Polaris 2022

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Har en 2020 inget problem med stiften går hur bra som helst låg då runt samma förbrukning som en 850 etec vid liknande körning
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Nån som kört med nya serie 8 mattan och kan dela med sig av sina erfarenheter av den?
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har 8a nu och är riktigt nöjd!, kört både 6 och 7 före, men nya känns bäst.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Om jag fattat klippen jag sett rätt så är det en uppdaterad ECU i 2022 (för att hantera lite extra parametrar kring turbon) och nu får man ju ta allt med en nypa salt men 2022 850 ska ha betydligt bättre gång än tidigare.
Sen så var det väl nån småmutad ambassadör eller Polaris anställd som sa det men ändå.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Just turbon har säkert en uppdaterad ecu på så sätt att de använder några fler stift för styrning av wastegsten mm och i övrigt samma, men de övriga tvivlar jag på, för har man hållit på i 6år med 840 turbon så lär man inte byta styrsystem bara sådär. Så att få de äldre uppdaterade till 22 mjukvaran lär vara möjligt. För det finns fortfarande en del att förbättra.
Reservdelslistorna borde komma snart så då kan man räta ut fler frågetecken.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Var är batteriet placerat för dom som vill ha el-start i 2022 RMK Matryx modellerna?
Ser att även turbon går att få med el-start.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Som varandes endast "nyfiken åskådare" så är det ju en del i mysteriet, hur kan några ha sånna djävulska problem och vissa inga alls? Vad är skillnaden?

Man kunde väl tänka sig att vissa typer av bekymmer skulle vara förarberoende mer än andra men just stiftsläckning borde ju inte vara en av dom, så vad händer?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Var är batteriet placerat för dom som vill ha el-start i 2022 RMK Matryx modellerna?
Ser att även turbon går att få med el-start.
Såg något klipp på Youtube på Polaris Matryx där batteriet var på höger sida mellan fotholken och belt-driven. Alldeles framför fotholken. Det verkar finnas någon täckplåt där på bägge sidor framför fotholkarna, så bakom den täckplåten. Såg ut att vara ett väldigt litet och smidigt batteri.
 
Last edited:

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Såg något klipp på Youtube på Polaris Matryx där batteriet var på höger sida mellan fotholken och belt-driven. Alldeles framför fotholken. Det verkar finnas någon täckplåt där på bägge sidor framför fotholkarna, så bakom den täckplåten. Såg ut att vara ett väldigt litet och smidigt batteri.
Okej, tack!
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Körde en sväng på ca 10 mil helgen som var med sks 850 155" med dubbeldyna, sambon baki, och ganska raskt tempo stora delar med vissa sträckor där man studsade fram i 25kmh ochlite lek emellanåt. 1.8l/mil
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Just turbon har säkert en uppdaterad ecu på så sätt att de använder några fler stift för styrning av wastegsten mm och i övrigt samma, men de övriga tvivlar jag på, för har man hållit på i 6år med 840 turbon så lär man inte byta styrsystem bara sådär. Så att få de äldre uppdaterade till 22 mjukvaran lär vara möjligt. För det finns fortfarande en del att förbättra.
Reservdelslistorna borde komma snart så då kan man räta ut fler frågetecken.
Till slut hittade jag klippet! Letat flera dagar... ;-)

Nä men var Erik på vohk som nämnde ny "engine management" För alla 2022. Sen exakt vad det innebär i detalj mer än det han nämner vet jag inte. :) (9.50 in i klippet om inte autostarten blir rätt för nån)

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Till slut hittade jag klippet! Letat flera dagar... ;-)

Nä men var Erik på vohk som nämnde ny "engine management" För alla 2022. Sen exakt vad det innebär i detalj mer än det han nämner vet jag inte. :) (9.50 in i klippet om inte autostarten blir rätt för nån)

Får väll se vad som egentligen är nytt, men inte ska det behövas en ny databox för att få fart i 850in? Med en vettig mapp så ska det funka. Axys 800an funkade ju riktigt bra original och ännu bättre med en pc5 och justrerad tändning.
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Får väll se vad som egentligen är nytt, men inte ska det behövas en ny databox för att få fart i 850in? Med en vettig mapp så ska det funka. Axys 800an funkade ju riktigt bra original och ännu bättre med en pc5 och justrerad tändning.
Min gissning är nog mer mjukvaru ändringar tvivlar dom behöver en ny ECU utom på turbon då
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Får väll se vad som egentligen är nytt, men inte ska det behövas en ny databox för att få fart i 850in? Med en vettig mapp så ska det funka. Axys 800an funkade ju riktigt bra original och ännu bättre med en pc5 och justrerad tändning.
Nä det känns väldigt konstigt. Framförallt om man lagt massa tid på att försöka få till det med befintlig ECU känns det tidsödande att slänga in en ny helt plötsligt.

Möjligen att man kör med kralligare ECU till Boost som man även utvecklat till 850NA så man slipper köpa två varianter av ECU?
Men som du säger återstår det väl att se. Vad som sägs i klipp på youtube och vad som är verkligheten är ju ibland lite olika =)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Är det en annan drivaxel på 2022? Jag vet inte hur de gamla ser ut men har förstått att drivhjulen sitter tätt på dem nu för tiden. Om man kollar vid 6:42 på den här filmen så ser man drivaxeln och jag tycker de sitter brett isär.

 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Är det en annan drivaxel på 2022? Jag vet inte hur de gamla ser ut men har förstått att drivhjulen sitter tätt på dem nu för tiden. Om man kollar vid 6:42 på den här filmen så ser man drivaxeln och jag tycker de sitter brett isär.

På slash modellerna slutar tunnelkylaren i bakkant på tanken, förutom på 146" slash, den ska visst ha likadan tunnelkylare som dom "vanliga" Matryx RMK modellerna och den slutar ca 20cm längre bak i tunneln.

"You might notice the SKS models are now gone. The benefit of the SKS was more cooling capacity. The 2022 RMK Matryx (base model) has a long tunnel, snow flap and long tunnel cooler so it pretty much replaces the SKS at 155”. "
från Snowtech magazine
Kylaren ser ut att vara större än på AXYS Pro Rmk, drivaxeln ser annorlunda ut men kan vara inbillning.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Såg en annan video där det påstods att nya drivaxeln skulle sitta på boost-versionerna. Såg på en sprängskiss hur den gamla axeln ser ut och det är ju helt klart skillnad på dem.