Axys SKS 800 146" som polaris borde gjort den :)

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Japp 2t olja in i turbon med pluggad retur, och spjällhuset sitter där dom brukar. Har inte hört någon pc5 till axys som pjajat så problemet är nog inte så stort längre... men till tidigare modeller vet jag flera som pajat.
Ja vet en arctic å en polaris, om de va axys vet ja inte. Så det är kanske litet bekymmer, kanske bara var en serie

Okej! 👍👍👍Bjussar du på en bild hur du borrade in i kompressorhuset?😬
 
Reactions: Basse92

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Ja vet en arctic å en polaris, om de va axys vet ja inte. Så det är kanske litet bekymmer, kanske bara var en serie

Okej! 👍👍👍Bjussar du på en bild hur du borrade in i kompressorhuset?😬
Det behövs inte borras något. Gjorde det på förra maskinen, men det är onödigt. För en turbo är inte helt tät så den olja som vill igenom går igenom tätningarna till kompressor och avgaspropeller.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Har nu börjat med luftburken, har gjort trattar till anslutningen till trottelhuset.


Svetsade och färdig insida:


Dom kommer att ligga precis i kant mot luftburken, inte perfekt för flödet men det skiljer otroligt lite, ca 0.001% i flöde :) Sen en fördel som väger upp är att längden blir mindre = bättre.
Lär nog göra lite skillnad på gasresponsen då dom tidigare bara var raka rör.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Idag har luftlådan blivit klar.
Delar utklippta:


Anslutning till turbon svetsad


Trattarna på plats.


Delarna ligger ungefär som det ska bli.


Ihoppunktad och påbörjad helsvetsning.


Liten före och efterbild:


På plats i maskinen




Burken blev 4.5liter. Så den är några fler än den första och med bättre flöde in till spjällhusen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Har du för övrigt sett denna lösningen? https://turboperformancesystems.com/products/turbo-fix-kit-for-ski-doo-850-and-polaris-axys

Tycker de ser vettigt ut. Ganska smutt lösning för den som vill göra ett eget turbosystem. Sparar in lite tid!
Lite klent med info men hittar ingenstans att den kan kontrollera tändningen, vilket är en enorm fördel.
Men annars ser det ut som en smidig lösning. Så hamnar spridarna på rätt sida också, ett helt billetinsug med plats för spridare är ju inte billigt heller...
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ja ingen intercooler, är somsagt inte värt besväret för den lilla temperatursänkning det ger, satsar hellre på maximal gasrespons än lite mer ladd, då det ger mer körbarhet.
Förstod nästan det. Så länge man håller sig inom vettiga laddtryck så går de ju fint! Du har inte tänkt kompsänka den heller?


Angående den där redline boxen så verkar du ha rätt angående tändningen. Vilket jag kan tycka är lite synd.
Borde om inte annat gå skaffa en tändmodul från powercommander å köra den separat.


Kommer ha svårt å hålla mig ifrån å göra något dumt på 850in.... ;) Har så mycket liggandes i form av rördelar, krökar, slangar, slutdämp m.m! Är mer eller mindre bara en turbo & en vettig lösning på sprut/spridare.

Vad fick du ge för 2860rs snurran? Är lite mer inne på samma borg warner jag hade på mina forna axys 800or. Vansinnigt bra respons på den turbon! Dock är ju priset typ de dubbla :(
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Förstod nästan det. Så länge man håller sig inom vettiga laddtryck så går de ju fint! Du har inte tänkt kompsänka den heller?


Angående den där redline boxen så verkar du ha rätt angående tändningen. Vilket jag kan tycka är lite synd.
Borde om inte annat gå skaffa en tändmodul från powercommander å köra den separat.


Kommer ha svårt å hålla mig ifrån å göra något dumt på 850in.... ;) Har så mycket liggandes i form av rördelar, krökar, slangar, slutdämp m.m! Är mer eller mindre bara en turbo & en vettig lösning på sprut/spridare.

