåt.
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Mikael_N skrev:
Rush (vettesjutton vicket märke, men den var blå och ful) ligger inte så dåligt till.
Ett chassi som är gjort av skottsäker pansarplåt, ca 4 cm frigång under fotstegen, astung hjulboggie och mer eller mindre total avsaknad av kammar på mattan samt med en, i det det här fallet, Sachs-motor på vilda 24hk gjorde den till ett sjujäkla boj-sänke.

Ljudet av motorn har etsat sig fast i minnet..... BRÖÖÖÖÖÖÖLL.. Och sen visste man att brorsan satt fast... :D
Märket är Rush och den gjordes i Rättvik, 24Hk är väll inte dåligt!!
Ski-Doo 5500 Mx är inte så bra i snön blev för tung med den dämpar konstuktionen.
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Ja så mins jag tydligt min förra skoter MachZ -98..... ja kraft i motorn saknades inte men när det väl tog stopp så var det bara att vänta på våren....