Polaris 2022

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
De ha numer en främre kylare, därav sks är borta för den behövs helt enkelt inte längre.
Har dock inte fattat om det är 2st kylare eller om den sitter ihop med tunnelkylaren, typ som på skidoo, men väldigt bra iallafall. Så jag tror inte man behöver behöver vara orolig för att de ska gå varmt.
Då är frågan hur stort kylsystem har dom och skiljer det mellan Pro Rmk Matryx och Pro Rmk Matryx slash?
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Skidoo kommer med dragbåge till sina shorty modeller nästa år så helt omöjligt är det inte.
Däremot känns polaris inte lika engagerad i den frågan, då blir det eftermarknadaden som får lösa det.
Det är ju så att i Nordamerika tycker dom vi är konstiga här som vill ha ett drag i en mountain maskin när det finns andra maskiner som är mycket bättre lämpade för det. Så man kan inte hoppas att polaris kommer med det.
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
En räfflad bör ju öka ytarean med en hel del kontra en slät, men frågan är om den ändå blir lika stor som Ski-doo/Lynx? Tveksamt tror jag. Det är ju många som ibland måste använda sina lössnöskotrar för att släpa sambos och barn och hundar och sånt och då är ju en liten kylare ett problem. Men ett ännu större problem för oss som måste göra det är kanske att utbudet på lössnöskotrar som inte är shorty/slash etc. antagligen kommer minska framöver och jag gissar att det är rätt besvärligt/omöjligt att montera dragkrok på en shorty/slash?

I den amerikanska konfiguratorn går det iaf att välja till dragbåge för Matryx Slash, frågan är väl hur bra det stämmer kanske.....

29300


Visa bifogad bild 29299


Ser "sådär" ut på 146" Slash :D

29301
 
Reactions: Henrikssons

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Intressant, då verkar det alltså gå att få dit en dragkrok även på Slash. På 146" är ju frågan om man vill det för det ser ju rätt förjävligt ut, men 155" såg ju okej ut. Då är det ju bara det med kylningen då, men där får man väl invänta lite tester eller kanske tills privatpersoner börjat köra med dem för att få veta hur det funkar (amerikanska medier åtminstone lär ju inte testa hur kylningen funkar vid körning på hårda spår eller vid dragning av pulka).

Lite sugen blir man ju. Jag hade nog däremot inte vågat mig på Patriot Boost nu första året (även om man har garanti så är det ju drygt att behöva åka in till verkstaden titt som tätt, om det nu skulle krångla med mappningar eller annat), men en 850 RMK Khaos Matryx Slash 155" kanske. Eller samma modell utan Slash. Förutsatt att de inte går varma väldigt lätt med den nya kylarlösningen. De är ju rätt bra prissatta med snowcheck jämfört med Ski-doo/Lynx (känns lite sjukt att säga att det är bra priser med drygt 160k när jag köpte min första helt nya skoter, Polaris RMK 800 Dragon 155" 2009, för ca. 118k inklusive en hel del utrustning).
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Det där är en sån där sak som gärna hade fått ha ett snabbfäste på samma sätt som Linq-stänkorna. Inte ofta jag behöver drag eller stänklapp men då jag behöver det hade det varit smutt om man snabbt och enkelt kunde klicka dit den på något vis. På BRP är det iofs inte jättebökigt att byta bågen och det kanske är samma på övriga märken.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Är ju väldigt kort kylare om man jämför med lynx och ski-doo som har kylare hela tunnels längd men deras är ju inte räfflad vet inte om det gör nån större skillnad.
Den som inte är räfflad på G4 chassit funkar bättre än den räfflade på XP/XM chassit. Kan ju vara så att det är nåt mer som skiljer men 850 etec har mindre problem med tempen än 800 etec.
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Satt å kikade lite på Polaris Snowcheck.. Kan man skicka till flera handlare om man vill jämföra lite? Har ju tänkt att byta in den nuvarande maskinen och då kan ju mellanpriset diffa beroende på vem man frågar.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Den som inte är räfflad på G4 chassit funkar bättre än den räfflade på XP/XM chassit. Kan ju vara så att det är nåt mer som skiljer men 850 etec har mindre problem med tempen än 800 etec.
Jaså är det så tycker min Boondocker 850 ds har lätt för att sticka i temp men har ju kort tunnel så får ju upp mindre med snö. Har utrustat min med extra kylare så nu funkar på alls underlag det gör dom inte som standard.
 

Hellsledder

Medlem
4 apr 2013
18
2
3
På slash modellerna slutar tunnelkylaren i bakkant på tanken, förutom på 146" slash, den ska visst ha likadan tunnelkylare som dom "vanliga" Matryx RMK modellerna och den slutar ca 20cm längre bak i tunneln.

"You might notice the SKS models are now gone. The benefit of the SKS was more cooling capacity. The 2022 RMK Matryx (base model) has a long tunnel, snow flap and long tunnel cooler so it pretty much replaces the SKS at 155”. "
från Snowtech magazine
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Jaså är det så tycker min Boondocker 850 ds har lätt för att sticka i temp men har ju kort tunnel så får ju upp mindre med snö. Har utrustat min med extra kylare så nu funkar på alls underlag det gör dom inte som standard.
Ska inte lusa ner tråden med för mycket ski-doo snack. Min 2014 Summit 800 etec var hopplös i vissa lägen på led. Renegaden jag har nu med samma typ av kylare är det inga problem med trots att den är kortare. Antar att mattan ( 44,5 ) och att det är en 600 spelar in. Har inte monterat isrivare på den ens. Vi får hoppas att Polaris löst det bättre än tidigare kylsystem.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Är det nån som listat ut vad elstarten väger?, har inte haft det på nån RMK/Khaos förr, märker man stor skillnad, tänker på startkrans också som roterande massa. Frugan är sugen att slippa dra, å bra pris var det! (om så det var de enda som var billigt...)
Hur tro ni om 7S displayen, tänker lite på om man behöver rulla maskinen, ser inte billigt ut att spräcka den....
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
Ni som kör patriot 850 hur är den? Några kända problem förutom att vissa släcker stift? Vet ju att det var problem 2019 men polaris verkar ju jobbat ganska mycket med den sedan dess.
Hur är soppa förbrukningen? Står i valet mellan en ny khaos 146 alt Boondocker re37 eller Freeride 146, om det blir brp så är det väl en fjolårsmodell som är intressant med tanke på priset.

