Polaris 2022

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Dom har ju gjort om kylsystemet på maskinerna nu så det kanske är så enkelt att det inte behövs någon sks längre?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Hade varit spännande få se en förklaring på precis vad som är ändrat i kylsystemet.
Lär nog komme lite bilder senare på kylaren, som jag fattat det så är den centrerad i tunneln, samt har flänsar för att öka ytan.

edit: hittade bilder nu, den är nästan över hela tunnelbredden samt räfflad. Så det bör innebära klart förbättrad kylning.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Som jag fattade det så är det snäppet längre kylare på "vanliga" mot för Slash modellerna?
Annars känns det verkligen som Polaris bockat av önskelistan hos dom flesta. Spännande att slash är smalare tunnel längst bak också. Lite nytt bara det =)

Nån på Polaris borde verkligen se över modellnamnen dock. Folk kommer ju inte kunna sälja skotrarna på blocket p.g.a. för långa rubriker.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Lär nog komme lite bilder senare på kylaren, som jag fattat det så är den centrerad i tunneln, samt har flänsar för att öka ytan.

edit: hittade bilder nu, den är nästan över hela tunnelbredden samt räfflad. Så det bör innebära klart förbättrad kylning.
Såg en video på kylaren och den är som Asker säger nästan hela tunnelbredden, räfflad och den når hela tankens längd. Lär blir bättre än innan.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Såg en video på kylaren och den är som Asker säger nästan hela tunnelbredden, räfflad och den når hela tankens längd. Lär blir bättre än innan.
Källa på det? :D;):D (verkar ju annars vara ett populärt uttryck!!)
Nämen allvarligt, du/ni råkar inte ha en länk till klippet i fråga?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Är ju väldigt kort kylare om man jämför med lynx och ski-doo som har kylare hela tunnels längd men deras är ju inte räfflad vet inte om det gör nån större skillnad.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Liknande kylare som på Arctic hardcore?

Kan man välja lång kylare på khaos 146 måntro? Fan vad sugen jag blev på en polle nu☺
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Är ju väldigt kort kylare om man jämför med lynx och ski-doo som har kylare hela tunnels längd men deras är ju inte räfflad vet inte om det gör nån större skillnad.
En räfflad bör ju öka ytarean med en hel del kontra en slät, men frågan är om den ändå blir lika stor som Ski-doo/Lynx? Tveksamt tror jag. Det är ju många som ibland måste använda sina lössnöskotrar för att släpa sambos och barn och hundar och sånt och då är ju en liten kylare ett problem. Men ett ännu större problem för oss som måste göra det är kanske att utbudet på lössnöskotrar som inte är shorty/slash etc. antagligen kommer minska framöver och jag gissar att det är rätt besvärligt/omöjligt att montera dragkrok på en shorty/slash?
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Drag finns det i alla fall Boondocker 3900DS som har men krävs ju en annan båge. Vet inte hur shortys kyler men utan stänkläpp borde dom inte funka bra på led. Till Lynx kan man ju köpa till luftkylare och fläkt men kostar ju naturligtvis en slant men gör det ju möjligt att köra på oavsett om det råkar vare en hård led så jag tycker det är värt pengarna.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Kylarna har fenor både på in och utsida enl VOHK. Han har gjort en lite djupare genomgång. Finns på Youtube
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
De ha numer en främre kylare, därav sks är borta för den behövs helt enkelt inte längre.
Har dock inte fattat om det är 2st kylare eller om den sitter ihop med tunnelkylaren, typ som på skidoo, men väldigt bra iallafall. Så jag tror inte man behöver behöver vara orolig för att de ska gå varmt.
 
Reactions: sledman

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
En räfflad bör ju öka ytarean med en hel del kontra en slät, men frågan är om den ändå blir lika stor som Ski-doo/Lynx? Tveksamt tror jag. Det är ju många som ibland måste använda sina lössnöskotrar för att släpa sambos och barn och hundar och sånt och då är ju en liten kylare ett problem. Men ett ännu större problem för oss som måste göra det är kanske att utbudet på lössnöskotrar som inte är shorty/slash etc. antagligen kommer minska framöver och jag gissar att det är rätt besvärligt/omöjligt att montera dragkrok på en shorty/slash?
Skidoo kommer med dragbåge till sina shorty modeller nästa år så helt omöjligt är det inte.
Däremot känns polaris inte lika engagerad i den frågan, då blir det eftermarknadaden som får lösa det.
 
Reactions: Henrikssons