Vad fick du ge för 2860rs snurran? Är lite mer inne på samma borg warner jag hade på mina forna axys 800or. Vansinnigt bra respons på den turbon! Dock är ju priset typ de dubbla :(
Ingen kompsänkning heller. Sitter en bmp topp på, vet inte exakt komp på den orkade aldrig mäta den men har för mig att den är någon enstaka decimal lägre komp men har ingen aning egentligen :)
Fast ska man ändå måste ha en powercommander så känns det rätt dyrt med 1000dollars för 2st fästen för spridare och nya spridare. Då är det bättre att bara köra powercommandern och ev byta spridarna till större om man vill ladda högt. Kör även 2st tändmappar, en för oladdat för maximal respons sen en som påverkas av tryck och då måste man ha pti eller tillkopplad mapsenor till den vanliga, så det är väldigt syns att dom ändå inte kunnat gjort en komplett produkt när den ändå såg ut att lösa det mesta annars.
Tror 2860rs gick på lite dryga 9000 lappen inkl frakt, borg warner snurran ligger väll på ca 15? Har för mig att insuget gick på 450dollars när jag köpte det till pro-riden (kan ha varit inkl spridarna då.)
 
Reactions: trixa

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
Du har säkert skrivit de i tråden men hur högt laddtryck törs du köra utan ic och org komp? Jag antar toppen har lägre squishfart vs org toppen för då tål den ju högre laddtryck innan spikning.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Det stämmer att bikeman toppen har lägre komp. Om det är samma topp som jag hade i mitt steg2/3 kit som jag körde med.

Dom hade väl hittat nån häst där då dom kunde öka soppan lite och samtidigt tändningen. Tror säkert den kan vara rätt lämplig för vad vi vill åstadkomma med låga laddtryck och hög respons. Så där tror jag du valt rätt!

Angående det Boost skriver om squisen har jag ingen aning om dock.


Jo för 1000$ hade jag nog förväntat mig en komplett lösning. Trodde ärligt talat den hade det.

Dock gillar jag att dom kör med extra uppsättning spridare och ej ersätter org spridarna.
Att kunna bibehålla motorns original tomgång och låglast är inte alls dumt.
Och så vitt jag vet går detta inte med PC5? Alltså att lägga till extra spridare?
Hade man haft möjlighet till det så hade det inte spelat någon roll att ha extraspridarna före spjällen t.ex. Ger lite flexibel lösning helt enkelt.

Tror att för en skoters användningsområde så är en turbo för 8-9' rätt vettig. Man maximerar ändå inte turbon direkt.
Det vore isf för att få en turbo som spoolar upp lättare. I min värld så tror jag knappast man märker någon herrejösses skillnad på en 2T motors respons när man väl är ute å kör i snön. Så länge man har en bra avstämd turbo (storlek/avgashus) och att man kör lite "less is more" concept med rördragningen. Så tror jag att responsen är så bra den kan bli, även med en GT2860RS.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Det stämmer att bikeman toppen har lägre komp. Om det är samma topp som jag hade i mitt steg2/3 kit som jag körde med.

Dom hade väl hittat nån häst där då dom kunde öka soppan lite och samtidigt tändningen. Tror säkert den kan vara rätt lämplig för vad vi vill åstadkomma med låga laddtryck och hög respons. Så där tror jag du valt rätt!

Angående det Boost skriver om squisen har jag ingen aning om dock.


Jo för 1000$ hade jag nog förväntat mig en komplett lösning. Trodde ärligt talat den hade det.

Dock gillar jag att dom kör med extra uppsättning spridare och ej ersätter org spridarna.
Att kunna bibehålla motorns original tomgång och låglast är inte alls dumt.
Och så vitt jag vet går detta inte med PC5? Alltså att lägga till extra spridare?
Hade man haft möjlighet till det så hade det inte spelat någon roll att ha extraspridarna före spjällen t.ex. Ger lite flexibel lösning helt enkelt.