Kör idag ac 2019 som har fungerat riktigt bra men är inte villig att köpa ny kisse och få en ny logga som säger 60years.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Ni som kör patriot 850 hur är den? Några kända problem förutom att vissa släcker stift? Vet ju att det var problem 2019 men polaris verkar ju jobbat ganska mycket med den sedan dess.
Hur är soppa förbrukningen? Står i valet mellan en ny khaos 146 alt Boondocker re37 eller Freeride 146, om det blir brp så är det väl en fjolårsmodell som är intressant med tanke på priset.

Kör idag ac 2019 som har fungerat riktigt bra men är inte villig att köpa ny kisse och få en ny logga som säger 60years.
Vi har 2 st i familjen och de är klockrena, en -20 å en -21a. Hade en 2020 till förr. De har gått klockrent!, inte ett stift på totalt 450mil. Vissa släcker en del stift, men ingen av mina bekantas förutom några -19. Efter senaste mapparna så blir de bränsle snålare, körde 14,3 mil på 25,2l bensin förra helgen på touring med Khaos 165". Drar ca hälften mot 800an tog 2018...Experter och DS drar ungefär lika, men de är marginella skillnader, hård körning brukar bli ca 7-8 mil på 25 liter. Har ingen koll på 146", men i övrigt så är ju Khaos överlägsen enligt mig, och jag har kört alla märken tidigare inkl G4.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Ni som kör patriot 850 hur är den? Några kända problem förutom att vissa släcker stift? Vet ju att det var problem 2019 men polaris verkar ju jobbat ganska mycket med den sedan dess.
Hur är soppa förbrukningen? Står i valet mellan en ny khaos 146 alt Boondocker re37 eller Freeride 146, om det blir brp så är det väl en fjolårsmodell som är intressant med tanke på priset.

Kör idag ac 2019 som har fungerat riktigt bra men är inte villig att köpa ny kisse och få en ny logga som säger 60years.
Jag har -20 850 som går som kulor och krut och har inte släckt något stift, är ifs en sks men med oem variator bestyckning var den lite tråkig men i med lite nya grejor.....👊🤟🤟
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
76
10
8
33
Norrbotten
Jag har -20 850 som går som kulor och krut och har inte släckt något stift, är ifs en sks men med oem variator bestyckning var den lite tråkig men i med lite nya grejor.....👊🤟🤟
Låter lovande👍 Jäkligt dum fråga men hur funkar snowcheck? Har räknat fram en khaos 146 med ett pris på ca 178000. Får jag sedan dra av 10000:- på det priset eller är priset jag fått fram redan rabatterat.
 

Yaskarpo

Aktiv medlem
9 nov 2007
73
7
8
Norrbotten
Ni som kör patriot 850 hur är den? Några kända problem förutom att vissa släcker stift? Vet ju att det var problem 2019 men polaris verkar ju jobbat ganska mycket med den sedan dess.
Hur är soppa förbrukningen? Står i valet mellan en ny khaos 146 alt Boondocker re37 eller Freeride 146, om det blir brp så är det väl en fjolårsmodell som är intressant med tanke på priset.

Kör idag ac 2019 som har fungerat riktigt bra men är inte villig att köpa ny kisse och få en ny logga som säger 60years.
Har en Assault 850 2019 med 490 mil på mätaren. Originalstift som byttes inför denna säsong. Inte bytt rem ännu men ska byta för att ha gamla som reserv istället för Ultimaxen som jag tappar varv med. Går så ini helvete bra och snålt. Visserligen 2" matta men var nere på 1,37 på långtur. En av dom tidigare mapparna orsakade DET men den sista som jag fick i april ifjol är absolut klockren. Tendens till övervarv. Aldrig varit så nöjd med ett fordon av något slag som jag är med Assaulten. Lika stort leende varje gång man kör den nu som när den var ny.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Har en Assault 850 2019 med 490 mil på mätaren. Originalstift som byttes inför denna säsong. Inte bytt rem ännu men ska byta för att ha gamla som reserv istället för Ultimaxen som jag tappar varv med. Går så ini helvete bra och snålt. Visserligen 2" matta men var nere på 1,37 på långtur. En av dom tidigare mapparna orsakade DET men den sista som jag fick i april ifjol är absolut klockren. Tendens till övervarv. Aldrig varit så nöjd med ett fordon av något slag som jag är med Assaulten. Lika stort leende varje gång man kör den nu som när den var ny.
Hade en SKS 2019 och fick den tredje mappningen insatt på andra servicen men kan inte påstå att den var snål, min 2021 Freeride 850 tar mindre. Men hade inga problem med den, gick bra och tog inge rem eller stift.
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Låter lovande👍 Jäkligt dum fråga men hur funkar snowcheck? Har räknat fram en khaos 146 med ett pris på ca 178000. Får jag sedan dra av 10000:- på det priset eller är priset jag fått fram redan rabatterat.
Du drar av 10000kr från det priset