Axys SKS 800 146" som polaris borde gjort den :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har ett tips/varning till axys 800 ägare som har många mil på motorn. Det är att kontrollera hur långt in avgasventilerna går in i cylindern. Märkte på min nu när jag skulle byta kolvar att avgasgiljotinerna legat emot kolvarna. Och vid närmare analys så ser man att det är slitet där de två ventilerna ligger emot varandra. Detta gör att den nedre ventilen kommer för nära kolven.
Skulle uppskatta att det totalt är slitet så avgasgiljotinen kommer ca 1-1,5mm närmare kolven än vad som är tänkt.
Så kontrollera era ventiler och börjar de se ut som mina så är det kanske inte långt kvar tills dom tar i kolvarna.



Den som är lite uppmärksam ser att mina ventiler inte ser ut som dom brukar då jag kapat bort sidoportarna. Eftersom den ena gick av. Blev bara fördelar i gasresponsen på motorn efter lite mappning justering (så det funkar inte att göra om mna inte ändrar mappningen), dock låter den mer på tomgången precis som pro-riden.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Genomgången går vidare. Har tagit och kortat av chassiet lite för det verkar ska vara så nu :) kul och testa om det blir bättre eller sämre...
Före:


Efter:


Blev 14cm kortare. Bild från när jag skulle till och svetsa. Som man kanske ser så kör jag med pro-ridens bakdel nu.
För jag tycker den är bättre helt enkelt.


Sen håller jag på att monterar tillbaka allt.


Fixat passformen mot sidokåpan bättre på ljuddämparen. Tagit bort lite material så den inte ska ligga för nära och inga vassa hörn emot. Passade även på att snabbpolera ljuddämparen också för att få bort rosten som blir vid svetsarna när man svetsar rostfritt.


Sen håller jag just nu på att 3d printar ett nytt insug mellan insuget vid huven och turbon. Denna på bild är första testet och den passade inte så bra men den andra kommer förhoppningsvis att passa sen får man nog printa en tredje som passar perfekt men fästena också.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Printade ett insug till med lite modifikationer.


Passar fint mot luftburken nu, men behöver en liten justering så den inte hamnar för nära termostathuset. Samt måste bort någon cm från styrstaget. Så det blir en tredje print i natt den innehåller också fästöron som som fäster mot luftburken. Så förhoppningsvis så blir den tredje perfekt, om nu materialet räcker. Behövs ca 300g tråd och det är nog rätt precis det på rullen nu...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
På tredje försöket blev insuget perfekt. Blev en liten extra böj för att undvika styrstaget vid max styrutslag.





Så nu är det mest bara å skruva ihop allt. Ska skaffa nya tändhattar/kablar då dom är utslitna. Några tips på vart man kan köpa samma som orginal fast inte för 300kr/st?
 
Last edited:
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Skitfint du får börja sälja 3D luftburkar 👍
Vilken typ av luftfiltrering hade du innan 3D burken?
Innan denna 3d printade adaptern så hade jag en nästan lika fast i aluminium och tejp för att det skulle bli tätt mot luftburken. Som också gick upp till originalinsuget.
Håller på att printer en fjärde, den blir exakt lika i form som denna men i högre upplösning så den blir snyggare (framför allt överhäng) och något starkare. Printtiden ökar då från 22timmar till ca 50timmar.
 
Reactions: suregom

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Har fixat lite mer med skotern nu, har hittat en bra plats till mätarna. Så nu åker dom ner från styret ner till konsolen framför styret. 3d printade en hållare som mätarna sitter ihop med. Så nu sitter dom mer skyddat än tidigare, fick knappt plats på styret heller då jag monterat det lägsta styret nu.

 
Reactions: Thincan

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Någon som kan mäta diametern på sina antistabbhjul? Är det vanliga 70mm hjul dom använder?
Denna skiten måste göras om så dom håller, har kört bort den ena ytterhjulet samt böjt på andra sidan och mittenaxeln ser ut som en banan...