Tror att för en skoters användningsområde så är en turbo för 8-9' rätt vettig. Man maximerar ändå inte turbon direkt.
Det vore isf för att få en turbo som spoolar upp lättare. I min värld så tror jag knappast man märker någon herrejösses skillnad på en 2T motors respons när man väl är ute å kör i snön. Så länge man har en bra avstämd turbo (storlek/avgashus) och att man kör lite "less is more" concept med rördragningen. Så tror jag att responsen är så bra den kan bli, även med en GT2860RS.
Det finns en pc5 med extraspridare också men den har som jag fattat det inte tändning, står tyvärr väldigt lite information på dynojets hemsida om de olika produkterna.
Det är ju somsagt lite extrastök att få spridarna mellan spjäll och reeds, men jag tror tomgången vid kallstart kommer bli normal nu. Och man kan ju även göra en såndär adapter som fanns i länken ovan, så slipper man skaffa ett billetinsug, är ju betydligt enklare ett göra själv.

Blir nog lite provstart till helgen för att se om allt funkar...
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag hade som sagt gärna sett att man bibehåller org spridarna. Känns som att ju mer stock man kan ha det i bränsleväg ju mindre respons tappar man.
Har också lekt med tanken att bara byta ut org spridarna också. Klarar PC5 det?

Silber kör ju org placering på sina kit och det verkar ju som det onekligen håller. Vet en som laddar på väldigt hårt med ett silberkit här i svedala och han har inte haft ett haveri på 2 säsonger.

Om det nu går att byta spridarna på PC5 och sedan mappa in den med detta. Så borde man rent teoretiskt kunna översätta den mappen man tar fram, ge till mtntk eller bmp och be dom göra en mapp för bullydog.

Jag har några vänner som har erfarenhet av å göra custom maps till bullydogen där bikeman hjälpte till. Funkade grymt bra och bikeman är riktigt jävla bra å ha att göra med!

Fan... Man blir ju bara mer och mer sugen på att göra ett custom bygge, haha :)


Jo en sån där adapter är ju inte alls någon konstighet. Går t.om be någon med en "bra" 3d skrivare att skriva ut.
Hade ju sådana som satt mellan plenum (alu) och mina gasspjäll på mtntk turbokitet. Funkade kanon!

Var dock väldigt skeptisk till det i början. Men tji fick man!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Jag hade som sagt gärna sett att man bibehåller org spridarna. Känns som att ju mer stock man kan ha det i bränsleväg ju mindre respons tappar man.
Har också lekt med tanken att bara byta ut org spridarna också. Klarar PC5 det?

Silber kör ju org placering på sina kit och det verkar ju som det onekligen håller. Vet en som laddar på väldigt hårt med ett silberkit här i svedala och han har inte haft ett haveri på 2 säsonger.

Om det nu går att byta spridarna på PC5 och sedan mappa in den med detta. Så borde man rent teoretiskt kunna översätta den mappen man tar fram, ge till mtntk eller bmp och be dom göra en mapp för bullydog.

Jag har några vänner som har erfarenhet av å göra custom maps till bullydogen där bikeman hjälpte till. Funkade grymt bra och bikeman är riktigt jävla bra å ha att göra med!

Fan... Man blir ju bara mer och mer sugen på att göra ett custom bygge, haha :)


Jo en sån där adapter är ju inte alls någon konstighet. Går t.om be någon med en "bra" 3d skrivare att skriva ut.
Hade ju sådana som satt mellan plenum (alu) och mina gasspjäll på mtntk turbokitet. Funkade kanon!

Var dock väldigt skeptisk till det i början. Men tji fick man!
Då pc5an baserar bränsleändringar i % så är det väldigt enkelt att byta spridare, man behöver bara veta flödet på dom gamla och dom nya sen ändra lika många % i mappen. Sen tror jag man kan ändra nollvärdet på "in-field fuel trim" till högre eller lägre och på så sätt inte behöva ändra i själva map tabellerna.
Funkar kanske inte optimalt om sätter dit väldigt mycket större spridare men det är ju bara dumt..