Axys SKS 800 146" som polaris borde gjort den :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har börjat fixa kolvarna till en ny lysande ide jag kom på.



Bort med teflonbeläggningarna.


Och även putsat bort ytan på toppen.


Får se om det behövs fler kolvar har några till men jag tror 12 st borde räcka..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ingen kompsänkning heller. Sitter en bmp topp på, vet inte exakt komp på den orkade aldrig mäta den men har för mig att den är någon enstaka decimal lägre komp men har ingen aning egentligen :)
Såg nu att BMP har skrivit på sin hemsida vad deras toppar har för kompratio.
Då jag kör med BMP toppen så är kompet 11.8, orginal är ca 12.2 så lite komsänkt är den...
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jo de hade jag kunnat säga åt dig ;) När dom kör steg2/3 så vill dom ha lite lägre komp. Då kastar dom på lite mer soppa samt ökar tändningen. Ger lite mer tryck i motorn på mellanregister!

Hade en diskussion med Joey när jag körde mitt bmp steg3 kit på min första axys maskin. Tyckte den kändes markant starkare från botten och ville ha förklarning på varför. Och det var de jag fick som svar :)

Förresten Hans-Olov. Du har inte möjlighet och svarva några spridarhylsor åt mig i alu? Gärna så dom har lite material för å gänga ner bulten till fuelrailen. Kan göra en skiss å skicka åt dig om det skulle vara bättre?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Jo de hade jag kunnat säga åt dig ;) När dom kör steg2/3 så vill dom ha lite lägre komp. Då kastar dom på lite mer soppa samt ökar tändningen. Ger lite mer tryck i motorn på mellanregister!

Hade en diskussion med Joey när jag körde mitt bmp steg3 kit på min första axys maskin. Tyckte den kändes markant starkare från botten och ville ha förklarning på varför. Och det var de jag fick som svar :)

Förresten Hans-Olov. Du har inte möjlighet och svarva några spridarhylsor åt mig i alu? Gärna så dom har lite material för å gänga ner bulten till fuelrailen. Kan göra en skiss å skicka åt dig om det skulle vara bättre?
Skicka en skiss så ska jag se om jag har något lämpligt material.
 
Reactions: Bola och Freddson

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Har börjat fixa nya fotsteg då ena sidan gick sönder näst sista turen i våras.



Blir ett plattstång som är 45gradat upptill mot tunneln istället för rör för att samla mindre snö. Sen ska flärpen nedtill bort.


Många timmars fräsning blev det..




En början till färdiga fotsteg, har fräst bort rätt mycket material på insidan på plattstången.


Stegen blir kortare än orginal då jag gillar det samt lite mindre vinkel längst bak då axysen har lite för brant vinkel tycker jag.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Snyggt. Hur tänker du förstärka runt dropbrackets? När jag körde mina korta så ville tunneln spricka upp lite.

För övrigt hade jag problem ibland att få nog viktförflyttning bakåt när jag behövde det. Så jag vet ej riktigt om korta fotsteg är melodin. På en 146" maskin så kanske det behovet blir mindre dock. Jag hade dom på en 155".
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Snyggt. Hur tänker du förstärka runt dropbrackets? När jag körde mina korta så ville tunneln spricka upp lite.

För övrigt hade jag problem ibland att få nog viktförflyttning bakåt när jag behövde det. Så jag vet ej riktigt om korta fotsteg är melodin. På en 146" maskin så kanske det behovet blir mindre dock. Jag hade dom på en 155".
Det kommer att sitta ett rör till längs bak som förstärker upp vid dropbrackets, sen går plattstången hela vägen till bakkant av dropbracketserna.
På 146an behövs verkligen inte längre fotsteg. Man kan nog säga att man kan kapa dom lika mycket som man kapar tunneln. På 137an körde jag också kortare fotsteg och även ifjol på den här maskinen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Synd du inte har ett pro ride chassi liggandes(eller? :D). Annars hade jag gärna köpt ett par sånna där fotsteg till min 137".
På första bilden syns en jigg till proride chassiet... fast det är för orginallängd. Men jag får inte sälja fotsteg :( men dom är fasiken inte värd att göra heller är mycket jobb, dyrt material och går mycket gas. Så skinz är faktisk inte så dyra på dom, trots att våra svenska mellanhänder ska ha sin del också.
Så ska man ha dom så får man köpa en skoter som har dom monterade...
 
Reactions: Thincan

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
varför får du inte sälja fotsteg ?
De flesta firmor ser inte med blida ögon på om en anställd på fritiden konkurrerar inom samma bransch , nu vet jag iofs inte vad Asker jobbar med men med tanke på hans stora kunskaper så borde han vara yrkesverksam inom branschen .
Fotstegen är för lika ett annat känt märke, så dom blev lite sura. Men precis då så kom polaris också med sina nya fotsteg så då blev det rätt onödigt att byta fotsteg eller rättare sagt det är inte helt motiverar rent prismässigt då originalen är så pass bra.
Men nu när den ena sidan gått sönder så är det värt att göra ett par nya som blir hållbarare och samlar mindre snö.

Jag jobbar inte alls inom skoterbranschen, inte mer än att jag gör en del tillbehör på fritiden. Annars jobbar jag som datanörd. Har fått många erbjudanden genom åren om att hålla på med skoters men det skulle bara förstöra hobbyn tror jag. Man ska inte jobba med sin hobby för då blir det inte lika roligt. Tror inte man skulle vara lika motiverad att gå ner i källaren på kvällen och skruva på en helt slut polaris om man då stått och skruvat i andras sopsluta skotrar på dagen... :)
Men finns det något "skoterjobb" som bara går ut på att köra sönder skotrar så skulle jag nog kunna överväga det :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Då var fotstegen färdigsvetsade.
Det som är kvar nu är lite snabbputs och sedan ska då får hänga i pulverlacksungnen ca 12 timmar och ca 150grader för att varmåldras. Detta behövs för att aluminium blir mjukt när man svetsar det och det är många svetsar på ytterröret. Har man inte en ugn så får man bara ha lite mer framförhålling och svetsa ca 6månader innan man ska använda grejen då har styrkan gått tillbaks till ca 90% av ursprunget. Men ugn tar det bara ca 12 timmar...



Man ser även hur det är gjort bak vid dropbracketset. 2st rör som går över dom.